CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

33 év- 33 dal a Kalákával

    A Kaláka együttes elegáns, más muzsikusokkal össze nem téveszthető zenei tálcán nyújtja a verset a hallgatóknak. Kimuzsikálják a Gutenberg óta könyvekbe-száműzött, "szív-némaságra" született s ítélt versekből a maguk olvasata szerinti "eredeti dallamot". A Kaláka vers-zene-kihangosítása nélkül sokkal kevesebb versbarát volna-lenne a magyar glóbuszon - mondta egyszer Kányádi Sándor, a Kaláka együttes tagjainak igazi és szó szerinti barátja.

    33 év-33 dal: ezt az egyszerű és egyben keresetlen címet adta az együttes annak a Sopronban bemutatott előadásnak, amellyel a Pro Kultúra Sopron Kht. Szent Miklós Napok rendezvénysorozata zárult. Így a két azonos, egymás melletti számjeggyel elég "kerek", és a Kaláka esetében igencsak gazdag az eltelt 33 év ahhoz, hogy kerek jubileumhoz méltóan a közönséggel együtt azt megünnepelje.

    A "díszlet" a szokásos: hangszerekkel  – nagybőgő, gitár, furulyák, citera, pánsíp, klarinét, tárogató, duda, klarinét, mandolin, ukulele, cuatro, brácsa, kalimba –  teli színpad, amelyre – előadás előtt még nem sokan, de a szünetben és utána már annál többen – merészkedtek fel a hangszereket közelebbről megnézni és beazonosítani, ugyanakkor szembesülni azzal, hogy a Kaláka muzsikusainak jelenlétében és kezében bármilyen tárgy zeneszerszámmá lényegül; mindez annyira természetesen történik, mint amennyire a zenészek maguk is póz nélküli természetességgel állnak színpadra, vagy felelgetnek a szünetben éppen a hangszereket vizsgálgatók kérdéseire.

    S mint ahogyan az eddigi összes Kaláka-koncert, ugyanúgy a soproni is meggyőzött arról, hogy az élőzene a stúdióban rögzítettethez képest természetesen közvetlenül, "másképpen" hat: ám a Kaláka esetében nem az "effektek", kosztümök és egyéb szemfényvesztés révén, hanem az irodalom és zene eredendő közvetlenségéből adódóan; ezért (is) a mozdulatok, gesztusok spontán – mára már az emberi kapcsolatokban is ritka – őszintesége révén hiteles és egyedülálló a Kaláka-muzsika.
    A több mint három évtized alatt a Kaláka versek ezreit adta át százezreknek, külföldi útjaikon pedig magyar irodalmárok százainak hírét vitték magukkal a zenészek. S miután a Kalákáról már (majdnem ) mindent megírtak, ezúttal Sopronban inkább Gryllus Dánielt, az együttest vezetőjét kérdeztük versről, zenéről, legelőször is arról, hogy mi az, ami indulásuktól kezdve a mai napig változatlanul fémjelzi muzsikájukat.
- A versek, a kultúra szeretete, a versek muzsikával történő szolgálata, az, ahogyan Kányádi Sándor is írta: kihangosítjuk a versből a dallamot. Muzsikánkat a kezdettől fogva a magyar irodalom egységes kezelése jellemezte: mindig minőségelvű szelekcióra törekedtünk. Nem miden nagy verset zenésítettünk meg, és nem mindig a legismertebb verseket választottuk. Nem is mindig a legjobb versekből lesznek a legjobb dalok, de amit énekelünk, az mind valódi irodalom. Eleinte több, a színház felé kacsingató kísérletünk volt. Ami pedig, a több, mint  harminc év alatt a muzsikánkban megváltozott, az tulajdonképpen egy húsz és egy ötven éves ember világlátása  közötti különbséget jelenti.

- Milyen szempontok szerint választják ki a megzenésítendő verseket?
- A versről az embernek valamilyen zenei gondolat kell, hogy az eszébe jusson. Ha az lenne a mérce, hogy a jó versből lesz a jó zene, akkor kezdhetnénk Arany János, Ady  Endre, József Attila összes versével, és utánuk vehetnénk sorra a többi költőóriást. De ez nem így van. Léteznek a nem a legnagyobb, de remek költők verseire írt szerzeményeink, van olyan nótánk is, ami versnek gyengébb volt, és mégis nagyon kedves dal lett belőle. A dal "meg is emelheti" a költeményt.
Megesik, hogy a dallam leleplezi a verset. Akadt vers, amelyről akkor, amikor elkezdtük énekelni, derült ki, hogy gyenge. Weöres Sándor, miután előadásunkban meghallotta egyik versét, kijavította azt.

- A 33év-33 dal felnőtteknek szóló előadás.
- Indulásunkkor nem volt külön felnőtt- és gyerekműsorunk. Muzsikánkban a gyerek- és felnőttdalok akkor váltak szét, amikor elkezdtünk célzottan gyerekközönségnek is játszani, ám az általunk megzenésített gyerekversek, sem úgy azok, hogy kizárólag gyereknek valók.

- Zenészként hogyan éli meg a színpadi zenélés és a stúdiófelvétel különböző helyzeteit?
- A közönség jelenléte egyfajta vibráló érzést kelt. Egyfajta kitárulkozási hajlandóságot is felfedez ilyenkor az előadó magában: "ezt most nektek adom-érzést". A stúdióban mindez hiányzik, ott az ember szép nyugodtan leül és felénekli a dalt.
A hallgatóság részéről pedig, a közönsége válogatja, hogy kire-kire az élőzene, vagy a stúdiófelvétel hat meghatározóan... Léteznek átmenetek is: például most jelent meg egy 1976-os koncertfelvételünk.
    De azért volt idő – a hangrögzítés feltalálása előtt – amikor nem volt kétséges, hogy csak az élőzene az, ami "él".

A  Kaláka-történelem: a magyar- és világirodalom megzenésített remekei. Vajon hányan – mára már anyukák és apukák – váltak azokon keresztül Arany János, Ady Endre, Weöres Sándor, Kosztolányi Dezső, Kányádi Sándor, Szabó Lőrinc, József Attila - R. Burns, F. Villon, Sz. Jeszenyin műveinek ismerőivé?  A zenészek –  Becze Gábor, Gryllus Dániel, Gryllus Vilmos, Huzella Péter, Radványi Balázs –  tovább dolgoznak és muzsikálnak;  jövőre pedig,  mi mást kívánhatnánk a Kalákának (és egyben magunknak), mint újabb koncertet: 34 év -34 dal... és majd így tovább.

Tóth Éva



2002. december 11., szerda 01:44


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület