CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Egy cikk, amiből jóformán csak a címe maradt

Egy cikk, amiből jóformán csak a címe maradt
Si tacuisses...

A Kisalföld 2000. július 27-én megjelent számában a 6. oldalon, Sopronvármegye oldalán "Engedelmesség, szegénység, tisztaság" címmel jelent meg egy cikk a 2000 év történelme sorozatban. Hangzatos bevezetés után következik az írás, mely bátor hangvételű, a vélt igazság teljes birtokában.
Mondják, hogy rossz érzés, ha nem olvassák, amit valaki arra szánt. Most már bizton hozzátehetjük: adott esetben már csak az lehet rosszabb, ha elolvassák. Akkor ugyanis kiderül, hogy a cikk írójának halvány segédfogalma sincs arról, amit írt. Lehet, hogy félrevezették. Lehet, hogy tudatosan vezették félre? Vagy az "egykönyves" ember boldogságával egészítette ki fantáziájából a tényeket, akár azok kárára?

Aki ezek után lajhári "gyorsasággal" vádolná e sorok íróját, annak kedvéért kell közbeszúrnom itt egy rövid történetiséget ezen válaszcikk születéséről. A cikk készen volt augusztus 6-án (így jár, aki e nélkülözhetetlen orgánumot késve olvassa, rosszabbul pedig csak az, aki egyáltalán elolvassa!) Augusztus 8-án bevittem a helyi főszerkesztőhöz és kértem, hogy a nyilvánvaló tévedéseket SAJÁT MEGFOGALMAZÁSBAN HELYESBÍTSÉK, tehát nem célom a lap lejáratása, de amit írtak, tele van tévedéssel. Ő azt kérte, hogy ne hagyjuk ki a cikk szerzőjét, aki éppen szabadságon van, hanem várjuk meg, amíg visszajön, hiszen egy nagy szaktekintély (is) áll mögötte. Beleegyeztem. Kár volt. Miután egy hét a visszajövetel után eltelt, telefonáltam. A helyi főszerkesztő nem kívánt belefolyni az ügybe, kapcsolta a cikkírót, aki semmiféle korrigálásra nem volt hajlandó (még konzultációra sem a szakértővel, akinek nevét - tiszteletből - nem írom ide. Az ominózus szószékről is csak az volt a véleménye, hogy "nincs ráírva". Ezek után - miután igenis oda van írva a történet, vagyok kénytelen közzétenni a 6 tévedést és egy kérdéses dolgot, melyet csupán egy cikken belül "követett el" a szerző.
Még egy apróság: elolvastam a többi cikket is. Volt, amely csaknem szó szerint idézi egy kiadvány szövegét (milyen kicsi a világ!), melyet én is olvastam, számítógépen korrigáltam, tehát nagyon jól ismerem. Ebben a ©-tal védett részben legalább nincs hiba. Ugye nem lepődnek meg, ha azt mondom, a hölgy ezt a "szerzeményét" is tagadta? Most pedig következzék az eredeti cikk további része, melyet a szerző, a főszerkesztő, de főleg az olvasó figyelmébe ajánlok, azzal a megjegyzéssel, hogy aki ezt le merte közölni, az minden más disznóságra is képes. (A mondás eredete más formában "originál", ha a Kisalföld közli teljes terjedelmében ezt a cikket, elárulom. Addig se írjanak róla, mert úgysem lenne igaz.)

Nézzük a történeti tévedéseket, melyekre - milyen pech - éppen egy, a témával intenzíven foglalkozó olvasó hívta fel a figyelmemet.
1. A cikkíró az egyházi javak öröklődése ill. átvétele kapcsán arról ír, hogy azokat "az erősebb jogán megszerezte egyik (rend) a másiktól." Óriási tévedés azt hinni a szerzetesrendekről, hogy azoknak utódai a mai politikai pártok: legalább egyetlen példát hozhatna az író, hogy mire gondol. Olyan előfordult, nem is egyszer, hogy a rend tagjainak száma csökkent, vagy kiűzték őket, és akkor egy másik rend vagy ugyanazon, vagy más hasznosításban folytatta az ingatlanban tevékenységét, de soha nem az erősebb jogán megszerezve a tulajdont. A cél a működtetés volt, legtöbbször szigorúan szabott feltételek mellett és a város javára, nem a tulajdonjog megszerzése (ez ma is szokatlan gondolat).
2. A Magyar utca végén a Magyar kapu állt (a szerző a jelenlegi MSZP-ház falába beépítve még láthatja az egyik "kapufélkövet"). A Baboti kapu, amit a szerző ide helyez, azonos a Bécsi kapuval, mely a bécsi út (a város másik) végén volt található. Ennek a vámjövedelmének 2/3 részét adományozta II. Endre a Johannitáknak.
3. Milyen forrásmunka alapján állítja a cikkíró, hogy a Johannita rend részt vett a "város Harcias Frigyes osztrák hercegtől való visszafoglalásában?"
4. A betegápoló Ispotály nem a Keresztelő Szent János Templom mellett, hanem - védelmi okokból (toronyról ír a szerző is, a kapunál) - a Balfi utca és az Ikvahíd sarkán lévő, ma kétemeletes sarokház helyén állott.
5. Az Ispotály soha nem került sem világi papok kezébe, sem jezsuiták tulajdonába - szemben a cikkíró állításával. Az eredetileg Johannita Ispotály a XIV.sz. közepe táján városi ispotály lett, 1346-ban János tartományi alperjel "a soproni vámot minden tartozékával együtt a város gondozásába adta, az ispotállyal együtt, olyan feltétellel, hogy a rendnek járó két rész tiszta vámjövedelem fele a lovagház és a kápolna jókarbantartására, másik fele pedig az ispotályra fordíttassék". Ezt követően városi ispotály lett, és mint városi intézmény működött 1796-ig. Az ispotályban működő, Szent Erzsébetről címzett templomban kezdetben valóban a Johannita Lovagrend papjai tartottak istentiszteletet, melyet később világi papok vettek át, ez azonban egyáltalán nem jelentett a kórházra való tulajdonjogot.
6. "A karmeliták, a gyógyító női rend" meghatározás téves. Ma még él Sopronban a szétszóratáskor újonc karmelita nővér. Ha a cikkíró nem bízik a könyvekben, melyekben nyilván nem nézett utána a leírtaknak, tőle megkérdezheti, mit is csináltak a karmeliták? Őket ugyanis a kolduló rendekhez soroljuk: sok reformálás után is nagyon szigorú rend maradt.
7. Kapisztrán János valóban prédikált a Bencés (ferences-, kecske-) Templomban, de arra a szószékre, amely a Kisalföld képén látható, nem állhatott fel, mert három századdal a prédikáció után, a rokokó idejében készült. A kérdéses szószék is ott van, mintegy 70 fokkal jobbra ettől (ez látható a mi illusztrációnkon), ahol a róla (Kapisztránról) szóló tábla is. Ha egyszer véletlenül betéved e szarvashibákkal tűzdelt cikk írója, biztosan nem felejti el, különösen, ha az átjárón megpróbál bemenni. Aligha olyan alacsony, hogy átférjen, így beveri a fejét. Talán ez kiveri a fejéből azt a sok valótlanságot, amit beleírt az egy egész oldalas cikkbe.
Ugyanis lehet régi dolgokról nem az igazságot írni - nem mindenki veszi a fáradságot, hogy utánajárjon -, de a város iránti tisztelet talán mégis az ellenkezőjét követelné meg. Sok módosítás történt már az idők folyamán a kutatások tükrében, de helytörténetnek mégis inkább a tények által megalapozott valóságot gondolná az ember. Forrásmunkában is, idegenvezetésben is szívesen állnak a rendelkezésére olyan soproniak, akik, ha ilyen részletességgel nem is mindig bírják a városuk történetét, de az ellenkezőjét bizonyos dolgokban meg tudják mutatni. A lap tekintélye sem csökken, ha olvasói az igazságot találják meg benne, ha a lap a múlt történetében és a jelenben is inkább a tényekhez ragaszkodik. Egyetlen és utolsó kérdés mindezek után: ez jelen formájában hogyan hihető?

- DI -



2000. augusztus 25., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület