CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Végh András "Tépett világ"-a

A Hajnóczy Házban június 29-én nyílott meg Végh András Munkácsy-díjas festő kiállítása. A termeken végigvonuló látogató elé egy különös, mindenképpen egyedi, mégis típusos, modern "életérzésű", valamiképpen elidegenedett világ tárul. A címet is egy képcímből kölcsönöztem, mely magyarázatot ad a látogató egész-érzésére. A mindent erős kritikával, karikírozva rajzoló-festő művész - a modern festészet sok más alakjához hasonlóan - az esztétikumot nem a szépség klasszikus formáiban keresi; még az is majdnem bizonyos, hogy szépet nem is akar (nem is képes?) elénk tárni.


Nem tudni igazán, hogy miért kellett gyökereiben és retrospektíve a polgári világ együttélési eszményét így negálni, az azonban bizonyosnak látszik, hogy infantilis módon más, mint karikatúra, mint groteszk nem is jut az alkotó eszébe ezekről a momentumokról. (A kiállítás első kérdése bennem: mit tud az adni a szabadosságon kívül, aki érték helyett értéket nem tud állítani, csupán kritizálni? Mesélik az egyik külügyminiszterről, hogy mivel mást alig-alig válaszolt, gyakori szójárása miatt elnevezték Miszter Nyet-nek.)


Az idő - és ne legyünk szerények! -, az általunk is megtépett világ, melynek labirintusában otthonra és szépségre, értékre nem lel a szemmel láthatóan kétségbeesetten kereső, számára csak perifériás élethelyzeteket és valami melankolikus humorú visszavágyódási szituációkat kínál. Érdekes, hogy mégis a vágy kiölhetetlen, hogy hagyományos szavakban, elfogadott, de főleg divatos verbális-párhuzamos "Igazmondó" (szintén képcím, csak németül) közlésekben tárja elénk a szétcibált világot Végh, az ideált a mulatók, műtermek, ablakok, sikátorok, az okkult, az extrovertált és az antik előtti világ primitivizmusait imitáló kesernyés, formaváltó amőba-alakjain keresztül prezentálva.


Hogy ismétlődik a világ? Hogy kapásból négy-öt mestert tudnánk felsorolni, akiknek munkájára több, mint rezonál a - mondjuk így - újrafogalmazott, átírt, átfestett művek jó része? Igen, az eredetiség utáni hajsza óhatatlanul visszanyúlásokat eredményez az immár klasszikusokhoz. Úgy látszik, a kérdések maradandóbbak, mint a válaszok. A kaland pedig vonzóbb, mint a tanulság.


Ne keressük tehát a kiállításon a klasszikus értelemben vett szépet, inkább gondolkodjunk el azon, hogy mi a saját eszközeinkkel vajon milyen kontrasztot tudunk felmutatni? Ha igenlő a válaszunk, ha van alternatívánk, akkor valakiknek hálásaknak kell lennünk, akik a világ képét egységesebben, talán összeférceltebben adták át nekünk, ha nem, akkor azt hiszem ideje nekiindulni a kutatásnak.


Ameddig pedig megérkezünk, érdemes a képek részleteinek tanulmányozásában néhány folt, néhány forma harmóniájának örülni, mely az alkotónak megmaradt (melyet saját magának összerakott) a tépett világ puzzle-jából.
- DI -



2002. jĂşlius 02., kedd 16:10


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület