CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Tóth Ernő a Pannónia Galériában





A Pannónia Galéria kiállítótermében láthatók Tóth Ernő szobrai és festményei.Mindkét művészeti ágnak sajátas szerep jut a művész életében: valószínűleg egy kompenzációs mechanizmuson át érvényesül mindkét tevékenység komparatív, kiegészítő jellege. A bronz alkotások és a festmények szinte kézzelfogható közelségbe hozzák a csaknem azonos művészeti nyelv és eszközhasználat mellett a művészeti ágak sajátosságaitól függő megjelenési változatokat.


Talán nem nagy torzítás a részünkről, ha a groteszket, a kritikai szemléletet és a sajátos, első benyomás alapján transcendensnek tűnő egyéni világot tekintjük a festőművész legsajátabb jegyeinek. Nem lehet sértő, ha a formavilágát a nem régi korok karikaturistáinak némelyikéhez hasonlítjuk. S noha ez a módszer, mint ön-védekező-kritikai magatartás más műfajokból és más korszakokból is jellemző, mégis jellemzi azt a tudatos távolságtartást, melyet művészetének tárgyai, a valóság és saját világának különválasztása, távolságtartása végett felfedezni vélünk Tóth Ernő művészetében.


A kritikai realizmus egy válfaja ez az első pillanatra a skiccszerű "firkák" közlése, mely a szobrok-plasztikák esetében tudatos formai torzításokkal, a festmények esetében pedig rendkívül "harsogó" színhasználattal, jó térkihasználással, számos részletre kiterjedően (mind figyelemelvonó, mind tudatos kiegészítő szándékkal alkalmazva) a tökéletesség groteszkjét célozza meg.


A játékos, művilági jelenlét mezsgyéje, ahová a nézőt Tóth Ernő expresszivitása kényszeríti, csupán alkalom arra, hogy a szemlélő eggyel több áttételen keresztül, talán alaposabban mérlegelje a festő igazságát, melynek szubjektivitását Tóth egy pillanatig sem tagadja, sőt éppen a felhívás számos módján át kísérti a kiállítás látogatóját.
Egységes, csaknem teljes és a maga módján igaz világ az, amit az ötvenes éveit taposó festő a Pannónia Galáriában elénk tár. Sokan - elsősorban az értelmiség kritikai vénával rendelkező tagjai ismerhetik fel benne saját magatartásuk képiesített - és végsősoron kedves - változatait.
- DI -



2005. november 15., kedd 20:42


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület