CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

" a szellemiség,... ami a műveket életre hívja és élteti"

" a szellemiség,... ami a műveket életre hívja és élteti"
Kálmán Éva kiállításáról


Az újságcikkek általában azzal a határozott céllal íródnak, hogy felhívják a figyelmet az életnek a mindennapitól eltérő, érdeklődésre számító jelenségeire. Mégis közülük a legtöbb a mindennapjainkról szól, a többé-kevésbé rideg valóságról és kevés a mostanihoz hasonló alkalom, amikor egy beszámoló túlléphet a "naprakészség" korlátain.
Legalábbis így éreztem, amikor az elmúlt napokban Kálmán Éva meghívására a bánfalvi kolostorban jártunk, ahol állandó kiállítás keretében a művésznő vallásos témájú és ezért szellemiségükben kortalan plasztikái láthatók.

A volt karmelita kolostor végtelenül nyugodt és csendes. Fennállásának hosszú története alatt azonban nem volt mindig ilyen. Nem is olyan régen még közel félszáz beteg ember élt ott leírhatatlan körülmények között, a külvilágtól elzárva az azóta már áthelyezett Elmebeteg Szociális Otthonban. Az épület ma egyfajta emlékhely, ahol a szépen helyrehozott épületben, korhűen berendezett szobák őrzik a szerzetesi élet nyomait. Ebben a miliőben különösen erős az a vallásos szellemiség, ami Kálmán Éva égetett agyag szobrait, reliefjeit életre hívja és élteti.

  

A tárlat egységes egészet alkot, melyben a különálló munkák legalább annyira összetartoznak, mint az őket tápláló Biblia betűi - annak ellenére, hogy nem kizárólag liturgikus, hanem játékosabb, profán kompozíciók is láthatók közöttük. Bohócok és groteszk módon megragadott portrék, az élet apró fintorai kacsintanak a nézőkre. Köztük megannyi metafóra: átmenetek madár és ember, asszony és ház között...(nem próbálom őket nyilvánosan megfejteni, mert valószínűleg minden embernek mást és mást jelentenek.) Mindehhez a színjátékhoz apró zenészfigurák szogáltatják az "aláfestő zenét".

  

A folyosókon kiállított számtalan alkotás inkább csak megfogalmazásának módja szerint választható szét: a Madonnákat, Pietákat ábrázoló szobrok és egyéb kisplasztikák, Krisztus-portrék mellett a falakon egységes formálású, szépen kidolgozott domborművek láthatók. Utóbbiak közül kiemelkedik a két, szenvedéstörténetet feldolgozó sorozat. Egyik a lépcsőházban fogadja a látogatókat, a másik a régi kórteremben hirdeti a krisztusi szenvedések értelmét, gyönyörűen illusztrálva a hozzá válogatott, lengyel szerzőtől származó elmélkedések sorait, emléket állítva az egykor itt nyomorgó beteg embereknek.
A kiállítás él és folyamatosan fejlődik. Mi sem bizonyíthatná jobban ezt, mint a munkafolyamat közben megsérült, de láthatóan befejezésre váró kerámiák. Egy későbbi látogatás alkalmával talán már ezek is teljes szépségükben várnak az új találkozásra.

goga
fotó: Kálmán József



1998. jĂşlius 29., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület