CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A konzervatív értékek esélye az új évezredben - Kulin Ferenc előadása

Van esélye a konzervatív értékeknek a jövőben, már csak azért is, mert semmi másnak nincs - hiszen konzervatív értékek nélkül jövőnk sincs.

Nagyjából így foglalható össze annak az előadásnak a lényege, amelyet Kulin Kerenc a Köztársasági Elnöki Hivatal társadalompolitikai főosztályának vezetője tartott a Kálvin Körben, és amely bevezetőjében meghatározta a konzervativizmus - pozitív és negatív értelemben egyaránt értelmezhető - fogalmát. Kulin Ferenc előadásának az a fajta konzervativizmus állt a központjában, amely másképpen érték-konzervativizmusnak is nevezhető és amelynek bölcseleti tartalma mindenképpen a pozitív értékek felé irányul, tehát mindennel szembenáll, ami értékhiányos. A konzervativizmus az értékek megőrzésének szinonímájaként összefügg az élet - mint a legfontosabb érték - megőrzésével és azzal együtt szoros kapcsolatban van a szabadság fogalmával.

Az a szabadság, amellyel a francia forradalom egyik alapeszméje volt, és amellyel a XVIII. századtól kezdve a modern embert függetlenítette magát Istentől, természettől, embertársaitól. Az a szabadság ez, amely elhitette az emberrel, hogy urrá tud lenni a történelmen, a természeten, embertársain és saját magán. Azt a felszabadulást hozta a francia forradalom, amely révén az ember végül is az elszabadultság állapotába jutott. A kétféle szabadság - a liberális és a konzervatív - között ezért alapvető a különbség; míg az első a megvalósítható szabadságot, jelenti, amely előbb utóbb megteremti azt a környezetet, amelyben az emberi élet minden szempontból lehetetlenné válik, addig ez utóbbi - a konzervatív szabadság - mindent olyant megenged, amiért az ember felelősséget tud vállalni.

A liberális konzervativizmusnak következményeit szemlélhetjük és szenvedhetjük manapság, mindazt, amit az ember "elért" a természethez, a másik emberhez való viszonyában. Mindazt, ami társadalmi dimenzióiban "a múltat végképp eltörölni" szándékban öltött testet ;az előzménytelen, hagyománytalan emberi életet, társadalmat emberi értelemmel berendezni megtervezni, illetve az emberekhez való viszonyulásban a másik teljes - szellemi, érzelmi, érzéki - birtokbavételét elérni szándékban. A ratio hatalmának megteremtése, amely kézenfogva jár az erőszak szentesítének hatalmával vezetett a saját kezű történelemformálás ideológiáinak megteremtéséhez. Lehet-e még fokozni az egymás elleni erőszakot és meddig? Manapság sokkal aktuálisabb a kérdés, mint azt bármelyikünk is szeretné. A válasz meg sajnos így hangzik: Lehet, az emberiség végső pusztulásáig.

A modern Európa és Amerika történelme előrevetíti a saját szabadságának bűvöletében cselekvő ember saját maga feletti uralma elvesztésének a rémképét. A konzervatív gondolkodásmód ezért Kulin Ferenc megfogalmazásában új bölcseleti fogalmak kategóriái köré épül. Az embernek a léthez való viszonya az egyik és az emberi tudatnak a dolgokhoz való viszonya a másik. A mai kor embere a mennyiségi gondolkodást tette teljes érvényűvé, amely szerint az igaz, az, amit amit többen gondolnak, vagy hisznek. Ez a szemlélet, amely az általános érvényű, statisztikailag igazolt állításokat tekinti igaznak, egyben vakvágányát jelenti minden humán tudománynak, amelyek esetében a nem számszerű viszonyok a meghatározóak.

Az értékek világában nincs jelentősége a statisztikának: a szép, a jó, az igaz, személyes kapcsolatok és viszonyok révén válik értékké. A magasrendű emberi értékek egyedi események. A modern világ számtalan kísérletet tesz arra, hogy birtokba vegye az egész embert, lelkét, tudatát, érzelmeit, egyik alapvető vonása a liberális attitűdnek, amely az autonómiát tartja a legfőbb értéknek, míg a konzervatív az identitástudatot. A történelem és a legutóbbi fél évszázad eseményei mind azt mutatják, hogy az emberi lét szempontjából az értékek által meghatározott kötöttségek fontosabbak, mint a korlátlan szabadságba vetett hit kultúráját meghatározó mindentől független megnyilvánulások

A 21. század pedig akkor lesz végigélhető, ha az elmúlt századok hiáiból okulva megpróbál értékeket követve élni.



2001. november 09., péntek 18:07


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület