CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. június 03., vasárnap 20:54


Pannónia Galéria: Kozma István festőművész kiállítása

Kozma István festőművész - a Pannónia Galériában

Haas János műgyűjtő és galériatulajdonos nyitotta meg Kozma István kiállítását a Pannónia Galériában.
 

A képen: Kozma István, Szilágyiné dr. Fodor Zsuzsanna, Haas János

Kozma István "Mezőkövesden élő nagybányai festő"-nek, a huszadik század magyar festészetének szilárd alapot teremtő nagybányai elődök harmadik nemzedékéhez tartozónak vallja magát. Bátor tett ez Kozma részéről, mert azon túl, hogy ezzel mintegy ő maga ad kapaszkodót művei értelmezéséhez, ugyanakkor mércét is állít - és nem is kevésbé magasat - maga elé.

Kozma Istvánra a nagybányaiak közül közvetlenül leginkább annak a Ziffer Sándornak a művészete hatott, aki a hagyományos nagybányaiságot úgy alakította korszerű nagybányaisággá, hogy annak a hazai talajból, tájból, életérzésekből összeálló szellemisége a világ számos jelentős képzőművészeti központjában megállta a helyét.
A "nagybányai művészet" - az impresszionista nyomokon járó, a nyugat-európai festészethez képest már indulásakor elkésetten - nem azonos az alapítók felfogásával, és már a második generációtól kezdve (vagy talán még azelőttről?) egyébként sem egységes.
Az átlényegített nagybányaiság, a motívumok részelemeihez való visszatérés, az új látószögek, futóvonalak, új színharmóniák keresése - néhány olyan vonása Ziffer művészetének, amelyek a tanítvány, Kozma képein is felfedezhetők.

Ugyanakkor Kozma István tudatosan és következetesen vállalt nagybányaisága nem stílusok, mesterek utánzása, nem nosztalgikus visszatekintés és szellemidézés, hanem egy olyan öntörvényű, önmaga által teremtett művészi világ, amelyben tehetsége és egyéni kifejezésmódja a nagybányai szellemiséggel rezonál.

Kozma István képeinek egészét külön funkcióval bíró, ám szerves egységbe összeálló szerkezeti elemek alkotják. Sík- vagy térmértani idomokra egyszerűsített tájelemek, emberi alakok vagy tárgyak - leegyszerűsített formák - objektív kölcsönhatásában jelennek meg a képfelületen.

Kozma csoportosítja a tárgyakat.

A konstrukció, a szerves architekturális egységbe illesztett legigénytelenebb tárgy is önmagában válik súlyossá, éppen annyira, amennyire a kompozíció megkívánja. Figyelemre méltó Kozma igen erőteljes kolorisztikája: a meleg tüzes-vörös, a hideg kékes-vörös, a kék és ibolyaszín akár egyidejű használata. Az intenzív ultramarinkék és a fokozottan telített sárgák fénye erővel telíti képeit.
Az erőteljes színek és a határozott erő- és kontúrvonalak céltudatossága, az egyszerűsített és ugyanakkor tömör egységbe összefogott formamegoldások sajátos dinamikát adnak még a csendéleteknek is.
Erőteljesen harsogó, ám egymás viszonylatában kiegyensúlyozottan kezelt színei ritmikusságot teremtenek, amelyben átszervezi a látottakat, egymáshoz társítja a tárgyakat.
Kozma István képein ne keressük a színekben a pihentető harmóniát, mint ahogyan a hullámzó vonalvezetést - mint érzelmi töltetű alkotásainak jellemzőjét - is ezúttal igen kevés alkotásán láthatjuk.
A síkok és alakzatok helyi színekkel való megragadásában tetten érhető szín- és formaegyensúly, a lényeges sűrített megragadása erőteljes hangzásúvá teszik Kozma István művészetét.
Ez az erőteljesség akár a bevezetőben említett bátorságot is jelezheti, ám mindenképpen egy igen céltudatosan és kitartóan (meg)épített életművet jellemez, amelyet az iskola-alapító Hollósy Simon megfogalmazásában Kozma István gyakran idéz kiállítási meghívóin:
"A művészethez nem vezethet ambíció soha, egyedül a vér vezethet helyesen. Nehéz a művész útja, idő és ember kell hozzá. Az igazi művész nem törődik a megpróbáltatásokkal, minél több keserűséggel kell bajlódnia, annál magasabbra szökken az értéke annak a célnak, amit a szem láthat, a lélek is csak érezhet."

Kozma István kiállítása június 30-ig, naponta 9 és 17 óra között látogatható a Várkerület 75. szám alatti Pannónia Galériában.