CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

miniatúrái semmiképp sem kicsinyített grafikák

miniatúrái semmiképp sem kicsinyített grafikák
Bartha Árpád brassói művész 99 miniatúrája az Erdélyi Házban

Bartha Árpád még marosvásárhelyi diákként fedezte fel a Teleki-téka felbecsülhetetlen értékű könyveit forgatva a középkori kézírásos kódexek miniatúráit. Az aprólékos kidolgozásban érvényre jutó magas fokú mesterségbeli tudás és a méret adta gondolatsűrítés meghatározólag hatottak későbbi művészetére.


Már kiforrott művészként, a grafikai szakmai tudás teljes birtokában, a nyolcvanas évek közepén tért vissza a kis méretű alkotásokhoz. Ő maga sorozatát zsebművészetnek nevezi. Egyrészt az alkotások "zsebben elférnek", másrészt "zsebből" megfizethető egyedi és eredeti alkotások. Így Bartha Árpád a művészeti élményszerzést az azt kiváltó művészeti objektum megszerzésének felkínált lehetőségével teszi teljessé, tudatosan, már-már küldetésszerűen.


Bartha Árpád grafikus, de miniatúrái semmiképp sem kicsinyített grafikák. A méretbeli jellemzők adta sűrítés, koncentrált ábrázolásmód kifinomultan kezelt képi jelrendszert alkot műveiben. Amint a kódex-iniciálék a hozzájuk kapcsolódó szöveg leglényegesebb momentumának képi megjelenítései, úgy a valódi miniatúra a művész gondolatainak egyértelmű és konkrét megnyilvánulása. Bartha Árpád képeinek címet sem adott: üzenetük annyira egyértelmű és konkrét. Különféle interpretációk lehetőségét pedig, a képek sorozatba rendezése zárja ki.


S míg a miniatúrához képest egy szokványos méretű grafikai alkotáson a figyelmet nagy felületen több forma és erővonal tereli úgy hogy a lényeg csak a teljes és alapos tanulmányozás után mutatkozik meg, addig a miniatúra egy alig 20-30 négyzetcentiméteres felületre irányítja a tekintetet, egy nemcsak méreténél, hanem az ábrázolás tömörségél fogva is sűrített mondanivalót közvetítve. A miniatúra, nyelvtani hasonlattal élve: grafika tőmondatban kifejezve.

A kis remekművek méretüknél fogva egész közel kényszerítik a szemlélőt. Az munkák mesteri voltáról a művészi kidolgozottságon túl az ábrázolt tárgyak anyagszerűsége is ( kő, üveg, fa, levél, bőr) tanúskodik.
Bartha Árpád hangulati indítékból született miniatúráira úgy tekint, mint kedvenc ékszereire. Valóban kincsekként hatnak A 99 miniatúra értékét dokumentum jellege is meghatározza: a hagyománytisztelő, egyértelmű értékrendet teremtő, letűnőfélben levő világot tárja elénk.


Bartha Árpád megnyilvánulásaiban vérbeli művész, az erdélyi művészet képviselőjének tartja magát.
Vallomása szerint az alkotás lelki boldogsággal tölti el, hivatás- és küldetéstudatát a művészet művelésén túl annak oktatásában is megéli. A művészet - szerinte - általános abban az értelemben, hogy nagyjából ugyanazokat az érzelmeket, érzéseket közvetíti, hasonló körülmények generálta indulatokat rögzít formákba évszázadok, -ezredek óta. Mindezen általános vonásokon a művész egyénisége az, ami átjön. A művésznek folyamatosan arra kell törekednie, hogy minél több egyéni jelet vigyen át alkotásaiba.



szöveg és fotó- Tóth Éva -



1999. szeptember 04., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület