Metaforák világa az Erdélyi Házban
Metaforák világa az
Erdélyi
Házban
Maxim Dumitras
kiállítása
Maxim Dumitras óradnai mûvész
kiállítása
kiválóan illusztrálja azt a folyamatot, ahogyan a
tájélménybõl feltöltõdött
mûvész átformálja a világot. Nem
olyannak
ábrázolja azt, amilyennek látni, avagy
láttatni
szeretné. A képzetek és valós
élmények,
az absztrakt víziókba oltott konkrét
utalások
az elérhetetlen ideális állapotot csak
jelölik:
mert a – képzetekben megközelíthetõ –
tökéletesség
plasztikus eszközökkel való
ábrázolása
utópia.
Az elképzelt-létezhetetlen és a
létezõ-elérhetetlen
viszonya jelentkezik Maxim Dumitras tájképeiben. A
lebegõ
táj-pillangó átlényegül derûs
pillangó-tájjá.
A képzelt és valós közti átmenet
küszöbe
a megfoghatatlant mindig a másik oldalon láttatja. A
küszöbnyi
távolság ellenére a mûvész nem az
átjárás
lehetõségét kínálja, hanem a “kint
is-bent
is” állapot egyidejûségébõl
adódó
többszörös dimenzióban való
jelenlét
szinte transzcendens állapotát.
Vannak pillanatok, amelyekben a mûvész - és
talán
néhány beavatott - számára egy pillanatra
a
fogalom anyagszerûvé válik; a
beteljesülés
ritka és egyedi pillanatai ezek.
A naponta megfestett tájképek
színvilága
a mûvész pillanatnyi pszichikai állapotának
megannyi tanulmánya. Ennek menete - az alkotás folyamata
- az azonos képcímekben is nyomon
követhetõ.
A mûvész minden érzékszervével
érzi a tájat: a tájak zenéjét
egyszerûen
lejegyzi a kép aljára, a tájban a
szõttesek
archaikus motívumaiban a nõ jelenik meg. Alaposabb
szemlélõdés
- elmélyülés - folytán derül ki a
totálisnak
hitt szimmetria - a tökéletesnek hitt világ -
látszólagossága.
E nyelvi metaforának a Maxim Dumitrasnál tapasztalt
képi
megfelelõje teszi õt mesterévé a teljes
szubjektív
tér és idõ
ábrázolásának.
Maxim Dumitras figuratív elemekre is utaló
nonfiguratív
festészete a valóság-konkrétum viszonyait
önti
oly módon metaforákba, hogy hangulatingadozásai
ellenére
is alapvetõen derûs marad.
Szöveg: Tóth
Éva
Fotó: Tóth
Szabolcs
1999. december 03., péntek 00:00
|