CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. január 14., vasárnap 20:51


Gyűjteményes tárlat az Erdélyi Házban

Gyűjteményes kiállítás nyílt a soproni Erdélyi Házban

A trianoni döntés után a különböző országhatárok közé zárt magyar közösségek külön történelmet, sorsot éltek meg, külön kultúrát és ezen belül irodalmat, festészetet, zenét teremtve. Ezek - a magyar kultúr-, és történelmi hagyományokból táplálkozva - az összmagyarság és ezzel együtt az egyetemes kultúra értékei is.

Közös jellemzőjük, hogy közvetlenebbül kapcsolódnak a kisebbség létproblémáihoz, ezért ismereti értékük - közvetlenül, vagy áttételesen, történelmi vagy bölcseleti átvetítések révén - nagyon gazdag. E megállapítás elsősorban, ugyan az irodalomra érvényes, hiszen az irodalom az a műfaj, amely anyanyelvbe ágyazottan éli életét. Ám a felsorolt művészeti ágak közül, a festészet nyelvezete csak látszólag függetlenebb az anyanyelvtől.

A képzőművészetben természetesen az esztétikai érték a mérvadó. A színek és formák mögött minden esetben sorsélmény rejtőzik.
A határon túli kultúra sajátosságait az adja, ahogyan a kisebbségi magyarság minden országban a saját önszerveződésének és önmegmaradásának útját kezdte el munkálni, amelyben tovább élt a hagyományőrzés, a tolerancia, a hit - a nemzeti öntudat megélésének - szellemisége.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy míg a múlt rendszer hivatalos politikája a nyugati önkéntes emigrációban alkotókat egyszerűen ellenségnek tüntette fel, addig a határon túli magyarság kultúrájának tudomásul nem-vétele része volt annak a folyamatnak, amely az összmagyarság önismeretét, önvédelmének a kérdését, helyes önértékelését -megakadályozni igyekezett.

De ez már a múlt. Mindezen az elmúlt 10 év alatt sokan és sokféleképpen igyekeztek változtatni. Nyilvánvaló, hogy a tudat megváltoztatása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat.

A jelenlegi 31 kiállító közül már olyan is van, aki sajnos eltávozott közülünk: a marosvásárhelyi Molnár Dénes. A többi kiállító közül tízen már Magyarországon, húszan Erdélyben élnek.

A tárlat - több tekintetben is - keresztmetszete a mai erdélyi - és nem csak erdélyi képzőművészetnek - hiszen gyűjteményes tárlat lévén, különböző világszemléletek, művészi meggyőződések, módszerek, stílusok és technikák tárulnak önök elé.
A már említett Molnár Dénes - szigorú mementoként ható - fametszetei, akvarellei, a csíkszeredai Gaál András pasztelljei, a nagybányai születésű Madarassy György olajfestményei, a révkomáromi Kopócs Tibor tűzzománcai, grafikái mellett megtalálhatók az Ausztriában élő Varga-Welthler Júlia szita-lenyomatai, a Németországban alkotó György F. János szürrealisztikus kerámia-metaforái, Krupiczer Antal bronzba fogalmazott végtelen és időtlen kiáltásai, a szovátai Kuti Dénes akvarellben rögzített parasztházai, Z. Erdei Anna színes szénrajzai.

A képek témaválasztására jellemző, hogy azokra leginkább a tájélmények, a természetközeliség, a népélet tárgyi emlékeinek - a jelen valóságából mindinkább fogyó - formagazdagsága meghatározó.
Legtöbb esetben a természet ábrázolása nem öncél, sokkal inkább lelki szükséglet. Hangulatok befogadó kerete a táj, a lét örömének, vagy szorongásainak kifejezője. A tájképek legtöbbjéről pontosan leolvashatók az alkotó személyiségének rezdülései.

Az Erdélyben élő alkotók mellett a tárlaton jelen vannak az erdélyi származású, anyaországba áttelepültek. Ők azok, akik a kisebbségi sors csatáját Erdélyben már megvívták, Küküllőtől, Marostól, Szamostól, Körösöktől, Zazartól messze, szemükben a hegyek, fenyvesek, gyors folyású patakok emlékével szemünkben, úgy gondolták, hogy haza jöttek. Tanúi lehetünk annak, ahogyan el nem szakadó gyökerekből táplálkozó alkotókedvvel választott hazájukban birtokukba vették a tájat, közvetlen környezetüket, az életet. A vándorlások, útrakelések nem mindig végződnek hazaérkezéssel, ám az alkotás, a mélyről fakadó művészi akarat esetükben szellemi és szakmai hitelességben nyilvánul meg.

Az erdélyi föld termette művészek túllépték a szűk országhatárokat. Minden értelemben.

Csak eget cserélnek, nem lelket azok, akik átkelnek a tengeren- mondta Horatius.
Volt idő, amikor az Erdélyt az anyaországtól elválasztó határon nehezebb volt átkelni mint a tengeren.
És mindezek ellenére - nem csak a lelkes és feletébb bátor anyaországiak által, csővázas hátizsákokba elrejtett könyvek és folyóiratok révén - de az eszmék és gondolatok örök áramlásának törvényei folytán is a művészetek isteni eredetű, emberi tartást és eszményt közvetítő gondolatai nem álltak meg a trianoni határvonalon.

A mindenre - így a gondolatokra is - rátelepedő diktatúrának egyetlen, a kultúra számára (groteszkül hangzik ugyan) előnye volt: a szellemi csempészárunak értékesnek kellett lennie, hiszen csak az igazán értékesért volt érdemes kockáztatni.

De, mondom, mindez a múlté. Reméljük…
Hiszen, ma már az Internet világában szabadon áramolhatnak a gondolatok. A gonoszak és a jók, az értékesek és értéktelenek egyaránt.
Az valóság átlényegítésének varázslatát végrehajtó művészet, mint a szépség hordozója, pedig folyamatosan, most is, itt is, vall a világról.
Keresztmetszet ez a tárlat, hiszen a természetelvű szemléletűtől az egészen tudatosan felépített, átgondoltan művészi megfogalmazásokig - a társadalmi jelenségeket figyelő, értő, és bíráló művészek egyaránt jelen vannak és vallanak: az értékekhez való hűségről, a konokul újrateremtő és kitartóan küzdő alkotómunkáról, az élettől, sorstól kapott lehetőségek bölcs és teljes kihasználásáról.
Amit mi tehetünk az, csupán annyi, hogy a formákba és színekbe írt gondolatokat, érzelmeket hagyjuk hatni és próbáljuk meg szemünkben, magunkban hazavinni.
A kiállítás megtekinthető január 28-ig, naponta 10-15 óráig a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.
(A képeken Gaál András, Kondrak Károly és Madarassy György festényei láthatók).