CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 29., péntek, Aguszta napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Felismerni hiányosságainkat lehet akár az első lépés

Felismerni hiányosságainkat lehet akár az első lépés

Mire a sorozat végetér...

Amikor az előző,- a sorozatot indító - Van Gogh füzetről írtam, feleségem megkérdezte, hogy ezek után meg akarom-e venni a sorozat többi darabját? "Persze"- válaszoltam - "Hol kapsz minden második héten ennyiért egy hálás cikk-témát?" És nem is gondoltam, mennyire így lesz ez, sajnos.
A most megjelent füzet nevében Claude Monet szerepel. Hogy a füzet nevét említem, mindjárt hozzá kell tennem, hogy nem unalmas olvasmány. Igazi detektív-feladat! Hogy stílszerű legyek Maigret felügyelőnek való, hiszen szegény festőről - akinek ezelőtt 2 évvel Bécsben nagyon szép kiállítása volt az Oberes Belvedere-ben - már a fénykép sem jó! Nem a 28 éves Monet-t ábrázolja, hanem Gustave Geffroy műkritikust (1855-1926.), aki a festőt felkarolta és nagyon szépen írt róla.(Cézanne megfestette portréját, Rodin pedig elkészítette mellszobrát.)


Gustave Geffroy műkritikus és a hasonló korú Monet. Férfi-férfi, de nem ugyanaz!.


A fordító most sem állt feladata magaslatán, amikor barbizoniak helyett "barbárokat" ír, akik követőiként a fiatal festők - így a fiatal Monet - munkája nyomán az impresszionizmus kialakult. Nem barbárok voltak, sőt még vadak sem (fauves), hiszen ők nem e kor szülöttei.(2.o.) A 28. oldalon az alcímben már barbizoniak szerepelnek, de csak egy fél oldalig tart az örömünk, mert a kép aláírásában már barbizáni iskoláról beszél.
A nyelvi finomságokról inkább ne is beszéljünk: a kifejezés-tévesztések durva árnyalási hibákhoz vezetnek.


Giorgione (1477/78-1510.) fesménye: Koncert a szabadban.


A másik "csúcsa" a kiadványnak a hasonló megfestett téma, a "Reggeli a szabadban" című E.Manet képről írottak a 8. oldalon, miszerint "1863-ban Edouard Manet a Párizsi Művészeti Akadémia hivatalos Szalonja mellett megrendezett Függetlenek Szalonjában bemutatja, Giorgione Vidéki koncertjén készült, Reggeli a szabadban című képét". A valóság evvel szemben az, hogy Manet képe Giorgione Koncert a szabadban című képe nyomán (utánérzéseként?) készült. "Mecsoda különbség!"


A Manet (1832-1883. ) festmény: Reggeli a szabadban.


Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a jelen számhoz csatolt "cetlin" a kiadó megígéri, hogy a 4. szám vásárlói ingyen megkapják az első szám javított változatát, mely a nyomdai munkák és a számítógép hibája miatt lett ilyen magyartalan és hibás. Csak halkan teszem hozzá, lehet, hogy a fordító és szakértő máshol ült, miközben a számítógép és a nyomda - akár a jogosítvány nélkül hajtó"Hunyadi János" - dolgozott.


A füzet névadójának egy csodálatos képe


Tessék mondani! Ha jó a következtetés, akkor az ötödik számhoz fogják ennek a másodiknak a javított kiadását ingyen csatolni?

- DI -



1999. május 29., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület