CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Metaforák világa az Erdélyi Házban

Metaforák világa az Erdélyi Házban
Maxim Dumitras kiállítása

Maxim Dumitras óradnai mûvész kiállítása kiválóan illusztrálja azt a folyamatot, ahogyan a tájélménybõl feltöltõdött mûvész átformálja a világot. Nem olyannak ábrázolja azt, amilyennek látni, avagy láttatni szeretné. A képzetek és valós élmények, az absztrakt víziókba oltott konkrét utalások az elérhetetlen ideális állapotot csak jelölik: mert a – képzetekben megközelíthetõ – tökéletesség plasztikus eszközökkel való ábrázolása utópia.

Az elképzelt-létezhetetlen és a létezõ-elérhetetlen viszonya jelentkezik Maxim Dumitras tájképeiben. A lebegõ táj-pillangó átlényegül derûs pillangó-tájjá. A képzelt és valós közti átmenet küszöbe a megfoghatatlant mindig a másik oldalon láttatja. A küszöbnyi távolság ellenére a mûvész nem az átjárás lehetõségét kínálja, hanem a “kint is-bent is” állapot egyidejûségébõl adódó többszörös dimenzióban való jelenlét szinte transzcendens állapotát.

Vannak pillanatok, amelyekben a mûvész - és talán néhány beavatott - számára egy pillanatra a fogalom anyagszerûvé válik; a beteljesülés ritka és egyedi pillanatai ezek.
A naponta megfestett tájképek színvilága a mûvész pillanatnyi pszichikai állapotának megannyi tanulmánya. Ennek menete - az alkotás folyamata - az azonos képcímekben is nyomon követhetõ.

A mûvész minden érzékszervével érzi a tájat: a tájak zenéjét egyszerûen lejegyzi a kép aljára, a tájban a szõttesek archaikus motívumaiban a nõ jelenik meg. Alaposabb szemlélõdés - elmélyülés - folytán derül ki a totálisnak hitt szimmetria - a tökéletesnek hitt világ - látszólagossága. E nyelvi metaforának a Maxim Dumitrasnál tapasztalt képi megfelelõje teszi õt mesterévé a teljes szubjektív tér és idõ ábrázolásának.

Maxim Dumitras figuratív elemekre is utaló nonfiguratív festészete a valóság-konkrétum viszonyait önti oly módon metaforákba, hogy hangulatingadozásai ellenére is alapvetõen derûs marad.

Szöveg: Tóth Éva

Fotó: Tóth Szabolcs



1999. december 03., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület