CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. április 10., hétfő 00:00


Ezekben az alkotásokban semmi nem egyértelmű

Kerekes Gyöngyi és Újvárossy László az Erdélyi Házban

Ezekben az alkotásokban semmi nem egyértelmű
Kerekes Gyöngyi és Újvárossy László nagyváradi képzőművészek bemutatkozása az Erdélyi Házban


A cikk képi anyaga Újvárossy László munkáit mutatja be.

Kerekes Gyöngyi és Újvárossy László a nyolcvanas évek azon nemzedékének képviselői, akiknek lázadó szellemisége a szabad gondolkodást, alkotást tiltó rendszerrel szembehelyezkedve a tradicionálisnak mondható képzőművészeti irányzatokkal is szemben találta magát. A szabadon működő alkotói gesztusok olyan öntörvényű világot teremtettek, ahol a mindenkori hatalom kontrollja működésképtelenné vált.


Másrészről művészi útkeresésükben szintén közel álltak ahhoz, amit a képzőművészetben lázas újításnak neveznek, kiforrott művészként kezdeti elveikhez hűek maradtak később is. Ma már nemcsak a képzőművészet klasszikus kifejezésformáinak képviselői fogadták el az egyetemes modern képzőművészeti köztudatba is nehezen beépülő - installáció, performance, happening - műfaji megnyilvánulásaikat, hanem nemzeti és európai szinten elismerik és értékelik munkásságukat.

Kerekes Gyöngyi munkáiban nagy szerepe van a véletlennek; az elképzelt kompozíción a pillanatnyi érzelmi-indulati állapot hagy nyomot. Geometrikus formái, képi elemei a kép síkján kívül is folytatód(ná)nak. Az alkotói én múlékonyságba ágyazott egyensúlykeresése jelenik meg a képekben.

Újvárossy László a múlandósággal való küzdelemben keresi az örökkévalóság jelképeit, szimbólumvilágot alkot, saját szimbólumokat definiál. Korunk eklekticizmusát klisékbe burkolja. Kifejezési módszerei a neoavantgardból merített attitűd, a posztmodern valóságot átértelmező figurativitás, a komplementaritás adta egyensúlykeresés.

A fajsúlyos kortárs képzőművészetnek a hétköznapi tárlatlátogató - értsd nem szakmabeli - számára nehezebben értelmezhető és értékelhető művei az összehasonlítás, azonos mértékkel való megmérettetés sanszának hiányában legtöbbször az értetlenség, esetleg rácsodálkozás, rosszabb esetben a teljes elutasítás reakcióját váltják ki. Kétségtelen, hogy a vizuálisan megjelenő gondolatok az értelmezés számtalan lehetőségét kínálják a befogadó számára.
Ezekben az alkotásokban semmi nem egyértelmű; minden más, mint aminek látszik, sokszor érthetetlen - mint a kor, amelyben élünk.

szöveg és fotó Tóth Éva