CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. szeptember 30., szombat 00:00


Bécs birtokolja, mert megbecsülte. Akkor szép is, akkor térdepelni kell másnak is?

Klimt kiállítása a Belvedere-ben

Bécs birtokolja, mert megbecsülte. Akkor szép is, akkor térdepelni kell másnak is?
Klimt kiállítása a Belvedere-ben


Már írtam, hogy nem szeretem Bécset. Most sem szeretem jobban, pedig el sem tévedtem. Annyi idő alatt ott voltunk a határról a Belvedere szomszédságában, mint amennyit vártunk a határon (3/4 óra).
A kastély fellobogózva, kidíszítve, mindenütt plakátok, fémkordon 150 m hosszúságban, 1/2 11-kor még ötven méteres sor, az épület pedig már tele. A szokásos információs telefonok mindenütt, a teljes emelet mindkét irányban zsúfolva az osztrák büszkeséggel. Elsőnek azon gondolkodtam el, hogy mi a kiállítás címe: "Klimt és a nők". Sértő szándék nélkül, csak mivel aktuális, ez kb. olyan, mintha Tamási Áron darabjának címe ez lenne: "Ábel és a kecske". A tartalom ugyanaz, az eredmény pedig, ki tudja, hol nemesebb? Ha arra gondolok, hogy a beteljesületlen vágyú, nem operaénekes anya gyermekeként született, akinek aranyművessége végigkíséri művészetét. A festő egy igazi és sok azonosítatlan kapcsolatából születtek számolatlanul a képek.


A szecesszió atyja onnan indult, ahonnan a többi "maszek szépség" kereső. Ha rajzait gyenge minőségű ruhatervnek minősítem, még dicsérem. Arra már gondolni sem merek, hogy kijelentsem: a dekadens Bécsnek a dekadens festő tökéletesen megfelel, a magam részéről két kép kivételével egyszerűen nem tudom méltányolni. Úgy is mondhatom: viszolygok tőle.

Mégis sorban álltam és fizettem, mint a(z) (osztrák) katonatiszt, hogy egy csaknem teljes életművet láthassak. A két szép képről nincs tulajdonomban repró, így más, ismert képeket, azok részleteit rakom fel illusztrációnak, olyanokat, melyek ugyancsak a kiállításon voltak láthatók. Ki merné ideálisnak, vagy tartalmában is legalább egymást kiegészítőnek mondani a nőkkel való kapcsolatát, amikor a dísz, az extrovertáltság, a karmos és karomszerűen leszűkített ujjak láthatók a képeken? A pszichésen is súlyos zavarokkal küzdő festő nem volt egyszerűen képes egészséges és teljes emberi kapcsolatra. A művészettörténészek ezt úgy fogalmazzák meg, hogy a saját kórjától távol maradandó abnormisan szenvedélyesnek és időt rablónak bizonyult minden kapcsolatában. A párhuzamosan fenntartott kapcsolatok biztosították a távolságtartást saját magától, mely gátolta az élményszerzésben csakúgy, mint az alkotásban.
A nők, akik vonzzák, akik festészetében megjelennek, erotikusak és patologikusak, végzetszerűek és bölcsek. A férfi(?) Klimt számára szükséges tulajdonságok hordozói, akik sok tekintetben ellene mondanak annak a tudománynak, mely a mindenek empirikus megismerhetőségét hirdette. Vannak a végzetnek asszonyai, akiket - már csak a kicsivel hosszabb élet érdekében - érdemes elkerülni. Hogy az ember agyvérzést ne kapjon (Klimt), vagy hajója el ne süllyedjen (Titanic, Amen Ra).

Még a "Csók" című, leghíresebb képéről is csak Ady sorai jutnak az eszembe az arannyal betakaró férfi domináló alakját látva (korábban megfestve egy teljesen értéktelen és normál variációját a képnek):

És köszönök ma annyi ölelést,
Ám köszönök mégis annyi volt-Lédát,
Amennyit férfi megköszönni tud,
Mikor egy unott, régi csókon lép át.
...
Csillag-sorsomba ne véljen fonódni
S mindegy, mi nyel el, ár avagy salak:
Általam vagy, mert meg én láttalak
S régen nem vagy, mert már régen nem látlak."

Bécs büszke, és sorban áll: a földön ott ülnek körben a látogató iskolai osztályok gyermekei az első terem parkettján és fertőzik őket egy dekadens művészet csíráival.

Hogy mégis érdemes megnézni a két képen kívül a kiállítást? Nem Makart miatt, akire ugyancsak büszke a császárváros, és akiből ugyancsak jócskán, bőven az elfogadható mennyiség fölött jut a látogatónak. Ám látható itt egy korai Van Gogh, egy közepes Manet, egy Daumier, egy szép Rodin szobor, Courbet egy önarcképe, egy csodálatos Renoir akt-festmény és öregkori szobor.
És akinek még ez sem elég, az megláthatja a század féktelen szépségideál-rombolását azokban a korai Munch képekben, ahol még nyoma sincs a "Sikoly"-nak, ahol még nyoma sincs az egyénieskedésnek.

Fárasztó voltam az írásban, tudom. Egyetlen mentségem, hogy maga a kiállítás is fárasztó, mindemellett Bécs áhítattal térdel jelképesen Klimt előtt. A választás sok tekintetben jellemzi az embert, hiszen egész életünk jóformán a lehetőségekből való választással telik. A legizgalmasabb kérdés az, hogy mi lesz a gyakorlati következménye a szellemi választásnak? Erre pedig én választ adni nem tudok, jósolni pedig nem szeretnék, hátha beválik.
- DI -