CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. július 31., hétfő 00:00


Fénnyel telített, színözönből alkotott tér

Madarassy Gy. Tamás festőművész kiállítása az Erdélyi Házban

Fénnyel telített, színözönből alkotott tér
Madarassy György Tamás festőművész kiállítása az Erdélyi Házban

A nagybányai születésű Madarassy György Tamás szülővárosában a hagyományteremtő festői iskolával már ifjúkorában megismerkedett, ennek ellenére mégsem vált a nagybányai festőiskola hagyományos értelemben vett követőjévé. A kolozsvári akadémia elvégzése után - Miklóssy Gábor volt a mestere - kialakítva erős karakterrel bíró forma- és színvilágát, teljesen egyéni utat járt be.


Megnyitó az Erdélyi Házban, középen a művész

Az 1989 óta Nyíregyházán élő művész soproni Erdélyi Házban kiállított alkotásai között tájképek, emberi alakok és bibliai témájú képek láthatók.
Tájképei hatásukat tekintve a felszabadultság érzését keltik. A művész fénnyel telített, színözönből megalkotott, nem áttetsző, ám ennek ellenére mégis levegős teret fest. Madarassy képein a tér kitágul, a táj fátyolfedte mélységeibe messze, mélyen belelát a szemlélő. A matematikai pontossággal meghatározható mértani perspektíva helyett a színekkel érzékelteti a végtelent.


A finoman egymásba-egymáshoz lényegülő - nyilván tudatosan megkomponált - színfoltok a természeti táj fenségességét közvetítve hatnak a szemlélő tudatalattijára.
Madarassy - nagybányai ihletésük ellenére többnyire mégis képzeletbeli - tájképein hiányzik a horizont. A képfelületet kitöltő színfoltok közvetítette hatalmas térben az egyéb tájképi elemek között elhelyezett apró, élénk színű ruhákban megfestett emberi figurák az emberközpontúságon túl, a teremtett világ monumentalitására, az ember által fizikailag nem mindig érzékelhető dimenziókra utalnak.
Megfogalmazásai a tapasztalt valóság és a belső, gyakran megérzésektől vezérelt világ határán mozognak, amelyekben a részletek helyett a hangsúly mindig az élményen, a hangulaton van.


Madarassy György Tamás groteszk emberábrázolásai az elszemélytelenedett emberi kapcsolatok korában mindnyájunk által megélt tapasztalatokra épülnek. Figurális alkotásaiban az alakok akár egyenként, akár csoportosan jelennek meg, végtelenül magányosak. A képek meleg-barna színű és díszletet nélkülöző háttere a néző figyelmét teljesen a figura meditatív, némely esetben pedig hangsúlyosan expresszív kifejezésére terelik.


Mintegy reflektorfénybe kerül a legtöbb esetben szimbolikus tárggyal együtt ábrázolt alak. A rendkívüli kifejező erővel bíró alakok, szem-, sokszor arc nélküli, teljesen befelé forduló személyek, akikkel ilyen formán lehetetlen bármilyen kontaktust teremteni. A társnélküliség, az elidegenedés egyéni és társadalmi gyötrelme mellett, sokkal esendőbbé és kiszolgáltatottabbá teszi az alkotással járó belső vívódás egyéni megélésének kikerülhetetlen, meditációs folyamata azt, aki alkotásra hivatott.


A Madarassy-kiállításon bemutatott művek harmadik témakörébe bibliai inspirációjú alkotások tartoznak. A bethlehemi éjszaka és a Golgota, a világ történelmét meghatározó megváltói születés és a kereszthalál a mindennapok harcaira, drámáira, sorskérdéseire kínálnak választ.

Madarassy totális művész, olyan, aki nem fogad el kötöttségeket, ha a művészetről van szó. Vallja, hogy örökös megújulásban a művésznek csakis az alkotásra kell koncentrálnia.

Madarassy György Tamás nyíregyházi festőművész kiállítása augusztus 12-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.

szöveg és fotó Tóth Éva