CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Emblémák

Emblémák
Gerencsér Tamás kiállítása

A VasVillában a Soproni Tavaszi Napok keretében nyílt meg 18-án délelőtt 11-kor Gerencsér Tamás alkalmazott grafikai kiállítása.


A görög-latin eredetű szó - embléma - négyes jelentése
  • jelvény, jelkép
  • jelmondat
  • valamely fogalom, eszmei törekvés jelképes képzőművészeti ábrázolása
  • védjegy jellegű ábra, jelvény


Gerencsér Tamás tárlatán a látogatók - amennyiben választani kell -, leginkább az első és utolsó pont szerinti emblémákkal találkoznak.
Durva leegyszerűsítés lenne, ha reklámnak aposztrofálnánk azokat az alkotásokat, melyek a design-nak (dizájn) a részei, az üzleti élet sine qua non-jai, (elengedhetetlen feltételei) de ugyanúgy szerves kapcsolatban vannak a PR (public relation) és az image-(imidzs, imázs) képzéssel. A hétköznapi élet mindennapos, angolszász származású szavait használjuk, melyek új életre kelnek a volt népi demokráciákban.
Nem, nem politikai, hanem elsősorban gazdasági és esztétikai kategóriáról van szó. Ahogyan az építészek méltósága jelenik meg egy-egy középkori katedrális vagy egy modern város sziluettjében, úgy az embléma inkább a szemmagasság művészete. Eleinte nyilván csak felhívó jelleggel kellett, hogy rendelkezzen, most, amikor már mindent eláraszt a reklámanyag, már arra kell, hogy késztesse az alkotót, hogy meg is különböztesse a többitől a megrendelőt, szerencsés esetben pedig az emberi környezet esztétikumát ne rontsa, sőt esetleg növelje.


Valamennyire könnyen elsiklunk ezen művészet alkotásai felett. Már elegünk van a reklámból, akik a pult tulsó oldalán (van ilyen?) állunk. Egyre több levélládán olvasom, a vegyes tüzelés ritkulásával egyenes arányban a szöveget: "Kérem, ne tegyen reklámanyagot bele!"


Gerencsér Tamás kiállításának összeállítása jó benyomást kelt. Kicsit viccesen azt mondanám: ha a boltokat, intézményeket, megrendelőket hasonlóan nylon-szálon lehetne "elrendezni", nem lehetne problémánk az alkalmazott grafika ezen ágával. Hogy ez nem így van, hogy a városképbe illesztés nem mindig sikerül,...de ez már egy másik gondolatsorozat témája lehetne.

Fotó (Pluzsik Tamás kamerájával) és szöveg
- DI -



2000. március 18., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület