Rovat: KultúrVáros
2000. jĂşnius 27., kedd 00:00
Sajtótájékoztató a Nyugat-Dunántúli Reg. Fejl. Tanácsról
Június 26-án a Városháza Tanácstermében tartotta ülését a
Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács.
A köszöntő szavak után Ivanics Ferenc, a Megyei Közgyűlés és a NYDRFT elnöke a napirendi pontok alapján tájékoztatta a sajtó képviselőit az ülésen megtárgyalt kérdésekről és döntésekről: 1. Az előző tanácsülés óta eltelt időszak eseményeiről: A beszámoló tartalmazta egy faxos szavazásnak az eredményét, amelyben a Nyugat Dunántúli Régió először véleményezhetett szennyvíz céltámogatási javaslatokat, a Széchenyi terv véleményezése szerepelt ebben a programban, és azok a programok, melyek a régiót érintve kerültek megrendezésre, mint a magyar - szlovén együttműködés, Regionális Ifjúsági Konferencia, Zala megye az információs társadalomban, és egy budapesti konferencia, ahol a Regionális Ifjúsági Tanácsok és a Regionális Fejlesztési Tanácsok kapcsolatáról volt szó. 2. A bizottságok és munkacsoportok kialakítása: A Tanács felállított 4 bizottságot, amely annyiban újszerű,
hogy a bizottságok a készülő területfejlesztési program
prioritásaihoz
igazodnak. Ilyen az elnök tudomása szerint egyetlen régióban sincs,
ez
azt jelenti, hogy a Fejlesztési Tanács struktúrája követi a
feladatokat. A prioritások kapcsán meghatározott intézkedések
különböző területeket jelentenek, a tanács ezeket az intézkedéseket
vette alapul, amikor a munkacsoportokat kialakította. A Tanács
kapcsán
ebben a struktúrában tud megvalósulni - ami új és szintén egyedülálló
a
régiók között - egy olyan partnerségi együttműködés, amelyben a civil
szervezetektől kezdve mindenki részt tud venni a NYDRFT munkájában. A
munkacsoportok száma jelenleg 12, amelyekben csoportonként 9-12 fő
dolgozhat, általában 2-4 munkacsoport tartozik egy bizottsághoz.
3. A regionális fejlesztési program egyeztetési anyagának elfogadása: Ez olyan kibővített anyag, melyre épülve elkészülhet majd a területi fejlesztési program, amely a novemberi ülésen kerül majd elfogadásra. Jelentős egyeztetéseket kell végezni a területfejlesztésben érdekelt minden partnerrel. Több észrevétel is született, ezek beépülnek majd az anyagba, mint például az Uniós feltételek megteremtése. Az Unió által kijelölt ír szakértők, akik a programot készítik javarészt, feladatul kapták a régió felkészítését az előcsatlakozásra és majdan a strukturális alapok a felhasználására. Javaslatok érkeztek a program agrár-oldalának, a régió déli részének erősítésére a logisztikai, az ipari park és inkubátorházak kapcsán. 4. Az 1998. és 1999. évi területfejlesztési célelőirányzat befejezett projektjeinek elfogadása: A Tanács 6 projekttel foglalkozott, volt, amelyet elfogadott teljes egészében, volt, amelyet további fejlesztésre, kidolgozásra visszaadott, és volt olyan, amit feltételesen fogadott el. 5. Javaslat a 2000. évi területfejlesztési célelőirányzat felhasználására: A napirendi pont nem került megtárgyalásra, mivel a Földművelésügyi Minisztériumból nem érkeztek meg az irányelvek, amelyek alapján tárgyalható lett volna. 6. Nyugat-Dunántúl részvétele a Balaton Fejlesztési Tanácsban: A jelenlegi együttműködés alapján a NYDRFT-nek van delegáltja a Fejlesztési Tanácsban, várható egy együttműködési megállapodás aláírása. 7. Együttműködési megállapodás az Észak-magyarországi régió és a Nyugat-Dunántúl között: A cél a területfejlesztésre visszaosztott pénzek régiók közötti aránytalanságának megszüntetése. Borsod-Abaúj-Zemplén megye számára 1998-ban 6 milliárd, míg Győr-Moson-Sopron megye számára 600 millió Ft volt a területfejlesztésre fordítható összeg, mindez a GDP alapján, amelyet bizonyos gócpontokban termel a megye. Ilyen a győri Audi gyár, amely lassacskán az ország legjobb vállalatává növi ki magát, ennek ellenére a visszaosztott pénzösszegek nem tükrözik a megtermelt GDP arányát. 8. Tájékoztatás a nemzeti fejlesztés finanszírozás decentralizációjáról és javaslat a Regionális Fejlesztési Tanács kezdeményező fellépésére: Cél a finanszírozás területén megfelelő arányosságot létrehozni, nem a fejletlenebb régiók rovására, hanem saját régiónk megfelelő fejlesztési lehetőségének megteremtésére. 9. Tájékoztatás a Phare 2000 programhoz illeszkedő integrált regionális programok Nyugat-Dunántúlra történő 2001. évi kiterjesztéséről: Tavaly kijelölésre kerültek a célrégiók, amelyek Phare támogatásban részesülnek. A régió sokat tett, hogy megkaphassa ezt a címet, és Phare forrásokból nagyobb volumenű fejlesztésekbe kezdhessen. A kormány ajánlata alapján a régió 1.374.000 Ft a Phare támogatás nagyságrendjével azonos arányban részesül. Ez előnyt is jelent a Phare támogatással szemben, mert közvetlenül, a Phare rendszeren való átfuttatás nélkül jut a régió a támogatáshoz, amely gyorsabb leosztást tesz lehetővé. 10.Tájékoztató a Nyugat-Pannon Eurégió eredményeiről, a továbblépés lehetőségeiről: Sajnálatos módon kevés eredményről lehet beszámolni. Az okok főleg az osztrák belpolitikai helyzetre vetíthetők vissza, mert a választások idején kevés konkrét döntés születik, és idő kell, amíg az új rendszer megkezdi működését. 11. A Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Alapító okiratának módosítása: Az RFT az ügyvezető státuszának megváltoztatásával az Ügynökség ügyvezető igazgatói posztjára 2004. július 31-ig Győrffy Gábort nevezte ki. A tájékoztató után a Cyberpress kérdésére Ivanics Ferenc Úr
felsorolta a prioritás szerint meghatározott 4 bizottságot és annak
munkacsoportjait, a további kérdésre, hogy miért csak munkacsoport
szintjén szerepel az "intelligens régió" - amikor az uniós törekvések
pontosan a nyitott önkormányzatok, önkormányzat és polgár közvetlen
kapcsolatára koncentrálnak, ugyanakkor a magyarországi régiók neve
nem
merül fel egyetlen ilyen jellegű uniós projektben sem, kivéve a
Teleház programot - elmondta, hogy külön bizottságként nem
illeszkedett bele a fejlesztési programba, de kiemelt szerepe van a
munkacsoportok között, és a finanszírozási lehetőségektől függően a
cél minél hamarabb egy regionális információs rendszer kialakítása.
|