CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2004. április 04., vasárnap 20:08


Dobogókő - Barcsik Géza festőművész helymeghatározása szerint

Dobogókő - Barcsik Géza festőművész helymeghatározása szerint

Sopronban az Erdélyi Házban Dobogókő címmel nyílt meg Barcsik Géza festőművész kiállítása.
A kiállítás egy része az Erdélyből hozott nagyméretű görgeteg kavicsokra festett arcképekből áll; az alkotó által tisztelt és szeretett embereket láthatunk a köveken: Böjte Csaba, Molnár V. József, Szabados György, Püski Sándor és Ilonka, Tőkés László, Szörényi Levente portréi – a művész szubjektív válogatása – tiszteletének kifejezése azokkal szemben, akik valóban hatottak rá az emberi és művészi tartás hiteles példájával.


Barcsik Géza az Erdélyi Házban

Dobogó-kő: szent és szakrális helye a magyarságnak. A hely, amely központja a Kárpát-medencének, a hely, amelynek dobogását átveszik az Erdélyi Házbeli kőgörgetegek, amely dobogás zenében, táncban, képek színeiben, elhangzó szavakban folyamatosan lüktet, és amelyet Barcsik Géza minden műve átvesz.
Mert a zene, a tánc szintén ihletője Barcsik Gézának, aki kettőszázötvennél több lemezborító, háromszáz megvalósult plakátterv, továbbá díszlet- és látványtervek vizuális megfogalmazója.

A műalkotásban a művész a lét kérdéseire kérdez rá. Önmaga, önmaga helyét határozza meg, amely helyre magához invitálja a nézőt is, hogy onnan együtt szemléljék a világot.
S míg a síkábrázolásban, minimum két pontra van szükség, ahhoz, hogy egy koordináta rendszerben egy helyet meghatározzunk, addig a térben ezt már hárommal tehetjük csak meg.
A életben, a világban, a létben való helymeghatározásunkhoz pedig ennél is több ,,pontra" van szükség : olyan a háromdimenziós léten feletti pontokra, amelyek abba a fizikai léten túli, anyagi világon túli dimenzióba emelik az embert, amelybe teremtettsége okán tartozik.
Eszméivel, hitével, magáról gondolt véleményével együtt.
Mert egyszerre szellemi-lelki és testi lény az ember.

Ilyen, a művésznek az önmaga helyét, és a világhoz való viszonyát szolgáló, koordináta rendszerbe illeszthető pontokat jelölnek meg Barcsik Géza kőportréi, az ősi magyar hitvilágot idéző CD-borítói, a hagyomány és múlt értékeire figyelő pásztorfaragások ornamentikái, a rendkívüli érzékenységről tanúskodó, mesteri megfogalmazású diópác-képei, amelyek, ugyanakkor szembesítenek minket azzal, hogy a Barcsik-szellemi-lelki térhez képest mi hol vagyunk?

Milyen szellemi, lelki és anyagi koordináta pontok határoznak meg minket?

Ma, amikor gyanakodva szemléljük, hogy ki – úgymond – melyik oldalon áll, nem árt tudomásul venni, hogy létezik bizony az az örökké adott szellemi-lelki koordináta rendszer, amelyben a felismerhető abszolút Érték az egyetlen viszonyítási pont, amely messze felette áll minden emberi által kitalált oldalnak és eszmének, és amelyhez való igazítás, igazodás az emberi élet egyetlen értelme. Mi több: egyetlen esélye.

Mert a világ rendje és abban az őseik tapasztalatait hordozó ,,régiségből örököltek" évezredeket tapasztalatát helyezik szembe a mi évtizedes tapasztalatainkkal, rosszabb esetben napi szükséglet-kielégítésünkkel.
Ennek az esélynek a felismerése vezeti Barcsik Gézát alkotómunkájában.

Barcsik Géza művészként vállalt önmeghatározása mindent megtesz, azért hogy olyan helyét , helyeit mutassa meg az egyszerre földi-és-szakrális létünknek, amelyekben megtalálható az a méltóság, tartás, amelyre emberként születtünk.
Azt a helyet mutatják meg művei – a kőportrék, az egyszerre múltidéző és mára kérdező grafikák, festmények – ahol értelmet nyerhet egyénenkénti életünk, abban, hogy felelősségteljesen megcselekedjük azt, ami valójában a dolgunk.

,,A régi ember számára a világ – annak minden mozgó és moccanatlan teremtménye – középpontra ragozódó kerek egész, amelyben minden mindennel összefügg, amelynek hierarchikus és heterogén rendszerében ő, az észlelő, a látszólag különváló is szervesen beletartozik. A tér és az idő cselekvő részese. Hiszi, hogy cselekvése (szokásai, szakrális játéka) annak módja, hatással van a létét formáló erőkre. Hiszi hogy szükség van rá, hogy a Teremtő őt aktív, pozitív hősnek teremtette". - írja Molnár V. József.

Külön-külön is markáns személyiségek a Bacsik Géza által ábrázoltak. Prófétikus alkotók abban, amit és ahogyan alkotnak/alkottak. A jelenkor által nem mindig értetten, eszmék képviselői, cselekedetek végrehajtói, művek létrehozói.
Életük vitelét minden pillanatban az abszolúthoz igazítják/tották. Ez a közös bennük.
Az Erdélyből, Csucsa mellől származó kő a teremtés kezdeti időit idéző anyag, a szilárd, wass-alberti tántoríthatatlanság jelképe hordozza magán mindazok portréit, akiket életének egy számadást készítő pillanatában fontosnak tart idézni Barcsik Géza.
A kőre festett portrék megformálása, rajzolata mutatja a mesterségbeli tudást, amelyet a grafikus-festő Barcsik eddigi jól ismert munkái is bizonyítanak. A lemezborítók, üvegfestmények, látványtervek, a grafikai elemek egy szimbólumrendszer képi nyelvezetével közvetítik mindazt az ,,itt állok, másképp nem tehetek"-vállalást, ami megmutatja, hogy kik vagyunk, honnan indultunk és hova érkeztünk.

És ami a legfontosabb: hogy hova érkezhetünk…

Barcsik Géza kiállítása április 23-ig munkanapokon 10 és 15 óra között látogatható az Erdélyi Házban (Sopron, Fövényverem u. 15.). A kiállítás ideje alatt a művész által tervezett plakátok vásárlásával, a közönség támogathatja a dévai és a csíksomlyói gyerekek életkörülményeinek javítását.