CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Balogh László a Hajnóczy Házban



November 12-én Tőkeiné Egry Margit művészettörténész nyitotta meg a Hajnóczy Házban Balogh László festőművész kiállítását. 1930-ban született Szentendrén. 1951–57 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán Barcsay Jenő és Konecsni György volt a mestere. 1957-től tagja a Művészeti Alapnak és a Fiatal Művészek Stúdiójának, 1965-től a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének. 1958-ban vették fel a Szentendrei Régi Művésztelep tagjai közé. A Szentendrei Grafikai Műhely alapító tagja (1981). 1995 óta Szentendre város díszpolgára, a Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt tulajdonosa.


Művészettörténeti forrásokból megtudhatjuk, hogy munkásságának első korszaka a szentendrei városkép feldolgozásához kötődik. A hetvenes-nyolcvanas évektől számítjuk azt a korszakot, melyben már a színek és kapcsolatuk, egymásra hatásuk, a formák és mozgások egymás mellettisége és egymással való találkozása, a találkozásból származó konszonancia vagy disszonancia, egymás erősítése vagy kioltása érdekli elsősorban. A kortárs magyar organikus festészet egyik legkiemelkedőbb alakja. Ábrázolásainak egy részében nem nehéz felismerni a Barcsaytól örökölt formavilágot, ahogyan az embereket ábrázolja.


Jelen kiállításában a hetvenes évek néhány alkotása , de főleg az utóbbi 7-9 év képei szerepelnek. Barangolva a termek között akaratlanul is az évszámokat figyeljük, a képek keletkezésének sorrendjét kutatnánk, abból remélve valamiféle teoretikus "fejlődési" irányt, mely a most 75 éves művészt mozgatja. Sem tematikában, sem technikában azonban az évszámok nem nyújtanak segítséget: Balogh László rendre előveszi a Barcsay hagyaték emberi formáit, hogy tovább kisérletezzen a színekkel és formákkal, majd a szó szoros értelmében vett figurális alkotásnak egyszercsak búcsút mondva többé-kevésbé elvont formák festésével alkot.


Az alakok felvázolása, kontúrjaik megtalálása után látható módon csaknem kínos pedantériával, a gyermeki alkotás nyelvharapós gondjával, többször is utánahúzva és fedőfestékkel korrigálva ragaszkodik a formák határvonalához, mindig élesen és összekeverhetetlenül azonosítva, meddig tart az egyik és hol kezdődik a másik. Szinte kézzel foghatóan érezzük a meg-megbicsakló kéz feddését és kényszerítését. Balogh László számára a szigorú fegyelem az alkotás legkevésbé elkerülhető jellemzője.


Szimpatikus a művészetének ez az önként vállalt aszkézise, mely paradox módon talán éppen csak címválasztásában kapja meg azt a szabadságot, amit a megbillenő forma még mozgásában is statikus módon nélkülöz. A kivétel nélkül ebben a formában készülő képek reprezentatív együttesét csak ajánlani tudjuk a művészet kedvelőinek, a művészi közelmúlt kutatóinak, azoknak főleg, akik szeretik a jól, időben, térben és egyáltalán mindenben tévedhetetlenül elhelyezhető, orientálható művészetet. A kiállítás 2006. márc.10-ig tekinthető meg.


- DI -



2005. november 16., szerda 19:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület