CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

1999. május 29., szombat 00:00


Felismerni hiányosságainkat lehet akár az első lépés

Mire a sorozat végetér...

Felismerni hiányosságainkat lehet akár az első lépés

Mire a sorozat végetér...

Amikor az előző,- a sorozatot indító - Van Gogh füzetről írtam, feleségem megkérdezte, hogy ezek után meg akarom-e venni a sorozat többi darabját? "Persze"- válaszoltam - "Hol kapsz minden második héten ennyiért egy hálás cikk-témát?" És nem is gondoltam, mennyire így lesz ez, sajnos.
A most megjelent füzet nevében Claude Monet szerepel. Hogy a füzet nevét említem, mindjárt hozzá kell tennem, hogy nem unalmas olvasmány. Igazi detektív-feladat! Hogy stílszerű legyek Maigret felügyelőnek való, hiszen szegény festőről - akinek ezelőtt 2 évvel Bécsben nagyon szép kiállítása volt az Oberes Belvedere-ben - már a fénykép sem jó! Nem a 28 éves Monet-t ábrázolja, hanem Gustave Geffroy műkritikust (1855-1926.), aki a festőt felkarolta és nagyon szépen írt róla.(Cézanne megfestette portréját, Rodin pedig elkészítette mellszobrát.)


Gustave Geffroy műkritikus és a hasonló korú Monet. Férfi-férfi, de nem ugyanaz!.


A fordító most sem állt feladata magaslatán, amikor barbizoniak helyett "barbárokat" ír, akik követőiként a fiatal festők - így a fiatal Monet - munkája nyomán az impresszionizmus kialakult. Nem barbárok voltak, sőt még vadak sem (fauves), hiszen ők nem e kor szülöttei.(2.o.) A 28. oldalon az alcímben már barbizoniak szerepelnek, de csak egy fél oldalig tart az örömünk, mert a kép aláírásában már barbizáni iskoláról beszél.
A nyelvi finomságokról inkább ne is beszéljünk: a kifejezés-tévesztések durva árnyalási hibákhoz vezetnek.


Giorgione (1477/78-1510.) fesménye: Koncert a szabadban.


A másik "csúcsa" a kiadványnak a hasonló megfestett téma, a "Reggeli a szabadban" című E.Manet képről írottak a 8. oldalon, miszerint "1863-ban Edouard Manet a Párizsi Művészeti Akadémia hivatalos Szalonja mellett megrendezett Függetlenek Szalonjában bemutatja, Giorgione Vidéki koncertjén készült, Reggeli a szabadban című képét". A valóság evvel szemben az, hogy Manet képe Giorgione Koncert a szabadban című képe nyomán (utánérzéseként?) készült. "Mecsoda különbség!"


A Manet (1832-1883. ) festmény: Reggeli a szabadban.


Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a jelen számhoz csatolt "cetlin" a kiadó megígéri, hogy a 4. szám vásárlói ingyen megkapják az első szám javított változatát, mely a nyomdai munkák és a számítógép hibája miatt lett ilyen magyartalan és hibás. Csak halkan teszem hozzá, lehet, hogy a fordító és szakértő máshol ült, miközben a számítógép és a nyomda - akár a jogosítvány nélkül hajtó"Hunyadi János" - dolgozott.


A füzet névadójának egy csodálatos képe


Tessék mondani! Ha jó a következtetés, akkor az ötödik számhoz fogják ennek a másodiknak a javított kiadását ingyen csatolni?

- DI -