CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

<

Kékben festett mesterség a Lábasházban

    A soproni Lábasházban a pápai Kékfestő Múzeum anyagából összeállított, a kékfestő mesterséget bemutató kiállítás nyílt a hét végén.
    Az 1786-ban létesült valamikori műhely ma Közép-Európa egyetlen kékfestő múzeuma, amely eredetileg üzemmúzeumként nyílt meg. A mesterséget hét generáció vitte végig a Kluge családban. A pápai műhely 1956-ig működött. Ezután az épületek és berendezési tárgyai muzeális védettséget kaptak, majd 1962-ben nyílt meg a Kékfestő Múzeum.
 

Domonkos Ottó ny. múzeumigazgató, Méri Edina, a Kékfestő Múzeum, valamint Nemes András a Soproni Múzeum igazgatója

    A helyszínen megtartották az eredeti, az egykori Kluge cég berendezéseit, termékeit, díszesebb munkáit abban a reményben, hogy a későbbi bővítésére is sor kerülhet. A megnyitást követően megindult a gyűjtés is, amely során a még működő műhelyekből a múzeum számára tárgyakat berendezéseket vásároltak.  Az 1965 után megtorpant folyamat a nyolcvanas években kapott új lendületet, amely időszakban szervezték az első magyarországi kékfestő találkozót, amely azóta kétévente ismétlődik.

    A soproni vándorkiállítást a pápai Kékfestő Múzeum egyik alapítójaként számon tartott Dr. Domonkos Ottó néprajzkutató, a soproni Múzeum nyugalmazott igazgatója nyitotta meg, aki a kékfestő soproni hagyományairól is szólt.
    Az 1750-es években Sopronban is dolgoztak kékfestők, a kézműves iparág beindulását, technikáját a soproni mesterek a pápaiakkal egy időben folytatták.
    A soproni kiállítás szinte minden működő mesternek szán egy-egy vitrin, illetve több pápai eredeti darab között egy, – az üzem 100 éves jubileumára készült – díszabrosz is is helyet kap a tárlaton.
    A soproni Festőcéhről is megemlékezik a kiállítás. A magyarországi mesterek számának növekedésével az önálló Pozsonyi Főcéh 1765-ben történő megalakulását követően Sopron város tanácsának szorgalmazására a soproni festőmesterek 1839-ben elszakadtak Pozsonytól, és együtt Győr, Veszprém, Zala, és Vas mestereivel együtt alakítottak külön céhet.
    A soproni Pichler családnak is emléket állít a múzeum, akik a pápaiakkal egyidőben 7-8 segéddel 1760-70 körül folytattak kékfestést Sopronban., amikor országosan is fellendülőben volt a kékfestő iparosság .
    A tárlat az Orsolya téri Lábasházban november 30-ig, hétfő kivételével naponta 10-18 óráig tekinthető meg.


A ,,kékfestő"

A nemezelés eredetéhez hasonló a kékfestő technológia és a kékfestő-motívumok eredete (bár Néprajzi Lexikonunk szerint a kékfestő technológiát a XVIII. század közepén Németalföldtől "vettük át"). "A több, mint 2000 éves kékfestő technika Belső-Ázsia török népeinek ősi kultúrájához tartozik" (Lu Pu, 1981). Lényege, hogy megolvasztott méhviasszal mintákat nyomtatnak vagy festenek a lenvászonba, amelyet indigóval kékre festenek, majd forró vízzel kioldják a méhviaszt. A belső-ázsiai száraz levegőnek köszönhetően csodálatos kékfestő textilek és eszközök kerültek elő az asztanai Kr.uáni I-II. századi aknasírokból; Lu Pu kínai kutató Han korabeli (Kr.e. 206-Kr.u.220) kékfestő-mintakönyvet adott ki Pekingben 1981-ben. 

A kékfestő motívumok közül a legismertebbek a virágábrázolások (tulipán, szegfű, rózsa), a gyümölcsök (gránátalma, körte stb.) és az állatábrázolások (lepke, páva, kakas stb.). A kékfestő anyagokon szereplő mintakincs a hun és a török népek hitvilágához és mondavilágához kapcsolódik; a tojás a továbbélést, a horog a leány reménységét és férjhez menését fejezi ki; a gránátalma - mivel sok magja van - a sok utódot szimbolizálja, a bazsarózsa a tavaszt, a szerelmet, az érzékiséget és a női szépséget, a virágon belüli virág pedig az élet szépségét és bőségét jelképezi. A madárnak a lepkeszárnyai a szellemi szabadságot, a madár nyaka köré fonódó virágszár pedig az élővilág egységét jelenti. A kinyíló tulipán az életet és a termékenységet szimbolizálja. Gyakori a belső-ázsiai kékfestő motívumok között az életfa-ábrázolása, amely távol áll a kínai gondolkozásmódtól, de azonos a miénkkel.

http://www.kiszely.hu/istvan

T.É.



2003. oktĂłber 14., kedd 00:30


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület