CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2004. március 22., hétfő 22:53


Színek kölcsönhatása: Fodor-Lengyel Zoltán tárlata a Festőteremben

Színek kölcsönhatása: Fodor-Lengyel Zoltán tárlata a Festőteremben

A Soproni Tavaszköszöntő Fesztivál rendezvényeként nyílt meg a Goya-díjas Fodor-Lengyel Zoltán kiállítása a soproni Festőteremben.
A művész, aki bejárta – és némi túlzással mondhatni – belakja Európát, Párizsban tanult, Európa több nagyvárosában és a tengerentúlon szerzett szakmai tapasztalatait összegezve, sajátos módon fogalmazza meg azt, ahogyan a világot látja, kétségtelenül, széles horizonton szemlélve azt.
A spanyolországi évek hatása mindenképpen felfedezhető a gazdag kolorittal megalkotott festményein, mi több Fodor-Lengyel festészetének egyik lényegi eleme a szín, amely kölcsönhatásának törvényszerűségei teljes mértékben ismeri és ki is használja.

Víg György újságíró a megynitón a művésszel beszélget

Tereket, dimenziókat, külön-külön szférákat határoz meg, és határol el egymástól színkompozícióval, amelyekben minden esetben megjelenik a női alak: legtöbbször az érzékletesen és elegánsan megkomponál akt, mintegy a környezetében megjelenő, áttetsző közegekkel való kölcsönhatásban.
Az emberit, ugyanakkor a kiszolgáltatottat, a sérülékeny szeretnivalót jelenítik meg aktjai, amelyeknek gyakran különböző struktúrákból összeálló alakok, vagy a festményeinek felületéből a mikroszkopikusnál nagyobb méretű, térbeli kiterjedésű rétegekben kiemelkedően választódnak el (szigetelődnek el) lényegileg mindentől, ami a képen belül körülveszi őket.

Képbeli alakjai gyakran terjeszkedően nőnek túl magukon, a logikusnak tartott képzeletbeli kontúrvonalakon, miközben szintén színkompozíciók által meghatározott dinamikus, ugyanakkor ellenőrizhetetlen mozgásúnak és irányíthatatlannak tűnő elemek takarják el, roncsolják az eredetileg harmonikusnak szánt látványt. Arcnélküliségük, esetlen mozgásuk a jelenvaló tragikumával szembesíti a harmonikus színvilágba sokáig makacsul kapaszkodó nézőt.

Még a háttér színein felsejlő szórt fényben, az áttűnésekkel rafinálttá tett strukturák közepette teljesen harmonikusra szerkesztett akt alakjaira is fenyegetően kúsznak a kaotikus, véletlenszerű mozgásba kezdő, folyamatosan terjedő elemek, amelyek telített színükkel, szúrós alakzatokkal rajzolják át újból a kompozíció erőterét.

Fodor-Lengyel Zoltán különös érzékenységgel – és nem utolsó sorban – kiváló rajzkészséggel ábrázolt, kompozícióba illesztett aktjai arányossága még a megbolydított tereken keresztül is átsüt. Szürrealisztikus, a tapasztalat határán, túli világot tár fel, megváltozott helyiértékű színhasználattal, amely azért annyira emberi, amennyire a szétszakadt emberi kapcsolat szürkében megkomponált rekviemje, amelyet a fémszálak csak átszúrni tudnak, de nyilvánvalóan idegen anyagként összetartani nem.
A keletkezést bemutató ciklusa a gyökérből táplálkozó, folyamatosan fejlődő, a képfelületet felosztó vízerek ritmusában dinamizmussal teli, miközben a képi világgal egyneművé váló akt az áhított harmóniára utal.

Fodor-Lengyel Zoltán képei továbbgondolhatók, mi több továbbfesthetők, úgy, amint azt maga a művész néha meg is teszi: több, egymás mellé helyezett – a formát szervesen folytató – képet illeszt kompozícióvá.
Fodor-Lengyel Zoltán kiállítása Sopronban a Festőteremben (Petőfi tér 8.) április 4-ig, naponta 10-18 óra között tekinthető meg.
T.É.