CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. szeptember 24., vasárnap 00:00


a maga szemével nem az embert, vagy a tárgyat láttatja, hanem az érzelmet magát

Melega István fotói az Erdélyi Házban

a maga szemével nem az embert, vagy a tárgyat láttatja, hanem az érzelmet magát
Melega István fotói az Erdélyi Házban

Melega István az erdélyi Máramarosszigeten született. 1980 óta él Magyarországon, 1984-től Nagykanizsán.
Saját vallomása szerint elégedett embernek tartja magát, mert egész életében azt tehette, ami számára vonzó, mindig is egy egész embert követelő alkotó pályának élhetett. Alkalmazott grafikával, annak is a tervező, a mindig újat kereső, radikalizmusában hatni akaró formájával foglalkozott. Új kifejezési módok útját járva a színes grafika, a rajz, a pasztell, az akvarell, a vegyes technika, a kisplasztika, a karikatúra és a fotó szintén mind fellelhető képi kifejezéstárában.


Sz. Nagy Sándor festőművész megnyitó beszédet mond

A soproni Erdélyi Házba ezúttal fotóit hozta el a művész.
A fotó elismerten önálló képzőművészeti műfaj. Melega István fényképeinek egy része úgy adja vissza a tárgyak valósághű megjelenését, hogy az észrevétlen részleteket leleplezi.
Zöldségek, gyümölcsök, egyéb termények mikrovilága, a hétköznapi tárgyak egyszerűségében rejlő misztikus láttatás által felfedezhető lírai részletek, színek és formák összhangjában alkotnak kompozíciós egységet.
Melega István képei nem dokumentálnak, hanem koncepcionális, kreatív fotográfiát képviselnek. A művész magát foto-grafikusnak tartja; témáját a grafika irányából közelíti meg, az objektív beiktatásával. Felvételei megkomponáltak, impresszionista és szürrealista elemek sokaságát tartalmazzák.


Felvételeinek másik része fény- és árnyékmintákba dermeszti az eleven eseményeket. A kamera optikai rendszere átveszi a szem-, a fényérzékeny film, emulzió, és papír a művész eszközeinek szerepét. Az objektíven és egész pontosan rögzített valóság a felületek visszaverte fények tónuskülönbsége folytán árnyaltabb és bonyolultabb vizuális megfogalmazásokra ad lehetőséget. Ezekre a művekre a fények, formák kompozíciós egymásba hatolása a jellemző. A fény-grafikaként definiált képeken - a műfaji meghatározás az alkotótól származik - elfordult, elmozdult tárgyak fény-árnyék-szín játéka folytán rögzül az igen pontosan megkomponált kép.

Melega István fekete-fehér monokróm világa a több tónus révén árnyaltan jeleníti meg belső énjének megnyilvánulásait.
Az erotikummal telített aktfotók áttetszősége, szórt fénye nemesen finom megfogalmazásban emelkedettséget sugall. Az erotikum - asszociációkban - nemcsak aktfotóin, hanem első látásra csendéleteknek tűnő kompozícióiban is többnyire jelen van. A művész a maga szemével nem az embert vagy a tárgyat láttatja, hanem az érzelmet magát.

A grafikusművész fotókiállítása a mindennapok tárgyainak és történéseinek képi világát szépségükben tárja elénk, úgy hogy a különleges szemlélés lehetőségét mindenkinek felkínálja. A kiállítás két hétig látható a soproni Fövényverem utcai Erdélyi Házban.

szöveg és fotó Tóth Éva