CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A kitárulkozás kockázata

Hervay Zoltán kiállítása az Erdélyi Házban


Sajátosan kettős érzés kerített hatalmába, amikor június 7-én délután, Hervay Zoltán festőművész kiállításának megnyitója előtt beléptem az Erdélyi Kör Fövényverem utcai kiállítótermébe.
Ugyanez a kettős érzés tart fogva most is, amikor az 1919-ben Sepsiszentgyörgyön született, a Bukaresti Akadémián 1939-40-ben, és a budapesti Képzőműveszeti Főiskolán 1940-46-ig tanulmányokat folytatott tanár-művész soproni kiállításáról írok.


Bartók

Mindig is, minden kiállítás kapcsán az ember, a kiállítás kockázatával a kitárulkozás, a meztelenebbnél is fedetlenebbé válás rizikóját vállaló ember érdekelt a kiállított tárgyak mögött. A belső világ, amely mindenkinek elvitathatatlanul a sajátja, amelyet tisztelnünk kell, a személyiség által közvetített összetevői parancsolnak megálljt a kritikusnak, mert nem ismerjük az azt kialakító pillanatokat és éveket, mert mi is lehetnénk nagyon hasonlóak hasonló körülmények között.


Krisztus

A benyíló helyiségét is számolva három teremben kiállított tárgyak - elsősorban olajképek - példás rendezettségben, a képek tudatos konstrukciójával szinkronban követik egymást, és vezetik a tárlat látogatóját a festő gondolatmenetében, nem sok kitérőt hagyva a másképp gondolkodónak. Éppen ezért szuggessztív kiállítás ez, nemcsak a szemet, de a szellemet is vezeti. A képek sajátos, egyéni, az akadémikus és konstruktív festészet valamiféle keverékéből összeálló sorozatán a fő helyen kiállított Mindszenty-portréra írt, a bíboros-hercegprímástól származó gondolat vezeti végig, amelyben börtönéveinek történetét kommentálva írja a mártír magyar főpap: "a keresztény ősegyház vezeklője vagyok". Nem hihető, hogy a festő részéről tudatosan választott idézet más lehet, mint ami bensőjében megragadt, ami dominánsan öröklődő gondolati anyagként hat végig a képek egyedi fejlődésén, alapvetően meghatározva azok tartalmát is.


Konstrukció

Kőbe és fába zárt portrék, világiak és szentek sorakoznak a falon, formákba zárt szereplői az életnek. A lezárt formákba komponált arcképek és gondolatok formákba szorulnak, és onnan nincs kiút. Nem fénylik igazán az a csaknem minden képen megkomponált, a napfény "helyett" felfénylő szűk kis fénysugár, mely az egyetlen remény a vezeklőnek, a raboskodónak. Nem világít a kereszt sem, és nem világít az antropomorfizált, többszörösen "átfordított" Szentháromság sem. Nem ad fényt igazán a feltűnő színben megkomponált, következetesen megfestett, de más formai elemekkel azonosan kezelt kereszt sem.


Hit

Csak látszólag más a helyzet a belépőtől balra elhelyezett, tisztán formákat tartalmazó képek esetén. Az első terem után nem adódhat más gondolata a tárlat látogatójának, mint hogy magát - ahogy mindenki mást is - belehelyezi ezekbe a formákba, melyek bonyolultságukban is szigorúan és zártan komponáltak; a kiszabadulás lehetősége nélkül.
A nagy szakmai tudással, következetesen megfestett képi anyag mindenképpen tiszteletet érdemel és félreérthetetlenül az igazságot kereső ember megnyilvánulása, a maga gondolati esetlegességével együtt.
- DI -
Fotó: Németh Péter



1998. június 08., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület