CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. május 11., csütörtök 00:00


A borfogyasztás és gastronomia szakmai megalapozása

Folytatódik a “Soproni bor útja”!

A borfogyasztás és gasztronómia szakmai megalapozása
Folytatódik a “Soproni bor útja” !

Grafika: V.M.rajza alapján

A téma aktualitását mi sem mutatja jobban, minthogy ez a kiemelkedően fontos és Magyarországra oly jellemző turisztikai vonzerő 1999-ben - a “Bor és Gasztronómia Évében" - országosan kiemelt marketing-programként szerepelt. Ennek jelentőségét és súlyát növeli, hogy a helyi sajátosságokat is figyelembe véve a PHARE CBC az Alpokalja Idegenforgalmi Alapítvány Tourinform iroda pályázata alapján összeállított szakmai programsorozatot támogatásáról biztosította.
A program sikeres megvalósítása a szakmai körök támogatása és aktív részvétele nélkül elképzelhetetlen. A cél a a kommunikáció és a partnerség erősítése; olyan konstruktív, cselekvő környezet kialakítása, mellyel megteremthető egy közös – történelmi alapokon nyugvó – régióban való gondolkodás.
Kiemelt szerepet kap az Európai Unió által támogatott projektben a három régió - a soproni, a csallóközi, valamint a deutschkreutzi - szakembereinek együttműködése, szakmai tapasztalatcseréje.
Az EU-csatlakozással összefüggő kérdések és szükségszerű fejlesztések mellett a marketing és a borturizmus szakmai kérdései is a tárgyalások megbeszélendő témái közé kerülnek.
A bor és a gasztronómia együttes szerepének megfelelően, a programra a borvidékek gazdái és gasztronómiai szakemberei mellett a borkereskedők és turisztikai szakemberek is meghívást kapnak.
Az 1999. évben benyújtott pályázat szakmai programsorozata - a kooperációs szerződések és megállapodások aláírása után - 2000. április 12-én az ún. “EU borút bejárással” ténylegesen elkezdődött.
A projekt keretében a következő 5 program megszervezése jelent feladatot, melyek megvalósítását – az erre vonatkozó pályázat megnyerését követően – a Taschnervin Kft. végzi, szorosan együttműködve az Alapítvánnyal és a szakmai szervezetekkel.
Az egész programsorozat fővédnökségére Rudolf Schuster szlovák államfőt kértük fel, aki tevékenysége révén már bizonyította a régiós együttgondolkodás és cselekvés fontosságát.

I. A SOPRONI BORÜNNEP A MILLENIUM JEGYÉBEN
Cél: a borvidékek borainak piacra segítése a minőség jegyében.
Időpont: 2000. május 27-28.
Helyszín: Sopron, Fő tér
A program védnöke dr. Gimesi Szabolcs, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere, a Magyarországi Borvárosok Szövetségének Elnöke.
A Soproni Borünnep idén először nemcsak a soproni, hanem osztrák és szlovák borvidékek bemutatkozására is lehetőséget teremt. A Sopron város Fő terén felállított faházakban a borvidékek termelői kínálják boraikat, melyeket szívesen bemutatnak az érdeklődőknek.
A program majorette-felvonulással és ünnepélyes megnyitóval veszi kezdetét. A magas színvonalú kulturális (fúvószenekari találkozó – zene - tánc) műsorok összeállításáról Sopron Város Fúvószenekara gondoskodik. Közreműködésük nélkül nem fejlődhetett volna idáig a rendezvény. Weinberger Károly, a zenekar titkára volt az eredeti ötletgazda, és az ő aktív tevékenységével idén már a 10. alkalommal kerül megszervezésre a borünnep.

II. SZAKMAI FÓRUM / Dunaszerdahely /
Időpont: 2000. június 30.
Helyszín: Szlovákia, Dunaszerdahely, Hotel Bonbon
Célja: plenáris ülésen a három borvidék szakmai helyzetértékelése, fejlesztési stratégiák, integrációs lehetőségek kidolgozása.
1. szekció: Bor és marketing - a piacra jutás és a piacon maradás kérdései
2. szekció: Borutak – Borturizmus
Záró ülés: Szekcióvezetők beszámolója az eredményekről
A szünetekben a borvidékek termelői borkóstoló keretében mutatják be boraikat.

III. BOR- ÉS GASZTRONÓMIAI KIADVÁNY
A kiadvány a borvidékek boraival, ételkultúrájával és tájjellegű ételkülönlegességeivel ismerteti meg az “ ínyenctúra ” résztvevőit. A három régió ízeinek világát megismerni vágyók a készülő kiadványt a tervek szerint októberben, a Bor- és gasztronómiai konferencia kiadványi sajtótájékoztatója után vehetik kezükbe.
Kivitelezési időszak: 2000. június – július - augusztus
Megjelenítés: A/5-ös méretű; 4 színnyomásban; magyar, német, szlovák és angol nyelvű kiadvány, mely nyelvenként 3000 példányban készül.
Tartalma:

  • A három borvidék bemutatása a jellemző borfajták ismertetésével.
  • Borvidékenként a legjellemzőbb tájjellegű ételek ajánlása a hozzájuk illő borkínálatokkal kiegészítve.
  • A kiadványban a bor- és gasztronómiai kínálatot – az ahhoz kapcsolódó tárgyakra és eseményekre utaló -
  • montázskép színesíti.
  • E montázskép alapján korlátozott számú plakát nyomtatása.

IV. NEMZETKÖZI BORVERSENY
A 2000. év augusztus 24-én a három borvidék jeles képviselőinek borversenyét rendezzük meg.
Helyszín: Auszria, Deutschkreutz
A bíráló bizottság tagjait a három borvidék szakmai köre delegálja.
A bizottság a borverseny eredményét ünnepélyes keretek között a verseny helyszínén, augusztus 31-én hirdeti ki.
A verseny eredményhirdetésére a résztvevő gazdákon és a szakembereken kívül a borkereskedők is meghívást kapnak.

V. “ A BOR SZEREPE A GASZTRONÓMIÁBAN “ című gasztronómiai és bormarketing konferencia
Időpont: 2000. október 26-27.
Helyszín Sopron, Bio-Sport Hotel Lővér
Az előadások hallgatói magyar, osztrák, szlovák bortermelők, borkereskedők, gasztronómiai és szállásadó szakemberek. Az elkészült bor és gasztronómiai kiadvány sajtóbemutatóján a termelők is bemutatkoznak, majd azt követően kóstolón mutatják be boraikat.
A szakmai tanácskozás a következő témaköröket öleli fel:

  • Borkultúra a Kárpát-medencében
  • A hazai és világfajták piaci versenye
  • Európai borrendek
  • A borfogyasztás alakulása, ösztönzésének módszerei
  • A történelmi borvidékek, hagyományőrző étrendek
  • Borok kínálása, ajánlása
  • Az ételek és a borok szakszerű párosítása
  • Bor és vendégfogadás
  • A Bor és gasztronómiai ajánló kiadvány sajtóbemutatója
  • Szakmai borbemutató


Szöveg: Tourinform

Szöveg: Keglovich István