CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2002. június 09., vasárnap 21:41


Antal Pál...szerint

Antal Pál...szerint

    A színhasználat, a festési technikák, az ecset- és eszközkezelés teljes tárházát vonultatja fel Antal Pál képzőművész, akinek a B.W. Pannonia Med Hotelben június 2-án nyílt kiállítása.
    Klasszikusok ismert képeit fogalmazza át, ahogyan ő maga mondja "képi idézetekbe". Modigliani, Schiele, Rembrandt, Toulouse Lautrec, Da Vinci ismert alakjait, alkotásait képi formában idézni nagy merészség. Mi célból, kérdezheti a látogató?

    Antal Pál szerint kettősség-érzést jelent, az, hogy alkotásainak témája, "modellje" maga a kép, mely megkettőződik. A látvány ambivalens: egy emblémaként rögzült, erős emlék ütközik a jelenben látott, hasonló és mégis nagyon más látvánnyal. Kettős a képek felépítése is: zilált kaotikus alapból rendeződik vissza a régi kép, ezúttal másképp: keretként fogja körül az alap-háló idézőjele.
    A törtszín-technika az átfedések, transzparenciák és viszonylagos színértékek tudatos alkalmazása által válnak a múlt – a manapság divatos szóhasználattal élve – önmaguk remixeivé. Múzeumokból, reprodukciókról  bűvöli-hívja vissza a művész  régi mesterek műveit, modelljeit, mint ő maga vallja ezek a képek "az irántuk érzett szeretete ábrái".
    Idézetek és nem parafrázisok, egy – az eredeti kép befogadásából, megértéséből, majd mindezekkel párhuzamosan folyó újraépítésből és újrafestésből álló – rítus eredményei  - mondja a művész. Az idézetek alkalmazása pedig akkor helyénvaló, és indokolt, gondolja a szemlélő, ha az idézetet alkalmazó, az utóbbi egyértemű és hiteles gondolatait, az újraépítkezését – ezúttal a művészét Antal Pálét – igazolják vissza. Ha nem így lenne, akkor alkalmazott színek, technikák, méretek ellenére is a képek tanulmányok maradnának, állomásai egy, jobb esetben a kiteljesedés felé vezető útnak.
    S annak, hogy Antal Pál ezen az úton éppen hol tart, mérföldkövei a tárlaton bemutatott aktjai, amelyek esetében a rajzkészséget igazoló vonalvezetése mellett, azok színvilága – a semleges alapon meleg-hideg színek váltakozása – sajátos hangulati elemet kölcsönöz a képeknek.
A művész által meglátott és megragadt mozdulatok spontán elemekként ellensúlyozzák a szemközti falon elhelyett képek érezhető, idézet-voltukból eredő szerkesztettségét.
A látszólagos "zilált és kaotikus" térből kibontható elemekben megfogalmazott vallásos témájú kisképeiben (Út, Golgota I., II., III. ) egy igen sokoldalú és gondolatiságában is tartalmasat alkotni tudó művészre ismerhet rá a közönség.
    Antal Pál tárlata június 30-ig látható és naponta 9-17 óráig látogatható a B.W. Pannonia Med Hotel első emeleti kiállítótermében.