CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. szeptember 28., csütörtök 00:00


"a görög" titkai

Greco előtt, az izmusok után

"a görög" titkai
Greco előtt, az izmusok után

A Szépművészeti Múzeum büszke lehet El Greco-gyűjteményére. Olyan darabokat sikerült megszereznie a magyar államnak a manufaktoriális módszerrel sorozatban készült piktúrákból, melyek a sikeresebb, keresettebb darabokból születtek némi szín- és formavariációkban Greco műhelyében.


Már korábban is történtek kísérletek az általánosan megfogalmazott szép megszüntetésére. Íratlan szabály volt, hogy a portrékat, emberábrázolásokat, alvilági elemek kivételével, inkább ennek az idealizált szépségnek kellett megfeleltetni. Az impresszionizmus volt az első olyan, általános trend, mely a szépség egyedi voltát hangsúlyozta elméletben és a gyakorlatban is. A művésztársadalom többsége ezen az egyéniségkeresésen bukik el napjainkig. Egyéniség addig is nagyon kevés volt, de a szépség támbotján csak elsántikáltak az "udvari festő" címig. Ezen az így "nyert" "mankótlanságon" - stabil újabb alap híján - sokan elcsúsztak (s csúsznak el még ma is). A korábbi próbálkozások a torzításnak valamiféle stabil, világi alapját keresték és találták meg a bolond, a torzszülött, a púpos, a sánta, a rokkant alakjában.

Greco "találmánya" nem egyszerűen az alakok megnyújtása. A felfedezése a lényegében torzítatlan torzítás sok szempontból allegória lehetőségét nyújtotta, melyen kapva kapott az égnek nem megfelelő, torz ember. Ezzel a módszerrel pedig még ma is jól elélhetne mint filmgyári operatőr, ahogyan egy megfelelő kameraállásból daliás alakot "faragna" a törpe top-sztárokból. Az alakok furcsasága a "görög" korának feltűnt, hosszú ideig nem is fogadták be halála után, és ez a különbség! A ma embere nem veszi észre, amikor óriásnak várt mini izompacsirta sztár már rég besétált a fesztiválra észrevétlen a hóna alatt.

Az új, egyéni szépség keresése együtt járt a volt korok furcsaságainak, elfogadatlanságainak végigjárásával. Így került Greco is a XX.sz. első fele festői érdeklődésének homlokterébe. Kikerülhetetlennek látszott egy átmeneti "grecoizmus kialakulása", melyből - éppen a sok érdeklődő szórt érdeklődése miatt - sok izmus is részben Grecótól eredezteti magát. Mindenesetre a bal lépcsőfeljárat tetején a bal oldali első teremben - ha arra járnak - pillantsanak be a göröghöz, aki a képsíkok tologatásával, az ecsetkezelés bravúros voltával, mely most, a szponzori pénzből végzett resraurálás révén szemmel hozzáférhetővé tette Greco technikáját, ma is csodálatára készteti a képek előtt legyökerezőt.
Bele kell nyugodnunk, hogy különböző nevek szerint vannak "jobb és rosszabb" helyek. A jobb helyekre folyik a népvándorlás (Amerikából Budapestre a Greco művek miatt, míg Bruegheleket látni mi vándorolunk Bécsbe).
- DI -