CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. március 18., vasárnap 12:00


Négy művész a Körmendi Galériában

Négy művész a Körmendi Galériában

Négy művész tárlatának ad otthont március 15 és április 26. között a Templom utcai Körmendi Galéria, amelyet dr. Csák Máté építész-galériatulajdonos nyitott meg.
Balázs Irén textilművész, Czebe István üvegművész, Rácz György szobrászművész és Tölg-Molnár Zoltán festőművész munkái láthatóak négy külön kiállítóteremben.

Balázs Irén textilművész alkotásai között a népművészeti ihletettségű munkák, textilszobrok mellett fellelhetők újabb korszakából való tűfestéssel készült textilképei.

A mechanikus szövőeszköz közbeiktatásának kötöttségei alól felszabadító tűfestés technikája - a színek és foltok egyedi felvitelének lehetőségével - megsokszorosítja a mintaalkotás variációs lehetőségeit.
Ennek ellenére, és azzal együtt, hogy a tűfestés szabadabb mozgásteret biztosít a művésznek, Balázs Irén megmarad az önmaga által definiált szabályszerűségek következetes betartásánál. Textilképeit (Nagyítás sorozat) dinamikusság és ritmikusság jellemi; ez nem más, mint az anyagot és technikát tisztelő alkotói magatartás, mely nemes egyszerűséggel teremti a szépet.

Czebe István üvegművész alkotásai egyszerű, festetlen üvegből készülnek. A több, mint kilencszáz fokon előállított kisplasztikák és üvegképek az anyag jellegénél fogva és felületük megmunkálásának függvényében a fénytörés, -áteresztés, -visszaverődés jelenségének köszönhetően igen hangulatosak.

Absztrakt formavilágú kisplasztikái és nagyobb méretű domborművei mellett megtalálhatók a fúvott üvegből készültek sajátságos formavilágú, nyitottabb tárgyai is. S bár az impozáns méretű üvegképeinek fémszerkezetes felfüggesztését egyrészt - amint maga a művész mondta - az üveg-fém ellentétes erőinek keresése, másrészt - a fizika törvényei miatt - bizonyára maga az üveg súlya indokolja, az áttört fényű és igen lírai üvegdomborítás alaphangulatában sérül ennél fogva.

Rácz Görgy szobrászművész alkotásai az alagsori teremben láthatók. A kiszáradt és megrepedezett föld által feltárt új dimenziók keresésében lelt, igen meditatív alkotásait láthatja a soproni közönség.

Természetes föld színeket ötvöz új formákkal és kifejezésmódokkal. Titok, Keletkezés, Gondolat születése, XX. századi üzenet műveiben olyan öntörvényű világot teremt, amelyben a - folyamatos keresés-rátalálás - művelete által kíméletlenül roncsolva alakítja az anyagot.
Kibontja, felnyitja azt, keresve-találva, vagy éppen elhelyezve benne valamit, az ábrázolni kívánt leglényegesebbet. Teszi mindezt elementáris kifejezőerővel és természetességgel.

Tölg-Molnár Zoltán festőművész képeket és képtárgyakat, installációkat állított ki: fehér és fekete színvilágú minimál alkotásokat. A képeken különleges fényvisszaverő dammár lakkot használ, így azok - kedvező fénybeállítás esetén - különleges tükröződésük révén, - amelyek az itteni megvilágítás esetében nem valósulhattak meg teljesen - különleges hatásokat produkál(hatná)nak. Az asszociációs készséget mindenképp igénybevevő alkotások a viszonylagos egyensúlyok eleven terét tárják fel.

"Minden művészi kifejezésnek megvannak a maga törvényei" - írja Mondrian; ez esetben pedig az a dolgunk, hogy a látottak alapján próbáljuk - minden más törvényhez hasonlóan - az itt működőket értelmezni.

Mindehhez támpontot, a megnyitó beszédben elhangzottaknál hitelesebbet, nem is kaphatnánk, amely szerint a Stációtöredékeket megalkotó művész - mindenki számára érthetően(?)- keresztény-ateista. Az oximoronnak pedig azért kellene érthetőnek lennie, mert - szintén a megnyitó beszédben hangzott el - a kiállító művészek, akárcsak a jelenlevők, az emberek gondolkodó csoportjához tartoznak, akik a gondolkodást fő feladatuknak választották, és annak segítségével alkották meg kiállított műveiket.