CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 28., csütörtök, Gedeon, Johanna napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása

Több, mint ezer éve, hogy a keleti ember birtokosa a nemezkészítés titkának: nem elsősorban a mesterségről, hanem a létezés természetéről tudott többet.
A nomád népek asszonyai saját használatra készítették a jurták kibélelésére használt nemez takarókat.
A nemez készítésekor a több rétegben lerakott, forró vízzel locsolt, majd mángorlós módszerrel összetömörített gyapjúszálak elválaszthatatlanul fonódnak össze.

Fráter Nagy Melinda kiállítását Pólya Zoltán nyitotta meg.

Fráter Nagy Melinda vallomása szerint 1985-ben találkozott először ezzel a nagyon ősi mesterséggel, amely mára már a tanfolyamoknak, táboroknak köszönhetően egyre ismertebb lesz.

- Kezdetben sokat tudtam beszélni arról, hogy miért szeretem a gyapjú efféle megmunkálását, és hogy mit jelent számomra a nemez: mint anyag és mint technika. De most már egyre kevésbé tudom verbálisan kifejezni, olyan sokat jelent, annyira fontos. Mai szóval mondva, szinte interaktív kapcsolatban vagyok a gyapjúval nemezelés közben, mert a gyapjúszálak mozognak, a helyüket keresik, hogy lazaságuk tömör, széttéphetetlen textúrává váljon. Ők döntik el, hol lesznek véglegesen, s nekem alkalmazkodnom kell, hogy olyan mintát válasszak, amely megtartja a jelentését akkor is, ha elmozdul kissé.

Fráter Nagy Melinda leginkább Árpád-kori mintákat használ, olyan vándormotívumokat, amelyek a nemezelés szokásának megszűnte után nem vesztek el, hanem átkerültek fafaragásokra, cseréptárgyakra, ötvösmunkákra; de másokat is, amelyek megjelennek a magyar népművészetben. Közben új motívumokat is kitalál, hiszen mint mondja, nyugaton, ahol a nemezelésnek nincs hagyománya, már a magas művészetbe is bevonult ez a technika.
Fráter Nagy Melinda, aki ma már csak a nemezeléssel foglalkozik, úgy gondolja, nem a véletlen műve volt, hogy az első tarsoly elkészítésekor rátalált a nemezelésre.
- Nekem a nemezelés a teremtés szabadságát adja, azt hogy adott a gyapjú, és én készíthetek belőle valamit.
Szeretem a "primitív" eljárásokat; azt, amikor minél kevesebb és egyszerűbb eszköz kell valaminek az elkészítéséhez. Szeretem a bicskával csámpásra faragott fa tárgyat és a korongozás nélkül készült cserépedényt. Ez is egyfajta szabadság, hogy speciális segédeszköz nélkül lehet az anyagot átformálni egy másfajta minőséggé. A nemezkészítés ilyen.
Van, aki úgy gondolja, hogy nem tudná a lakásába beilleszteni a nemezt, bár ahol egy gyapjú szőnyegnek helye van, ott egy nemez takarónak is helye lehet - véli a nemezkészítő.
A nemeztakaró mintái megfordulhatnak, irányt válthatnak, egymás útját keresztezik. Az ősi múltból nőnek ki a levelek és levélszárak; évezredek távlatából erednek.
A nemez titok marad, az egymást borító szálak sokasága helyett egy törvényszerűségében egyedi, az alkotó keze által létrehozott valóságot tár elénk.
A Fövényverem utcai Erdélyi Házban Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása március 17-ig tekinthető meg, munkanapokon 10 és 15 óra között.



2001. március 06., kedd 22:37


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület