CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. március 06., kedd 22:37


Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása

Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása

Több, mint ezer éve, hogy a keleti ember birtokosa a nemezkészítés titkának: nem elsősorban a mesterségről, hanem a létezés természetéről tudott többet.
A nomád népek asszonyai saját használatra készítették a jurták kibélelésére használt nemez takarókat.
A nemez készítésekor a több rétegben lerakott, forró vízzel locsolt, majd mángorlós módszerrel összetömörített gyapjúszálak elválaszthatatlanul fonódnak össze.

Fráter Nagy Melinda kiállítását Pólya Zoltán nyitotta meg.

Fráter Nagy Melinda vallomása szerint 1985-ben találkozott először ezzel a nagyon ősi mesterséggel, amely mára már a tanfolyamoknak, táboroknak köszönhetően egyre ismertebb lesz.

- Kezdetben sokat tudtam beszélni arról, hogy miért szeretem a gyapjú efféle megmunkálását, és hogy mit jelent számomra a nemez: mint anyag és mint technika. De most már egyre kevésbé tudom verbálisan kifejezni, olyan sokat jelent, annyira fontos. Mai szóval mondva, szinte interaktív kapcsolatban vagyok a gyapjúval nemezelés közben, mert a gyapjúszálak mozognak, a helyüket keresik, hogy lazaságuk tömör, széttéphetetlen textúrává váljon. Ők döntik el, hol lesznek véglegesen, s nekem alkalmazkodnom kell, hogy olyan mintát válasszak, amely megtartja a jelentését akkor is, ha elmozdul kissé.

Fráter Nagy Melinda leginkább Árpád-kori mintákat használ, olyan vándormotívumokat, amelyek a nemezelés szokásának megszűnte után nem vesztek el, hanem átkerültek fafaragásokra, cseréptárgyakra, ötvösmunkákra; de másokat is, amelyek megjelennek a magyar népművészetben. Közben új motívumokat is kitalál, hiszen mint mondja, nyugaton, ahol a nemezelésnek nincs hagyománya, már a magas művészetbe is bevonult ez a technika.
Fráter Nagy Melinda, aki ma már csak a nemezeléssel foglalkozik, úgy gondolja, nem a véletlen műve volt, hogy az első tarsoly elkészítésekor rátalált a nemezelésre.
- Nekem a nemezelés a teremtés szabadságát adja, azt hogy adott a gyapjú, és én készíthetek belőle valamit.
Szeretem a "primitív" eljárásokat; azt, amikor minél kevesebb és egyszerűbb eszköz kell valaminek az elkészítéséhez. Szeretem a bicskával csámpásra faragott fa tárgyat és a korongozás nélkül készült cserépedényt. Ez is egyfajta szabadság, hogy speciális segédeszköz nélkül lehet az anyagot átformálni egy másfajta minőséggé. A nemezkészítés ilyen.
Van, aki úgy gondolja, hogy nem tudná a lakásába beilleszteni a nemezt, bár ahol egy gyapjú szőnyegnek helye van, ott egy nemez takarónak is helye lehet - véli a nemezkészítő.
A nemeztakaró mintái megfordulhatnak, irányt válthatnak, egymás útját keresztezik. Az ősi múltból nőnek ki a levelek és levélszárak; évezredek távlatából erednek.
A nemez titok marad, az egymást borító szálak sokasága helyett egy törvényszerűségében egyedi, az alkotó keze által létrehozott valóságot tár elénk.
A Fövényverem utcai Erdélyi Házban Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása március 17-ig tekinthető meg, munkanapokon 10 és 15 óra között.