CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Utazás vissza, megálló úgy harminc évvel

A Templom utcai Hajnóczy-ház egy különc ember különleges életműkiállításának a helye. A kiállítás elsősorban arra példa, hogyan idézhető fel egy kor visszavonhatatlanul a művészet segítségével.


Impresszionáló és erőteljesen hangulatteremtő kiállítás látható a Hajnóczy-házban, Sopronban. Csorba Simon egyénisége nemcsak az őt többé-kevésbé - egyéniségénél fogva talán inkább kevésbé, mint többé - ismerőket fogja meg, de a vadidegenül betévedő tárlatlátogatót is. Ha már megért egy bizonyos kort, támaszt egyfajta deja vu érzést a kiállítás. Nem is könnyű valójában eltéveszteni a kort. Ennek műlevegőjét fújja ki magából a kissé dohos termekbe a puritán módon megjelenítő, láthatóan a kiállítási anyag eszmei értékét csaknem túl gondtalanul a megjelenéstől különválasztó aszkéta-terapeuta minden egyes alkotása.


Csorba Simon soha nem törekedett olcsó hatásokra. Minden műve mély szakmaiságot, mesterségbeli ismeretet sugároz, ugyanakkor számos olyan halálosan komoly játékot, elkülönülési kísérletet valósít meg a maga paradox vonzódó-felajánló mozgásában, melyek nem peregnek le hatás nélkül a nézőről.

A furcsa játékok közül emeljük csak ki véletlenszerűen a termenkénti interpretált személyes jelenlétet, mely a hétköznapi fejekben látszólagos teljes ellentmondásban volna azzal, hogy a művészt láthatóan nem valami népszerűségre vágyás vezeti alkotásaiban.
De ezek közé a játékok közé tartozik a formák többszöri elővétele, miután legalább ugyanennyiszer helyezi különböző technikai megoldásokkal megvalósított takarások mögé az alakokat.


Nem elfelejthető és szembevágóan fontos a minden kézzelfogható pedagógiai allűr nélkül megvalósított didaktikus törekvés, a magyarázó ismétlés, melyeket aztán később talán éppen saját maga húz át sok tollvonással vagy csöpögtetéssel.

Végül is Csorba Simon paradoxonjai közé az is beletartozik, hogy míg egyik kezével eltakarja mindazt, amit meg akar mutatni, a másikat jelképesen, mondjuk egy kiállításon keresztül, szemérmetlenül kinyújtja, hogy szinte akaratunk ellenére megállítson - úgy 1970 környékén -, és talán éppen ő legyen az, aki a következő pillanatban vállat von vagy továbblök értetlenségünkkel a legkevésbé sem törődve.
Érdekes kor-és korszakidéző kiállítás, érdemes a Hajnóczy házba egy kirándulást tennünk.
- DI -



2005. október 13., csütörtök 15:55


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület