CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Megnyitó utáni beszélgetés Eva Triller-Wiegisser-rel a Várkerület Galériában

Eva Triller-Wiegisser a Várkerület Galériában
A festészet a lélek láthatóvá tételét jelenti
Megnyitó után a művésznővel

A Várkerület Galériában Eva Triller-Wiegisser grazi festőművész kiállításán jellegzetes poncichter udvarok, Sopron ismert városrészletei mellett csendéletek, természet ihlette erdőrészletek és virágakvarellek teremtenek bensőséges hangulatot.


- Művésznő! Milyen módon határozta meg művészetének alakulását a két város, Sopron és Graz?

- Gyermekkoromat és ifjúságom egy részét Sopronban töltöttem. Ilyen értelemben ez a város formált azzá, ami vagyok. Nevelőapám Mühl Aladár, miközben festegetni járt, gyakran vitt magával. Valósággal belém oltotta e város szeretetét. Az itteni tapasztalatokkal kerültem Grazba, a városba, amely Sopronhoz jellegében, hangulatában sokban hasonlít. Ott is otthon éreztem magam. Soprontól igazából soha nem szakadtam el.


- Grazban érkezett el az a pillanat, amikor már alkotásaimban igazán önmagam tudtam lenni. Ausztriai neves mesterek mellett, több külföldi szeminárium és művésztelep során folyamatosan fejlődtem és formálódtam, míg saját egyéni stílusomra rátaláltam.
- Milyen volt egy olyan egyéniség mellett tanulni az alkotás rejtelmeit, mint Mühl Aladár?
- Az ő nagyon erős és határozott egyénisége soproni éveimre sokban hatott. A legjobb szándékkal tanított, irányított, nevelt. Az egyik legfontosabb dolog, amit tőle tanultam, hogy az alkotásba mindig az őszinteséget kell bevinni. Igazán az őszinte alkotás hiteles. Az alkotást meg kell szerkeszteni, ki kell dolgozni. Az akvarelltechnikát őáltala ismertem meg igazán.


Eva Triller-Wiegisser kísérletező, folyamatosan megújuló művészetében helyet kapnak új technikák is.
- Különböző témák más-más megoldást kívánnak. A kísérletezés, a más műfajokkal való kokettálás izgalmas. Az új, a még idegen megismerése sokszor megtermékenyítőleg hat arra, amit a művész már begyakorlottan jól tud. Ezért az új technikák keresése, önmagunk másképpeni kifejezése mindig érzelmi gazdagodást is eredményez. Amúgy ha az ember egy súlyosabb témára összpontosítva, az adekvát módszert használva dolgozik, mindig kellemes dolog visszatérni egy kis időre a csendélethez, tájképhez.


- Az ábrázolás mögötti lelki, érzelmi tartalom a művészi hitvallásában is megfogalmazódik: "A festészet a lélek láthatóvá tételét jelenti".
- Személyes és izgalmas dolog az alkotás. A fehér papírlap előtt a művész elképzeli ugyan, hogy gondolatának hogyan szeretne vizuális formát adni, de a kész mű, amelybe az alkotást generáló minden belső feszültség összpontosul, az értelem és az érzelem dialektikájából alakul ki. A művész dolga nem a látott világ reprodukciója, hanem annak - mintegy - átdolgozása.


A mostani kiállítással Eva Triller-Wiegisser Sopronhoz való kötődését szeretné kifejezni; kötődését a városhoz, ahonnan művészi pályafutása elindult, és amely - a kiállításnyitó beszédben elhangzottak szerint is - "számon tartja őt, nem ereszti el, s örömmel látja itthon művészként is, emberként is."

szöveg és fotó Tóth Éva



1999. oktĂłber 12., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület