CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. jĂşnius 20., szerda 20:11


Várkerület Galéria - Az új évezred első képei

 Várkerület Galéria - Az új évezred első képei

Az új évezred első képei címmel a Soproni Képzőművészeti Társaság harminc tagjának képeiből álló kiállítását Németh Árpád, a Brau Union Hungária Sörgyárak Rt. vezérigazgató-helyettese nyitotta meg.
Alaphangulatában és színvonalában a kiállítás semmiben sem különbözik a Képzőművészeti Társaság eddigi közös tárlataitól. Az alkotók között az amatőr, vasárnapi festegető-rajzolgatóktól a képzett művészekig mindenki megtalálható. Rovatunk archívumából, a régebbi cikkekből többnyire minden, ami arra érdemes, megtudható a Társaságról.

A mostani kiállításuk címét illetően, úgy tűnik, mintha a már lassan elkopófélben lévő “millenniumi” jelzőt próbálták volna kikerülni a szervezők. Jól tették, mert így csak két helyen – egy képaláíráson és az árlistán – szerepel “milleneumi” változatban…
De essék szó a képekről.
Amint az a közös tárlatok alkalmával lenni szokott, (a megállapítás már közhely számba megy) a különböző technikák és látásmódok ellenére vagy éppen azokból kifolyólag, az egymásmellettiség felkínálja az összehasonlítást. Nemcsak a rendszeres tárlatlátogatóknak, de a Várkerület Galériába először betévedőknek is rögtön feltűnik, hogy az említett összehasonlításban – mint általában - sokat “segít” a rendezés, azzal, hogy melyik alkotás kerül “be” a terembe és melyik – legyünk őszinték – a rossz megvilágítású, műélvezetre alkalmatlan megvilágítású folyosóra.
Szóval a rendezés már némiképp “rangsorol”, természetesen az sem mellékes, hogy ki “rendez”.
Ezúttal a legfigyelemreméltóbb alkotások – kettő kivételével - tényleg mind a kiállító teremben találhatók. Gáspárdy Tibor két soproni városképet ábrázoló akvarellje, Sz. Nagy Sándor (Cáki pincék) pasztellje, D. Hoffer Erzsébet Portré-ja, Grabner József Az én városom és R. Tóth Mária Tavaszidő akvarellje.
S ha már a kint-és-bent ennyire értékmeghatározó jellegére utaltam, akkor feltétlenül említést érdemel Dorosmai Erzsébet méltánytalanul rossz fényviszonyok között látható két kollázsa (Hegyi tó, Naplemente) és Horváth Endre Hát-akt című fotója.
Örök kérdés és vita tárgya, hogy egy mű értelmezésében - vagy tágítva a kört – egy kiállítás megítélésében szükséges-e ismerni létrejöttének körülményeit. Például ezúttal azt, hogy jelen pillanatban, a Várkerület Galérián kívül, egyidejűleg három helyen – a németországi Bambergben, az erdélyi Meggyesen és a soproni Városi Könyvtárban - állít ki a Képzőművészeti Társaság.
Kérdés, hogy ez a tény betudható-e érdemnek, vagy mentségnek; kérdés, hogy az alkotóknak egyenként és egyáltalán, lehet-e – objektív körülményekre visszavezethető – érdemre vagy mentségre – hivatkozniuk.
A válasz egyértelmű, amelyről ki-ki saját maga meggyőződhet, ha megnézi a Várkerület Galériában – a Soproni Ünnepi Hetek előrendezvényeként meghirdetett – kiállítást, amely június 30-ig munkanapokon 10-17 óráig, szombaton és vasárnap 10-13 óráig látogatható.