CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

1999. szeptember 13., hétfő 00:00


A kisebbségi magyar irodalmak és a mai magyar társadalom

Görömbei András előadása az Erdélyi Házban

A kisebbségi magyar irodalmak és a mai magyar társadalom
Görömbei András előadása az Erdélyi Házban

A kisebbségi magyar irodalmak sajátosságai címmel Görömbei András irodalomtörténész tartott előadást a Soproni Erdélyi Körben. Az előadó az irodalmat - mai leértékelése és önleértékelése ellenére - alapvetően fontosnak tartja a személyiség és a nemzeti közösség önismerete és formálása szempontjából egyaránt. A kisebbségi magyar irodalmak - az egyetemes magyar irodalom részeiként - sokféleségükben létérdekű, emberi életet formáló, jobbítani akaró szemlélettel egységet képezve gazdagították a magyar szellemi-kulturális örökséget.
Görömbei gondolatai a nem-irodalmárok számára is fontosak lehetnek, mert számos olyan megfogalmazást tartalmaznak, amelyek a mai lelkileg, szellemileg és fizikailag is leromlott, önpusztító magyar társadalom számára segítséget jelenthetnek a szellemi, lelki felemelkedésben.
A kisebbségi magyar irodalom létrejöttét és az anyaországgal, illetve az egymással való kapcsolattartás körülményeit alapvetően a Trianon-szindróma határozta meg. A nagyhatalmi érdekeket szolgáló döntés megnyilvánulása a magyarság részéről a történelmi igazságtalanság okozta fájdalom és sértettség. Másrészt, erőteljes tényezőként jelentkezik a tünetegyüttesben - az igazságtalan ítéletet élvező - győztesekben megfogalmazódott azon félelemérzet, amely a nyereség elvesztésének rémét tartja ébren bennük. Ez a félelem - változó mértékkel és intenzitással - a magyar kisebbségek felszámolásának politikájában jelentkezik. A bűntudat agresszivitást szül: nem engedik a magyar kisebbségeket otthonra találni abban az államban, amelybe belekényszeríttették őket. A kisebbségellenes politikájukkal a magyar kisebbséget nemcsak sorvasztják, hanem önmagára is utalják, a hatalomnak kiszolgáltatottabbá teszik a többségnél. Így kényszerül a magyar kisebbség naponkénti küzdelmet folytatni anyanyelvéért, nemzeti történelméért, kulturális hagyományaiért: önazonosságáért.

A trianoni döntés után a különböző országhatárok közé zárt magyar közösségek külön történelmet, sorsot éltek meg, külön kultúrát és ezen belül irodalmat teremtve, amely - magyar nyelven, magyar kultúr-, és történelmi hagyományokból táplálkozva - az összmagyarság és ezzel együtt az egyetemes irodalom értéke is.
Közös jellemzőjük, hogy közvetlenebbül kapcsolódnak a kisebbség létproblémáihoz, ezért ismereti értékük - közvetlenül, vagy áttételesen, történelmi vagy bölcseleti átvetítések révén - nagyon gazdag. Megkérdőjelezhetővé ez esetben az esztétikai értékük válhatna, mert az irodalomban természetesen az esztétikai érték a mérvadó. Fordítva kezelve a kérdést inkább az a szembetűnő, hogy a kisebbségi magyar irodalmak esztétikai értékükben is jellegadó művei mennyire telítve vannak a kisebbség sorskérdéseivel. Sajátosságait az adja, hogy a kisebbségi magyarság minden országban a saját önszerveződésének és önmegmaradásának útját kezdte el munkálni.
Egyik legfontosabb sajátosságuk olyan programok kidolgozása, amelyek a kisebbségi sorsba kényszerített magyarság megmaradásának lehetőségeire keresik a megoldást: a Kós Károly fogalmazta transzilvanizmus, Győry Dezső Kisebbségi-géniusz programja, Szenteleky Kornél helyi színek elmélete.
A magyar kisebbségek irodalmának másik sajátossága a kisebbségmentő ideológiák kialakítása, amelyeket mai szemmel bírálni lehet, de az akkori történelmi pillanatban óriási megtartó erőt jelentettek (híd-elmélet, kettős kötődés ideológiája).
A Gál Ernő és Sütő András által is megfogalmazott "a sajátosság méltósága" gondolata a harmadik évezred küszöbén majdnem célvesztetten tébláboló magyar nemzet számára mintaként szolgálhat, ami az önbecsülés helyreállításának kérdését illeti. A kisebbségmentő ideológia lényegének és a mai magyar társadalmi és közéleti valóságának ismeretében az adódó párhuzam kiindulópontját képezheti a nemzeti önértékelés megfelelő kezelésének. A sajátosság méltósága értelmében minden embernek és - tágabb értelemben - közösségnek joga van önmagához. Az elvnek nem csak védekező jelleggel kell érvényre jutnia, hanem elsősorban az egyenrangúság és egyenértékűség kinyilvánításának is a kiindulópontja kell, hogy legyen. Az európai uniós törekvések közepette a közös Európában nekünk szánt (magunknak szánt) helyünk-rangunk kevésbé lényegtelen kérdésére is asszociálhatunk e problémafelvetés kapcsán.


Az erős nyelvvédő vonulat szintén a kisebbségi irodalmak egyik fő sajátossága: Sütő András, Engedjétek hozzám jönni a szavakat c. esszé-művében, bemutatja, hogy a generációk nevelése során a szülők-nagyszülők a magyar szavak átadásával, hogyan adják át gyermekeiknek-unokáiknak a világot magát. Annak a varázslatnak lehetünk részesei, hogy miként kapcsolódnak a szavaink a belső titkainkkal, hogyan őrződik meg a nép költészete, történelmünk, hagyományaink a szavak által, hogyan kapcsolódik össze nyelv és erkölcs a szavak és a tettek azonosságában.A nemzet nyelvéből kiesve létezésének értelméből esik ki. Ugyanez a vonulat Domonkos István töredékversén keresztül Farkas Árpád és Kányádi Sándor számtalan versében is megtalálható.
A kulturális és történelmi hagyományokhoz való erős kötődés a történelmi tárgyú regényekben éppen úgy megtalálható, mint a portréversekben.
A történelemtudomány művelése a legtöbb kisebbségi területen tiltott volt. A tiltott stúdium helyett az irodalomban jelentek meg azok a társadalomtudományi, lélekismereti elemzések, megfogalmazások, amelyek a kor hiteles létdokumentációját adják. A magyar kisebbségi irodalmi művekben elementáris erővel működik az irodalom megnevezés általi megőrző hatalma:( Heidegger elmélete szerint a műalkotás különleges értéke abban rejlik, hogy a lét elrejtettségéből a nyelvi megfogalmazás fényre hoz tényeket, amelyek így válnak értelmezhetővé és érthetővé.)
A kisebbségi magyarság másik legfontosabb kérdésköre az otthonkeresés, az otthon utáni vágy. A globalizáció negatív hatásával szemben a személyiség épségét - egyénét, vagy nemzetét - az otthonosság érzése tudja megóvni. Az anyanyelvben, az anyanyelvi kultúrában, a történelmi hagyományokban magát otthon érző nemzet őrzi csak meg identitását és értékeit. A semmilyenség szétfoszlatja a személyiséget. Az otthon léte olyan egészséges személyiséget segít kibontakozni, amely (aki) egy saját otthon révén a folytonos átgondoláshoz és újrakezdéshez szükséges biztonságot megtalálja. Az otthonosság problematikájából születő egyik legértékesebb mű Sütő: Anyám könnyű álmot ígér…c. esszéregénye. Ebben amellett, hogy a pusztakamarási lét fölé épített szellemi boltozat az egyetemes magyar irodalom egyik legértékesebb művévé teszi a regényt, az irodalmi magasságokba emelt szociográfiai anyag olyan szellemi koncentrációt tartalmaz, amelyre már az anyaország is kénytelen odafigyelni. Mert az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy míg a nyugati önkéntes emigrációban alkotókat egyszerűen ellenségnek tüntette fel a magyar hivatalos politika, addig a kisebbségi magyarság irodalmának tudomásul nem-vétele része volt annak a múlt rendszerbeli folyamatnak, amely az összmagyarság önismeretét, önvédelmének a kérdését, helyes önértékelését - a jó szomszédi és "testvéri" viszonyokra hivatkozva -megakadályozni igyekezett.
A magyar kisebbségek irodalmának ismeretében nemcsak az ő problémáikat látjuk kristálytisztán, hanem az anyaországgal kapcsolatos számos eddig megválaszolatlan és megoldatlan kérdéskör is más megvilágításba kerül: a hatalom és személyiség, a hatalom és értelem, a hatalom és problémája.
Feladata-e az irodalomnak a társadalmi kérdések felvállalása? Van-e az irodalomnak egyáltalán társadalomformáló funkciója? A magyar kisebbségi irodalmak ismeretében azt kell hinnünk, hogy ha több mint hét évtizeden át az irodalom az országhatárokon kívül rekedt, erőszakkal megsemmisítésre szánt kultúrát, népet mentett meg, akkor a nemzeti tudatában szétzihált magyar társadalmat is sikerül morális tartásában megerősítenie. Az irodalom és politika feladata nem keverhető össze. A kettő mindig más. A politika nem tudja átvenni az irodalom azon társadalomformáló szerepét, amely az igazi értékek hordozója, azért, mert az igazi érték attól érték, hogy helyettesíthetetlen. A mai magyar értelmiségnek egyik legfontosabb hivatása ennek a szellemiségnek a képviselete kellene, hogy legyen. Ezt Sütő András a Csillag a máglyán - ban biblikus idézettel így fogalmazza meg:
"…Gyertyát nem azért gyújtanak, hogy véka alá rejtsék, hanem hogy a gyertyatartóba tegyék, és fényét vesse mindazokra, kik a házban vannak. Gondolkodó emberek, ti vagytok a világ világossága, nem rejthető el a hegyen épített város. Te parancsoltad meg, Uram: amit néktek a sötétben mondok, a világosságban mondjátok; és amit a fülbe súgva hallotok, a háztetőkről hirdessétek…nincs oly rejtett titok, mely ki ne tudódnék. És ne féljetek azoktól akik a testet ölik meg, hanem attól féljetek inkább, aki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában. A te műved Uram, a kényszer, a szavaimat formáló sugallat…"



szöveg és fotó- Tóth Éva -