CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Wander Bertoni és Annelie Wagner a Körmendi Galériában.

A Körmendi Galéria Sopronban a Templom utcában arra vállalkozott, hogy Burgenland modern, mai művészetéből mutasson be egy szeletet két alkotó munkáin keresztül.


A földszint jobb oldali és az alagsori helyiségében Wander Bertoni szobrász-munkái , míg a földszint bal oldalán Annelie Wagner néhány munkája látható.


Bertoni földszinten elhelyezett szobrai, melyeket gyaníthatóan szekunder megjelöléssel a nagybetűk szobrászati deficióinak szánt, formailag elfogadhatók, az egyszerű formákra felvitt színek már észrevehetően lerontják a keltett hatást. Az egyszerű formavilág, a megfelelően egyensúlyban tartott alkotások, a jó anyagválasztás mind a művész javára írhatók.


Lényegesen gyengébben a figurális alkotások a galéria pincéjében. Az a fajta másodlagos jelleg, mely már a festett szobrokon is észrevehető volt, itt sokkalta kellemetlenebb és több szempontból erősen vitatható létjogosultságú elemet tartalmaznak. A hivatkozás is csak az érzett szalonképtelenség tompítására szolgál, de talán mind könnyebben elviselhető lenne, ha egyszerűen a szobrászi teljesítmény gyengesége nem idézne elő kesernyés mosolyt a szemlélő arcára.
Többször tapasztaltuk a médiában, hogy a nem megfelelően választott és interpretált műsor többször eredményezett kényszerű műsorszünetet a televíziók képernyőjén. Túl azon, hogy az aberráció elviselendő de nem népszerűsítendő, vajon nem lenne elhelyezhető egy korhatárra figyelmeztető tábla a picehelyiség lejáratánál?


Annelie Wagner nem botránkoztat, legalábbis nem ilyen módon. A gyermeki elemek használata mindig kérdéses volt, de valamennyire elfogadottá vált immár a művészetben, legfeljebb a társalkotó neve hiányzik néha a kiállító neve mögűl (?). A népszerű burgenlandi művésznő neve már elegendő a galéria látogatói forgalmának tapasztalható fellendüléséhez, s ez már bizonyítja a kiállítás sikerét.
A látogató talán könnyebben fogadná el a kiállításon tapasztalt installáció létjogosultságát, ha valaki elmesélné neki, hogy amit a padlón művészeti alkotás címen lát, az éppen a nyugdíjas takarítónő nagymama látogatása a kis unokájánál. Az unoka nyilván már telefirkálta nyári unalmában a szőnyeget, a feledékeny és lábfájós nagymama pedig a szőnyeg közepén felejtette lerúgott magasszárú, (a rendező által szagtalanított) cipőjét. Aki jobbat tud, az ne a beszámoló írójához, hanem a művésznek címezze a magyarázott látványgyűjteményt. A látogató nyilván közben edződik és pszihésen közeledik ahhoz az állapothoz, amikor már minden elfogadtatható vele. Pedig néha egy deep-psychologist véleménye könnyebben elviselhetőbbé, megelőzhetővé tenné az állapotromlást...
- DI -



2005. augusztus 12., péntek 12:51


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület