CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A századik kiállítás

A Pannónia Med Hotel jubíleumhoz érkezett, kerek számhoz, amit meg kell ünnepelni. A Pannónia Hotel megújulásával egyidejűleg kiállítási teremmé, Pannónia Galériává avanzsált első emeleti teremben immár a századik kiállítást szervezték meg annak történetében. A kiállítás anyaga a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak pályamunkái, melyet a Med Hotel pályázatára nyújtottak be. A mecenatúra korai és becsülendő képviselője a Szilágyi házaspár, akik nagylelkűen biztosították sokak előtt a lehetőséget, mikor a megfelelő hely immár lehetőséggé, forintosított tőkévé vált a múzeumok kezében, amikor még egyáltalán nem volt biztos (és biztos-e most egyáltalán?), hogy megéri.


Az ünnepi alkalomra szívesen emlékezett a szálloda tulajdonosa, a város megjelent polgármestere és a kiállítást megnyitó dr. Beke László, az MKE tanára.
A nagy érdeklődéssel jellemezhető pályázat eredményességét jelzi, hogy az eddigi kiállítóterem a munkák bemutatására szűknek bizonyult, így azokat az emeleti galérián, annak falán és paravánokon mutatták be. A kiállítás annyiban is hűen tükrözi az elmúlt 99 alkalom keresztmetszetét, hogy vegyes, a művészeti, szemlélő személyenként is jobbra-balra tolt Gauss görbe kiadja az átlagot.


A kiállított művek többsége érdekes, elgondolkodtató. Mindenképpen örvendetes, hogy a látvány egésze összefoghatatlan, s azzal lehet a legtalálóbban meghatározni, hogy a kíméletlen egyéniségre-törekvéssel jellemezhető a legáltalánosabban a fiatal alkotók iránya. Skatulyákat pedig felesleges felállítani: mesterségesek és csak időlegesek. Persze azért vannak közös vonások, melyeket szívesen kiemel, szívesen összegez kizárólag rá gyakorolt hatásként a látogató.
Az első talán az, hogy a régóta ledönteni kívánt tabuk mára már nem léteznek: gyakorlatilag minden az eredményességet szolgálja. S itt talán némi különbség tehető abban az alkotók között, hogy kinél-kinél milyen arányban szerepelnek a tudatosan alkalmazott eszközök, a tisztán meghökkentésre szolgáló külcsin, agresszivitás, és kiknél dominál a mondanivaló. Hogy mi a mondanivaló? Igen, éppen az, hogy a fiatalok semmiről nem úgy, nem hagyományosan gondolkodnak. Arról szól a kiállítás, hogy meglehetősen szabadon, szabadosan, de nagy többségben kritikusan, irónikusan, szarkasztikusan ábrázolnak.


Kicsit félelmetes az a tudatos, minden hagyományt irtani igyekvő negálás, "nagytakarítás", ami a munkák többségében tetten érhető. S vajon hova rejtették el az alapokat, amire majd a falak épülnek, ahonnan el lehet indulni, vagy Archimedészként, szellemi divatként majd emiatt kell mindig a hiányra hivatkozni, hogy a tehetetlen tömegnek mozdulnia se kelljen? S ha az irónia valóban tartalmaz humort, ha valóban érezhető mindemellett a javító (szörnyű újmagyarsággal:jobbító?) szándék, akkor még kellemes is lehet a meglepetés, a gyengéd mellbevágás. Ahol azonban a kritikus megjelenítés mögött csak a semmi tátong, onnan (gondolom, elsősorban a magamfajta, koros és konzervatív látogató) visszaretten, és a következő vászonhoz lép, hátha ott mást talál, valamit, amire ráismer, ami mond valamit. Valami bíztatót, talán önámítót, hogy azért is élt, hogy a másiknak ne kelljen a képzeletbeli nulláról kezdenie. Mindez azonban csak naív vágy. Ha van katarktikus tartalma ennek a művészetnek, akkor azt nem a hagyományos képzőművészeti látogatókra méretezték, legfeljebb a szakírónak lehetőség, aki a sikeres értelmezésen keresztül részesülhet a katarzis "önellátó", (mondjuk inkább: önkielégítő?) formájában.


Mert írni tényleg van miről. A kukkolós dobókockaimitáló multimédiától a pánztárcarágó szoborig. A vizet csöpögtető plexibe zárt párásított szobortól a hyperrealista látszatot keltő (és ezért mesterségbeli tudást feltételező) pár-kép képpárig. Kompozíciók, naiv-szerű figurálistól invazív nonfiguratívig minden, ahogyan az Egyetemen kívül is szokás és divat, s mind-mind arra vár, hogy egyetlenként, még-nem-voltként, pótolhatatlanként felfedezzék. Talán arra is, hogy mihelyst felfedezték, önként rabságba vonuljon a halhatatlanok konzervatív galériájába, megkövesedve és fennmaradva az utókornak, a látszatlázadások eseménytelen hétköznapjaiba, miközben a külső maradt a top-rongy, s most már egyben van kép és festője. De akkor, s csak akkor, ha ő lehetne az egyik egy, ez is megváltozna.


Nehéz elképzelni, hogy mindüket csak a pályázat díjai hívták volna a megmérettetésre, a közösködésre, az összehasonlítás kegyetlen-kiveséző alkalmára. (Ez alkalommal díjakat is osztottak, s ha a Galéria sajtófelelősétől megkapjuk, a cikkhez toldva azonnal közzé is tesszük a névsort.) De itt vannak mind a művészjelöltek, s felmérhető, hogy honnan indulnak, hogyan alkalmazkodtak a környezethez, a kimondatlan elvárásokhoz, miféle minimalista-maximalista fölénnyel szemlélik mindazt,ami körülöttük történik? Megváltozik-e mindez az idea, ha szebb, empatikusabb, pacifistább, világmegváltóbb magyarázat születik, egyszóval megöregszenek-e? Igen, ha lesz idejük, ha kapnak rá időt.
Igen, a mecenatúrának már csak ez a sorsa. Feláldoztatik, miközben újságcikkek és riportok lesznek belőle, s neves névtelenségben majd egyszer könyvbe, művészettörténetbe is - szerencsés esetben - bevonul. Szerencsejáték? Nem, több annál, esély a reményre, hogy segít embernek maradni a művészet segítségével, sőt néha annak ellenére is, már csak azzal is, hogy bemutatta egy hely, egy idő, egy közösség állapotát.
- DI -



2004. július 04., vasárnap 21:04


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület