CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A vádként megfogalmazott tény

A pillanatok összessége az élet egésze
Kondrak Károly szobrász és festőművész kiállítása az Erdélyi Házban

Kondrak Károly a soproni Erdélyi Házban elsősorban jelentős koloristaként mutatkozik be.
Tájképei a tájélmények emlékét hordozzák, ezek mind természet ihlette képek, amelyekből viszont a természet szabadságának könnyedsége többnyire hiányzik.


A vigasztalanná tett tájak felszabadultságot nem hordoznak, mint ahogyan feloldódásra sem biztatnak.
A fénytelennek ugyan nem mondható képfelületek, ám többnyire mégis sötét hátérrel, sötét ponyvaként mindenre ráboruló éggel sajátságos hangulatot közvetítenek.

A kiállítás címadó képén (A hivők elmentek, a templom még megmaradt) mesterséges fény irányításával a sötét alapon a templomépület világos alakja monumentálisnak és valószínűtlenül élettelennek látszik. A nem természetes (már-már nem is földi?) fényben mementóként többszörösen funkcióvesztetten, idegenszerűen, mi több, számonkérően világít. A szürrealisztikusan idegen tájak pedig - gazdagon alkalmazott, telített színviláguk ellenére - ez előbbinél még idegenebbül hatnak. A vádként megfogalmazott tény az életérzés visszafordíthatatlanságával és megváltoztathatatlanságával vonul végig Kondrak képein.

Kondrak Károly színekben elbeszélő, közvetítő művészete a színekben rejlő rendkívüli kifejező erőre épít, tudatosan és elszántan.


Klasszikus tájszerkesztést alkalmaz, úgy hogy, az érzelmek túláradását meggátló hűvös színek használatával nem enyhíti az érzelmi telítettséget, hanem a belső feszültséget fokozza. Különös ellentmondás a színek, formák ellentmondása. A térmértani formák szétesettsége a káoszon még innen, de a lineáris perspektivizmus stabilitásán érzékelhetően túl, anakronisztikusnak tűnő keretbe-szerkesztés mintegy lencseként torzítja és fókuszálja a teret.
Amint stilizált formái nagyvonalúan összegeznek, függetlenítik magukat a természeti látvány korlátot szabó hatásaitól, inkább csak a belső küzdelem kifejezőerejét kölcsönzik a tájból. A nem létező táj, a világítási perspektíva merev rendszerétől függetlenített enyhén szürrealista térfogalmazás, a forma és a szín tudatos megkomponáltsága révén töltheti be funkcióját.
A használt színek belső feszültsége érvényesül, és mert elszigetelt színérzetek egyébként sem léteznek, ennek nagy mestereként Kondrak Károly a színekbe átültetett életérzésekkel szembesíti azt, aki mindezt hajlandó ővele - vagy akár nélküle - végig(újra)élni. Mert a művész a szemlélőnek meghagyja - képes megadni - a választás lehetőségét: a képeket lehet tartalmukkal azonosulva, vagy csak színviláguk összhatását befogadva szemlélni.

S hogy a szobrász-festőművész Kondrak Károly nem azért fordult a festészethez, mintha a szobrászatban sikertelen lett volna, ezt bemutatott szobrászati alkotásainak letisztult formája bizonyítja.

Alkotásaiban a forma feltárja az anyag sajátosságát, legjellemzőbb tulajdonságait.
Absztrakt alkotásai szépen megmunkáltak, nem talált alakok - tudatosan megformáltak.

Kondrak Károly kiállítása szeptember 9-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.



2000. augusztus 30., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület