CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. augusztus 30., szerda 00:00


A vádként megfogalmazott tény

Kondrak Károly az Erdélyi Házban

A pillanatok összessége az élet egésze
Kondrak Károly szobrász és festőművész kiállítása az Erdélyi Házban

Kondrak Károly a soproni Erdélyi Házban elsősorban jelentős koloristaként mutatkozik be.
Tájképei a tájélmények emlékét hordozzák, ezek mind természet ihlette képek, amelyekből viszont a természet szabadságának könnyedsége többnyire hiányzik.


A vigasztalanná tett tájak felszabadultságot nem hordoznak, mint ahogyan feloldódásra sem biztatnak.
A fénytelennek ugyan nem mondható képfelületek, ám többnyire mégis sötét hátérrel, sötét ponyvaként mindenre ráboruló éggel sajátságos hangulatot közvetítenek.

A kiállítás címadó képén (A hivők elmentek, a templom még megmaradt) mesterséges fény irányításával a sötét alapon a templomépület világos alakja monumentálisnak és valószínűtlenül élettelennek látszik. A nem természetes (már-már nem is földi?) fényben mementóként többszörösen funkcióvesztetten, idegenszerűen, mi több, számonkérően világít. A szürrealisztikusan idegen tájak pedig - gazdagon alkalmazott, telített színviláguk ellenére - ez előbbinél még idegenebbül hatnak. A vádként megfogalmazott tény az életérzés visszafordíthatatlanságával és megváltoztathatatlanságával vonul végig Kondrak képein.

Kondrak Károly színekben elbeszélő, közvetítő művészete a színekben rejlő rendkívüli kifejező erőre épít, tudatosan és elszántan.


Klasszikus tájszerkesztést alkalmaz, úgy hogy, az érzelmek túláradását meggátló hűvös színek használatával nem enyhíti az érzelmi telítettséget, hanem a belső feszültséget fokozza. Különös ellentmondás a színek, formák ellentmondása. A térmértani formák szétesettsége a káoszon még innen, de a lineáris perspektivizmus stabilitásán érzékelhetően túl, anakronisztikusnak tűnő keretbe-szerkesztés mintegy lencseként torzítja és fókuszálja a teret.
Amint stilizált formái nagyvonalúan összegeznek, függetlenítik magukat a természeti látvány korlátot szabó hatásaitól, inkább csak a belső küzdelem kifejezőerejét kölcsönzik a tájból. A nem létező táj, a világítási perspektíva merev rendszerétől függetlenített enyhén szürrealista térfogalmazás, a forma és a szín tudatos megkomponáltsága révén töltheti be funkcióját.
A használt színek belső feszültsége érvényesül, és mert elszigetelt színérzetek egyébként sem léteznek, ennek nagy mestereként Kondrak Károly a színekbe átültetett életérzésekkel szembesíti azt, aki mindezt hajlandó ővele - vagy akár nélküle - végig(újra)élni. Mert a művész a szemlélőnek meghagyja - képes megadni - a választás lehetőségét: a képeket lehet tartalmukkal azonosulva, vagy csak színviláguk összhatását befogadva szemlélni.

S hogy a szobrász-festőművész Kondrak Károly nem azért fordult a festészethez, mintha a szobrászatban sikertelen lett volna, ezt bemutatott szobrászati alkotásainak letisztult formája bizonyítja.

Alkotásaiban a forma feltárja az anyag sajátosságát, legjellemzőbb tulajdonságait.
Absztrakt alkotásai szépen megmunkáltak, nem talált alakok - tudatosan megformáltak.

Kondrak Károly kiállítása szeptember 9-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.