CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Dr.Boldizsár Ildikó a Kurucdombi Fiókkönyvtárban II.

Dr.Boldizsár Ildikó a Kurucdombi Fiókkönyvtárban II.

a világ nem folytonos kegyelmi állapot II.



- Mind a két találkozó nagyon fontos volt számomra - hallottuk az írónőtől -, mert megerősített abban, hogy amit a meséről gondolok, azt továbbgondolhatom, mert jó úton járok. Egyrészt a gyerekek csillogó tekintete, másrészt az idősek érdeklődő kérdései meggyőztek arról, hogy a mese nagyon fontos. Akkor lennék boldog, ha azzal mehetnék haza, hogy azok a nagymamák, akik ezen a beszélgetésen itt voltak, otthon elővennének egy mesekönyvet, elolvasnának belőle egy mesét, és a legkisebbeknek mesélnének.
- A meséket soha nem szabad elemezni. Minden helyzetnek, életszakasznak megvannak a maga meséi, amelyektől megnyugvást találunk. A keleti gyógyításban használják is ezt a "terápiát": meditáció céljára adnak a betegnek egy történetet, olvasgassa, amíg lelki gyötrelmeire választ nem talál. Évekig jártam egy kórház gyerekosztályára mesélni a gyerekekhez, akkor tapasztaltam, hogy mandulaműtétre váró gyerekek kedvence a Hófehérke. Megbűvölten hallgatják azt a jelenetet, amelyben Hófehérke szájából kifordul a mérgezett almadarab, és a lány föléled. Hasonlóan népszerű, amikor a daru torkán akadt csontot csak a gólya tudja kivenni. Kérik a Csipkerózsikát is, hiszen az altatás miatti félelem miatt izgatja őket a hosszú álom és a felébredés.
Ildikó megemlíti "A három kismalac" meséjét. Répcei Józsefné Betti néni. jelzi, hogy ez bibliai történet párhuzama.
- Így van - helyesel Ildikó. - Olyan fontos a mondanivalója, hogy nem elég, ha egyedül a pap mondja el. Sok bibliai történet került át így mesemotívummá. Találkoztam már jó néhánnyal. Kiskoromban a nagymamám a Bibliát mesélte folyton. A szívemben élnek a meséi.
- Dunaújvárosban születtem, ott nem volt hitélet. "Mama, maga bolondokat beszél, hagyja a gyereket!", hallotta szegény sokszor apámtól. A festményeket, bibliai utalásokat neki köszönhetően értem meg.
- Nekem nem meséltek a szüleim. Amikor megtanultam olvasni, regényekkel kezdtem. Olyan kérdések izgattak, amikre nem kaptam választ vagy nem volt meggyőző a válasz. Sem az egyetemi órák, sem a klasszikus olvasmányok nem adtak választ a kérdéseimre. Csak később, inkább az egyetemen kaptam rá a meseolvasásra. A mesékben életvezetési tanácsokat találtam, amelyeket jó lenne közkinccsé tenni.
- Akkor tört rám a pánik, amikor - esztétika szakon - műelemzés dolgozatot kellett volna írnom. Elővettem Milne Micimackóját. A 9. fejezetnél nyílt ki, amelyben Micimackót kiönti az árvíz.
- No, ez rólam szól, döntöttem el, és erről a fejezetről írtam a dolgozatot. Balassa Péter pedig - miután elolvasta - azt mondta, mesékkel kellene foglalkoznom. Minél többet foglalkoztam velük - 12 évi kutatómunka van mögöttem -, annál újabb és izgalmasabb kérdések merültek fel, és úgy tűnik, hogy ennek a kutásnak amíg élek, nem is lesz vége.
- Magyarországon nincs mesekutatói állás, és valamiből meg is kell élni. Én szerencsés és boldog embernek tudhatom magam, mert olyan munkahelyen dolgozom - a Házi Praktika főszerkesztő-helyetteseként -, ahol a kollektívának van fogadókészsége ahhoz is, amit én szívesen csinálok. Emellett a Nemzeti Tankönyvkiadó felkérésére második és harmadik osztályos gyerekek számára állítottam össze olvasókönyvet, a negyedikesekén most dolgozom.
- Leginkább az érdekel, hogy melyik mese miért változott meg az idők folyamán, és milyen tartalmi módosulást jelent. Van egy állandó, szinte változatlan magja a történeteknek, amely akkor is megmarad, ha minden egyes mesemondó beleszövi a saját élettapasztalatait és körülményeit. Az emberi problémák, vágyak, motivációk örök érvényűek, csak a hozzá való viszonyulásunk változik meg. Ma már táltosok és csodás lények helyett szuperszonikus repülőgépek szegődnek a főhős szolgálatába, de amíg a táltosokat sokszor gebéből ápolta paripává nagy gondossággal és szeretettel a legkisebb fiú, addig a gépek a hősök "ölébe hullanak", a saját energiáikat és képességeiket nemigen kell mozgósítaniuk, mert mindent elvégeznek helyettük a technika csodái. Ez odáig vezethet, hogy a külső segítség alapvető elvárássá válik a gyerekekben, és nem tanulják meg: ahhoz, hogy kapjanak valamit az élettől, adniuk is kell valamit.
- Szociológusok kimutatták, hogy a gyerekek életében sokkal fontosabb az emocionális képességek fejlesztése a hagyományos akadémiai, tárgyi tudással szemben, mert ez utóbbi szinte teljes mértékben kiszorította az előzőt. Szerintük a szociális és művészi képességek erősítése a meseolvasásban gyökerezik. Azokban a gyerekekben, akiknek sok mesét olvastak és ezáltal kialakult bennük egyfajta világkép, problémamegoldó és döntéshozó képességük sokkal hatékonyabb, mint azoké, akik nem találkoztak így a mesék világával. Az agresszivitás is erősebb az utóbbiaknál, hiszen nincs ismeretük a gyengébbek és kiszolgáltatottabbak iránti empátiáról.
- A mese fejleszti a belső látást, az erkölcsi motivációt. A tévés mesék a gyors kielégülésre irányulnak. A mesével le lehet lassítani a gyerekek ritmusát. Meg lehet még érinteni a lelket a mesében. A mese rólunk szól. A mese igazi varázsa, amikor a tekintetekből érezzük, ahogy visszatükröződik a mese.
- A mese önmagában nem manipulatív: belsőleg enged látni, ritmusa van, lassan halad, utat jár be, a gyerek maga választhat, kivel azonosul. A "Magyar . népmesék" filmsorozatnál tiszteletben tartották a mesék sajátosságait, ritmusát, motívumaikat megtartották. A Walt Disney mesék viszont manipulálnak. Minden ember genetikusan kódolt, ennek megfelelően ezekben a "sztorikban" is 6 másodpercenként indul egy-egy akció. Nem enged gondolkodni, a belső képet tönkreteszi, befogadója becsapható utána. - Anyukák kérdezik: mit lehet tenni ellene? A gyerekeket hogyan lehet elvonszolni a tévé vagy a videó elől? Ilyenkor visszakérdezek: "Tetszik tudni, hol lehet kikapcsolni?
- Mintát követ a gyerek. A tévé nálunk olyan, mint a mosogatószivacs: amikor szükség van rá, használjuk, a mi gyermekeink erre vannak szocializálva.
"Mama, gyere, lapozzs!" - kapcsolódik be a beszélgetésbe Doroginé Teca néni-, a másfél éves dédunokámat, Szandikát a mesekönyvek izgatják, nem a tévé, valósággal vonszol a mesekönyvekhez.
- A mama melegségét érezze, ez a gyerek vágya - mosolyog Ildikó -, erre nagyobb szüksége van a kisgyereknek, mint a mesére. A mesemondás, meseolvasás, mesekönyv nézegetés erre sokkal jobb lehetőség, mint a tévénézés. Akinek kicsi korától mesét mondanak, megtanulja azt is, hogyan kell a mondatokat összefűzni. A gyereknek vérévé válik a mondat.
- Amikor először hagytam teljesen egyedül otthon a gyerekeimet, nem a lelkükre beszéltem, hogy senki idegent be ne engedjenek, hanem elmondtam nekik a kecskegidákról szóló mesét.
Amikor hazaértem, és kopogtam az ajtón, megkérdezték, "Ki vagy?" "Anyácskátok"- válaszoltam, mire ők rávágták: "Akkor mutasd a lábad!"
- Az ember keresi a formát, amelyben valamit el tud mondani a világról. Hamar kiderült: én nem verset fogok írni, hanem mesét.
Hitem szerint nem kell titkolnunk a gyerekek előtt, hogy a világ nem folytonos kegyelmi állapot. A szomorúság sem rossz - hozzátartozik a világhoz. Kell, hogy a mesében benne legyen a figyelmeztetés és az ígéret: a bánat örömbe fordulhat és fordítva. Akárcsak a klasszikus tündérmesék világában, ahol folyton ott kísért a tragédia árnya is. A szorongásokat és félelmeket oldja a mese. A mese műfaja mindig konkrét helyzetekkel válaszol a kérdésekre, de mégsem didaktikus vagy szájbarágós módon. Aki megérti őket, könnyebben eligazodik a bonyolult élethelyzetekben, tapasztalatait könnyebben beépítheti saját világába, kialakíthatja morális értékrendjét és menedéket találhat a magány ellen is.
- A jó mesemondó tudja, mi történik éppen, és mit lenne jó elmesélni. A mese bölcsessége a lényeg.


Az első rész

Kelemen Endréné



1999. április 20., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület