CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2003. oktĂłber 14., kedd 00:30


Kékben festett mesterség a Lábasházban

<

Kékben festett mesterség a Lábasházban

    A soproni Lábasházban a pápai Kékfestő Múzeum anyagából összeállított, a kékfestő mesterséget bemutató kiállítás nyílt a hét végén.
    Az 1786-ban létesült valamikori műhely ma Közép-Európa egyetlen kékfestő múzeuma, amely eredetileg üzemmúzeumként nyílt meg. A mesterséget hét generáció vitte végig a Kluge családban. A pápai műhely 1956-ig működött. Ezután az épületek és berendezési tárgyai muzeális védettséget kaptak, majd 1962-ben nyílt meg a Kékfestő Múzeum.
 

Domonkos Ottó ny. múzeumigazgató, Méri Edina, a Kékfestő Múzeum, valamint Nemes András a Soproni Múzeum igazgatója

    A helyszínen megtartották az eredeti, az egykori Kluge cég berendezéseit, termékeit, díszesebb munkáit abban a reményben, hogy a későbbi bővítésére is sor kerülhet. A megnyitást követően megindult a gyűjtés is, amely során a még működő műhelyekből a múzeum számára tárgyakat berendezéseket vásároltak.  Az 1965 után megtorpant folyamat a nyolcvanas években kapott új lendületet, amely időszakban szervezték az első magyarországi kékfestő találkozót, amely azóta kétévente ismétlődik.

    A soproni vándorkiállítást a pápai Kékfestő Múzeum egyik alapítójaként számon tartott Dr. Domonkos Ottó néprajzkutató, a soproni Múzeum nyugalmazott igazgatója nyitotta meg, aki a kékfestő soproni hagyományairól is szólt.
    Az 1750-es években Sopronban is dolgoztak kékfestők, a kézműves iparág beindulását, technikáját a soproni mesterek a pápaiakkal egy időben folytatták.
    A soproni kiállítás szinte minden működő mesternek szán egy-egy vitrin, illetve több pápai eredeti darab között egy, – az üzem 100 éves jubileumára készült – díszabrosz is is helyet kap a tárlaton.
    A soproni Festőcéhről is megemlékezik a kiállítás. A magyarországi mesterek számának növekedésével az önálló Pozsonyi Főcéh 1765-ben történő megalakulását követően Sopron város tanácsának szorgalmazására a soproni festőmesterek 1839-ben elszakadtak Pozsonytól, és együtt Győr, Veszprém, Zala, és Vas mestereivel együtt alakítottak külön céhet.
    A soproni Pichler családnak is emléket állít a múzeum, akik a pápaiakkal egyidőben 7-8 segéddel 1760-70 körül folytattak kékfestést Sopronban., amikor országosan is fellendülőben volt a kékfestő iparosság .
    A tárlat az Orsolya téri Lábasházban november 30-ig, hétfő kivételével naponta 10-18 óráig tekinthető meg.


A ,,kékfestő"

A nemezelés eredetéhez hasonló a kékfestő technológia és a kékfestő-motívumok eredete (bár Néprajzi Lexikonunk szerint a kékfestő technológiát a XVIII. század közepén Németalföldtől "vettük át"). "A több, mint 2000 éves kékfestő technika Belső-Ázsia török népeinek ősi kultúrájához tartozik" (Lu Pu, 1981). Lényege, hogy megolvasztott méhviasszal mintákat nyomtatnak vagy festenek a lenvászonba, amelyet indigóval kékre festenek, majd forró vízzel kioldják a méhviaszt. A belső-ázsiai száraz levegőnek köszönhetően csodálatos kékfestő textilek és eszközök kerültek elő az asztanai Kr.uáni I-II. századi aknasírokból; Lu Pu kínai kutató Han korabeli (Kr.e. 206-Kr.u.220) kékfestő-mintakönyvet adott ki Pekingben 1981-ben. 

A kékfestő motívumok közül a legismertebbek a virágábrázolások (tulipán, szegfű, rózsa), a gyümölcsök (gránátalma, körte stb.) és az állatábrázolások (lepke, páva, kakas stb.). A kékfestő anyagokon szereplő mintakincs a hun és a török népek hitvilágához és mondavilágához kapcsolódik; a tojás a továbbélést, a horog a leány reménységét és férjhez menését fejezi ki; a gránátalma - mivel sok magja van - a sok utódot szimbolizálja, a bazsarózsa a tavaszt, a szerelmet, az érzékiséget és a női szépséget, a virágon belüli virág pedig az élet szépségét és bőségét jelképezi. A madárnak a lepkeszárnyai a szellemi szabadságot, a madár nyaka köré fonódó virágszár pedig az élővilág egységét jelenti. A kinyíló tulipán az életet és a termékenységet szimbolizálja. Gyakori a belső-ázsiai kékfestő motívumok között az életfa-ábrázolása, amely távol áll a kínai gondolkozásmódtól, de azonos a miénkkel.

http://www.kiszely.hu/istvan

T.É.