CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

"a görög" titkai

"a görög" titkai
Greco előtt, az izmusok után

A Szépművészeti Múzeum büszke lehet El Greco-gyűjteményére. Olyan darabokat sikerült megszereznie a magyar államnak a manufaktoriális módszerrel sorozatban készült piktúrákból, melyek a sikeresebb, keresettebb darabokból születtek némi szín- és formavariációkban Greco műhelyében.


Már korábban is történtek kísérletek az általánosan megfogalmazott szép megszüntetésére. Íratlan szabály volt, hogy a portrékat, emberábrázolásokat, alvilági elemek kivételével, inkább ennek az idealizált szépségnek kellett megfeleltetni. Az impresszionizmus volt az első olyan, általános trend, mely a szépség egyedi voltát hangsúlyozta elméletben és a gyakorlatban is. A művésztársadalom többsége ezen az egyéniségkeresésen bukik el napjainkig. Egyéniség addig is nagyon kevés volt, de a szépség támbotján csak elsántikáltak az "udvari festő" címig. Ezen az így "nyert" "mankótlanságon" - stabil újabb alap híján - sokan elcsúsztak (s csúsznak el még ma is). A korábbi próbálkozások a torzításnak valamiféle stabil, világi alapját keresték és találták meg a bolond, a torzszülött, a púpos, a sánta, a rokkant alakjában.

Greco "találmánya" nem egyszerűen az alakok megnyújtása. A felfedezése a lényegében torzítatlan torzítás sok szempontból allegória lehetőségét nyújtotta, melyen kapva kapott az égnek nem megfelelő, torz ember. Ezzel a módszerrel pedig még ma is jól elélhetne mint filmgyári operatőr, ahogyan egy megfelelő kameraállásból daliás alakot "faragna" a törpe top-sztárokból. Az alakok furcsasága a "görög" korának feltűnt, hosszú ideig nem is fogadták be halála után, és ez a különbség! A ma embere nem veszi észre, amikor óriásnak várt mini izompacsirta sztár már rég besétált a fesztiválra észrevétlen a hóna alatt.

Az új, egyéni szépség keresése együtt járt a volt korok furcsaságainak, elfogadatlanságainak végigjárásával. Így került Greco is a XX.sz. első fele festői érdeklődésének homlokterébe. Kikerülhetetlennek látszott egy átmeneti "grecoizmus kialakulása", melyből - éppen a sok érdeklődő szórt érdeklődése miatt - sok izmus is részben Grecótól eredezteti magát. Mindenesetre a bal lépcsőfeljárat tetején a bal oldali első teremben - ha arra járnak - pillantsanak be a göröghöz, aki a képsíkok tologatásával, az ecsetkezelés bravúros voltával, mely most, a szponzori pénzből végzett resraurálás révén szemmel hozzáférhetővé tette Greco technikáját, ma is csodálatára készteti a képek előtt legyökerezőt.
Bele kell nyugodnunk, hogy különböző nevek szerint vannak "jobb és rosszabb" helyek. A jobb helyekre folyik a népvándorlás (Amerikából Budapestre a Greco művek miatt, míg Bruegheleket látni mi vándorolunk Bécsbe).
- DI -



2000. szeptember 28., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület