CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A kisebbségi magyar irodalmak és a mai magyar társadalom

A kisebbségi magyar irodalmak és a mai magyar társadalom
Görömbei András előadása az Erdélyi Házban

A kisebbségi magyar irodalmak sajátosságai címmel Görömbei András irodalomtörténész tartott előadást a Soproni Erdélyi Körben. Az előadó az irodalmat - mai leértékelése és önleértékelése ellenére - alapvetően fontosnak tartja a személyiség és a nemzeti közösség önismerete és formálása szempontjából egyaránt. A kisebbségi magyar irodalmak - az egyetemes magyar irodalom részeiként - sokféleségükben létérdekű, emberi életet formáló, jobbítani akaró szemlélettel egységet képezve gazdagították a magyar szellemi-kulturális örökséget.
Görömbei gondolatai a nem-irodalmárok számára is fontosak lehetnek, mert számos olyan megfogalmazást tartalmaznak, amelyek a mai lelkileg, szellemileg és fizikailag is leromlott, önpusztító magyar társadalom számára segítséget jelenthetnek a szellemi, lelki felemelkedésben.
A kisebbségi magyar irodalom létrejöttét és az anyaországgal, illetve az egymással való kapcsolattartás körülményeit alapvetően a Trianon-szindróma határozta meg. A nagyhatalmi érdekeket szolgáló döntés megnyilvánulása a magyarság részéről a történelmi igazságtalanság okozta fájdalom és sértettség. Másrészt, erőteljes tényezőként jelentkezik a tünetegyüttesben - az igazságtalan ítéletet élvező - győztesekben megfogalmazódott azon félelemérzet, amely a nyereség elvesztésének rémét tartja ébren bennük. Ez a félelem - változó mértékkel és intenzitással - a magyar kisebbségek felszámolásának politikájában jelentkezik. A bűntudat agresszivitást szül: nem engedik a magyar kisebbségeket otthonra találni abban az államban, amelybe belekényszeríttették őket. A kisebbségellenes politikájukkal a magyar kisebbséget nemcsak sorvasztják, hanem önmagára is utalják, a hatalomnak kiszolgáltatottabbá teszik a többségnél. Így kényszerül a magyar kisebbség naponkénti küzdelmet folytatni anyanyelvéért, nemzeti történelméért, kulturális hagyományaiért: önazonosságáért.

A trianoni döntés után a különböző országhatárok közé zárt magyar közösségek külön történelmet, sorsot éltek meg, külön kultúrát és ezen belül irodalmat teremtve, amely - magyar nyelven, magyar kultúr-, és történelmi hagyományokból táplálkozva - az összmagyarság és ezzel együtt az egyetemes irodalom értéke is.
Közös jellemzőjük, hogy közvetlenebbül kapcsolódnak a kisebbség létproblémáihoz, ezért ismereti értékük - közvetlenül, vagy áttételesen, történelmi vagy bölcseleti átvetítések révén - nagyon gazdag. Megkérdőjelezhetővé ez esetben az esztétikai értékük válhatna, mert az irodalomban természetesen az esztétikai érték a mérvadó. Fordítva kezelve a kérdést inkább az a szembetűnő, hogy a kisebbségi magyar irodalmak esztétikai értékükben is jellegadó művei mennyire telítve vannak a kisebbség sorskérdéseivel. Sajátosságait az adja, hogy a kisebbségi magyarság minden országban a saját önszerveződésének és önmegmaradásának útját kezdte el munkálni.
Egyik legfontosabb sajátosságuk olyan programok kidolgozása, amelyek a kisebbségi sorsba kényszerített magyarság megmaradásának lehetőségeire keresik a megoldást: a Kós Károly fogalmazta transzilvanizmus, Győry Dezső Kisebbségi-géniusz programja, Szenteleky Kornél helyi színek elmélete.
A magyar kisebbségek irodalmának másik sajátossága a kisebbségmentő ideológiák kialakítása, amelyeket mai szemmel bírálni lehet, de az akkori történelmi pillanatban óriási megtartó erőt jelentettek (híd-elmélet, kettős kötődés ideológiája).
A Gál Ernő és Sütő András által is megfogalmazott "a sajátosság méltósága" gondolata a harmadik évezred küszöbén majdnem célvesztetten tébláboló magyar nemzet számára mintaként szolgálhat, ami az önbecsülés helyreállításának kérdését illeti. A kisebbségmentő ideológia lényegének és a mai magyar társadalmi és közéleti valóságának ismeretében az adódó párhuzam kiindulópontját képezheti a nemzeti önértékelés megfelelő kezelésének. A sajátosság méltósága értelmében minden embernek és - tágabb értelemben - közösségnek joga van önmagához. Az elvnek nem csak védekező jelleggel kell érvényre jutnia, hanem elsősorban az egyenrangúság és egyenértékűség kinyilvánításának is a kiindulópontja kell, hogy legyen. Az európai uniós törekvések közepette a közös Európában nekünk szánt (magunknak szánt) helyünk-rangunk kevésbé lényegtelen kérdésére is asszociálhatunk e problémafelvetés kapcsán.


Az erős nyelvvédő vonulat szintén a kisebbségi irodalmak egyik fő sajátossága: Sütő András, Engedjétek hozzám jönni a szavakat c. esszé-művében, bemutatja, hogy a generációk nevelése során a szülők-nagyszülők a magyar szavak átadásával, hogyan adják át gyermekeiknek-unokáiknak a világot magát. Annak a varázslatnak lehetünk részesei, hogy miként kapcsolódnak a szavaink a belső titkainkkal, hogyan őrződik meg a nép költészete, történelmünk, hagyományaink a szavak által, hogyan kapcsolódik össze nyelv és erkölcs a szavak és a tettek azonosságában.A nemzet nyelvéből kiesve létezésének értelméből esik ki. Ugyanez a vonulat Domonkos István töredékversén keresztül Farkas Árpád és Kányádi Sándor számtalan versében is megtalálható.
A kulturális és történelmi hagyományokhoz való erős kötődés a történelmi tárgyú regényekben éppen úgy megtalálható, mint a portréversekben.
A történelemtudomány művelése a legtöbb kisebbségi területen tiltott volt. A tiltott stúdium helyett az irodalomban jelentek meg azok a társadalomtudományi, lélekismereti elemzések, megfogalmazások, amelyek a kor hiteles létdokumentációját adják. A magyar kisebbségi irodalmi művekben elementáris erővel működik az irodalom megnevezés általi megőrző hatalma:( Heidegger elmélete szerint a műalkotás különleges értéke abban rejlik, hogy a lét elrejtettségéből a nyelvi megfogalmazás fényre hoz tényeket, amelyek így válnak értelmezhetővé és érthetővé.)
A kisebbségi magyarság másik legfontosabb kérdésköre az otthonkeresés, az otthon utáni vágy. A globalizáció negatív hatásával szemben a személyiség épségét - egyénét, vagy nemzetét - az otthonosság érzése tudja megóvni. Az anyanyelvben, az anyanyelvi kultúrában, a történelmi hagyományokban magát otthon érző nemzet őrzi csak meg identitását és értékeit. A semmilyenség szétfoszlatja a személyiséget. Az otthon léte olyan egészséges személyiséget segít kibontakozni, amely (aki) egy saját otthon révén a folytonos átgondoláshoz és újrakezdéshez szükséges biztonságot megtalálja. Az otthonosság problematikájából születő egyik legértékesebb mű Sütő: Anyám könnyű álmot ígér…c. esszéregénye. Ebben amellett, hogy a pusztakamarási lét fölé épített szellemi boltozat az egyetemes magyar irodalom egyik legértékesebb művévé teszi a regényt, az irodalmi magasságokba emelt szociográfiai anyag olyan szellemi koncentrációt tartalmaz, amelyre már az anyaország is kénytelen odafigyelni. Mert az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy míg a nyugati önkéntes emigrációban alkotókat egyszerűen ellenségnek tüntette fel a magyar hivatalos politika, addig a kisebbségi magyarság irodalmának tudomásul nem-vétele része volt annak a múlt rendszerbeli folyamatnak, amely az összmagyarság önismeretét, önvédelmének a kérdését, helyes önértékelését - a jó szomszédi és "testvéri" viszonyokra hivatkozva -megakadályozni igyekezett.
A magyar kisebbségek irodalmának ismeretében nemcsak az ő problémáikat látjuk kristálytisztán, hanem az anyaországgal kapcsolatos számos eddig megválaszolatlan és megoldatlan kérdéskör is más megvilágításba kerül: a hatalom és személyiség, a hatalom és értelem, a hatalom és problémája.
Feladata-e az irodalomnak a társadalmi kérdések felvállalása? Van-e az irodalomnak egyáltalán társadalomformáló funkciója? A magyar kisebbségi irodalmak ismeretében azt kell hinnünk, hogy ha több mint hét évtizeden át az irodalom az országhatárokon kívül rekedt, erőszakkal megsemmisítésre szánt kultúrát, népet mentett meg, akkor a nemzeti tudatában szétzihált magyar társadalmat is sikerül morális tartásában megerősítenie. Az irodalom és politika feladata nem keverhető össze. A kettő mindig más. A politika nem tudja átvenni az irodalom azon társadalomformáló szerepét, amely az igazi értékek hordozója, azért, mert az igazi érték attól érték, hogy helyettesíthetetlen. A mai magyar értelmiségnek egyik legfontosabb hivatása ennek a szellemiségnek a képviselete kellene, hogy legyen. Ezt Sütő András a Csillag a máglyán - ban biblikus idézettel így fogalmazza meg:
"…Gyertyát nem azért gyújtanak, hogy véka alá rejtsék, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék, és fényét vesse mindazokra, kik a házban vannak. Gondolkodó emberek, ti vagytok a világ világossága, nem rejthető el a hegyen épített város. Te parancsoltad meg, Uram: amit néktek a sötétben mondok, a világosságban mondjátok; és amit a fülbe súgva hallotok, a háztetőkről hirdessétek…nincs oly rejtett titok, mely ki ne tudódnék. És ne féljetek azoktól akik a testet ölik meg, hanem attól féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában. A te műved Uram, a kényszer, a szavaimat formáló sugallat…"



szöveg és fotó- Tóth Éva -



1999. szeptember 13., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület