CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

1999. november 27., szombat 00:00


Az betűk birtoklásának egyenlőtlenségei

Új tipográfia - kiállítás a Festőteremben

Az betűk birtoklásának egyenlőtlenségei

Új tipográfia - kiállítás a Festőteremben

Gondolta-e Gutenberg, amikor feltalálta a nyomtatást, hogy legalább akkora egyenlőtlenséget idéz elő a hozzáférhetőség megteremtésével, mint ahogyan előtte, a kézzel létrehozott írásos emlékek évezredeiben volt? Amikor megjelentek az első betűtípusok és az ólommérgezés soha nem látott foglalkozási ártalmait idézték elő, kiöntve a csodás formákat, melyek könyveket díszítettek. Nem, egészen biztosan nem gondolta.


De eszébe jut-e bárkinek manapság, amikor a CD-ken kapható-szerezhető-alkotható(!) legkülönbözőbb betű-könyvtárakat berakja a PC "pohártartójába" és böngészni kezdi a "font-library-k" tartalmát - egyetlen valamirevaló lemez sem tartalmaz ezernél kevesebb betűtípust.

A Festőteremben a fenti címmel nyílt kiállítás, melynek eredeti címe Postscript 1999. HUNGARY. Az Előfejek csoport (ki találhatta ki ennyi betű birtokában ezt a nevet?) és a Vizuális Kommunikáció Oktatásáért Alapítvány szervezésében és közreműködésével jött létre ez a kiállítás, mely az alkalmazott művészet e sajátos ágának alkotásait a Corel corporation támogatásával mutatja be az érdeklődőknek.

Akit a betűk látványa, egy, a nyomdából frissen kikerült könyv kézbevétele, az annyi helyen keresett és végre meglelt könyv olvashatóvá tétele, sőt a kötött könyv borítója, gerincének simítása nem tölt el érzésekkel (nem perverzió, nyugodtan tessék bevallani!), az hiába keresi fel ezt a nagyszerű kiállítást, semmit sem fog belőle élvezni. Betűkből és képrészletekből álló montázsokat fog látni, melyek ugyanúgy hidegen hagyják, mint a szépírás művészete.

Nem véletlen, hogy a támogató nevéhez egy olyannyira közismert grafikus megjelenítő program tartozik. A számítógép világában vált sokak számára hozzáférhetővé a művészet ezen ága, és, ha nem is hasonló színvonalon produkálnak a felhasználók esztétikai értéket, mégiscsak "kiszabadult" a kevés számú, nagy kézügyességű egyén "fogságából" a betűvel alkotás művészete.

A tárlat nyilvánvalóvá teheti minden látogatója előtt, hogy tartalom és forma, mondanivaló és betűtípus szorosan együvé tartoznak, nem különválaszthatók. Érdekes symbiozis ez, a tartalom és a megjelenés egymásnak "megfeleltetése". Igazi művészet, a maga avantgard-jával, konzervatív és előremutató, sőt a semmibe mutató irányzataival, melyből ez a kiállítás zavarba ejtő bőségben válogat.

Minden korosztály megtalálhatja benne a sajátját: azok is, akik még a nagy gazdasági válság idején reklám- és cégtáblafestésből tudtak megélni kézügyességük révén, és azok is, akik a személyi számítógépeket nem önhülyítésre tartják lakásukban. A tudósító látogatása idejére még egyetlen iskolai osztály nem nézte meg a tárlatot. Hogyan fog eljutni ez az érték azokhoz, akiknek még mindig, félezred év elteltével is mindegy, hogy létezik-e nyomtatott betű, milyen ez a betű és mennyire cseng össze a szöveg tartalmával ?

Megnézték-e ezt a kiállítást a mai "reklám-szörmedvények" "alkotói", hogy heti sokezer példányban alakítani tudják a kultúrát és nem rombolni? Mit szólna Gutenberg, amikor meglátná ezeket az alkotásokat, a szellemet, amit ő szabadított ki a palackból?

Szöveg és kép (Pluzsik Tamás gépével) - DI -