CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

vígjátékot csakis komolyan (lenne) érdemes csinálni...

vígjátékot csakis komolyan (lenne)érdemes csinálni...

Sok hűhó... semmiért


Két szempontból is.
Egyrészt azért, mert – az idei évadban – az ezzel a címmel ismert Shakespeare vígjátékot tűzte elsőként műsorára a Soproni Petőfi Színház; másrészt, mert ezen a "jelzőn" sajnos az előadásmód sem tudott túllépni... Pedig maga a darabválasztás igazán szerencsésnek mondható.
Klasszikus, mégis könnyed, kissé frivol darab, ami méltán számíthatna a közönség tetszésére, akik a hasonlóan népszerű darabok bemutatóit rendszerint nagy várakozással fogadják. Ilyenkor különösen feltűnő számukra minden – máskor talán fel sem fedezhető – esetlegesség, kevésbé kidolgozott részlet. Jelen esetben az előző kijelentés nem is annyira a színészeket érintő kritika, inkább a rendezés "fogyatékosságaira" utal...
Az első percek modern részletmegoldásai sejtelmesek: a nyitóképben feltűnő, a zenei aláfestésért felelős "színházi alkalmazott" hanyag eleganciája hamar szétfoszlatja a joggal várt középkori hangulatunkat. Az átlátszó műanyag csíkokból kreált "high-tec" díszlet és a rövid pantomimjáték után azt hihettük, hogy egy modern Shakespeare-adaptációt fogunk látni, ami... akkor még szimpatikusnak tűnt.
A cselekmény bonyolódásával, az addig világosnak tűnő rendezői szándék – vagyis a modernitás – követhetetlenné vált. A klasszikus Shakespeare-i monológok régies szövege mellett látszólag rendszertelenül bukkantak fel modern szófordulatok. A színészek monológjait olyan kifejezések színesítették, mint: "lenni vagy nem lenni", "ebben a darabban mindig jön valaki", és Furkó kisbíró unásig ismételt, szinte egyetlen mondata, hogy "aszüzmáriáját", satöbbi. A kettősség a zenei betéteken is érződött. "Gitáron előadott reneszánsz lantjáték", a Nászinduló és a Rózsaszín Párduc klasszikusnak éppen nem mondható egyvelege gátolta az egységes hangulatvilág kialakulását.
A díszlet a történetnek megfelelően alakult: a már említett átlátszó nejloncsíkok (talán falat imitálva), a középkori szélben lengedező láncfonatok (sűrű bokor, vagy fa gyanánt), és a gyermeki egyszerűséggel ábrázolt vársziluett nem éppen a történetbe való beleélést segítették.
A zenekari árok helyén üldögélő zenefelelős a darab folyamán rendszeresen hangot adott jelenlétének. A csókolózást a fémháromszög "selymes hangjával" tette plasztikusabbá, a szereplők elmélázását lágy "reszelőhanggal" nyomatékosította; és csak a rendező tudja, milyen brekegés, nyávogás és nyüszögés szolgált aláfestésül az egyes jelenetekben.
A történet "frappáns" lezárását két molnártalicskás fiatalember jelentette, akik a darab végén, a már percekig csókolózó két szerelmespárt egyszerűen kitolták a színpadról. A két felvonásos vígjátékban mindvégig érződött a klasszikus felfogás és a modernitás – itt megnyilvánuló – feloldhatatlan ellentéte. A történet szempontjából fontos történéseket nehéz volt komolyan venni, a vicces megnyilvánulások pedig üres poénkodások maradtak. Ebben az esetben is igaz az a megállapítás, miszerint vígjátékot csakis komolyan érdemes csinálni...

Szöveg: GoGa-



1998. október 01., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület