CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

1999. november 23., kedd 00:00


Szépség, vallás, kultúra, identitás?

A demokratizmus határai

Szépség, vallás, kultúra, identitás?
A demokratizmus határai

Music: J. S. Bach
Graphics: D. Hoffer E.

A Gondolat-Jel–ben hallom: Budapesten, egy konferencián nagy felzúdulást keltett egy lengyel filmrendező felszólalása, aki azt állította, hogy a szépség–csúnyaság, vallás és kultúra tekintetében nem sok helye van a demokratizmus játékának. Tételének bizonyítására a középszerű választását hozta fel példának a szépséggel, mint nyilvánvaló értékkel szemben, illetve az irodalom kommercializálódását a nyugat–orientált értéksorrend alapján.
Arra gondolok, hogy idestova két évezred kellett ahhoz, hogy valaki – ne csak egy helyi internetes újság szintjén – azt merje állítani, hogy létezik olyan, amiben a legönösebb érdeke a társadalomnak (talán továbblétének elemi feltétele), hogy adott esetben ne a többségnek higgyünk. Kicsit meglepődöm.
Eszembe jut a minap Sopronban lezajlott, Gereben Ferenc szociológus által tartott előadás, amelyen a kultúrát, mint az identitástudat egyik lényeges, azt aktívan fejlesztő elemét említette a neves olvasáskutató, negatív példaként előtárva az összes magyar szórvánnyal szemben az anyaország magyarságának önképét. Aggódom és tenni szeretnék azért, hogy a magyar klasszikusok, hogy másként mondjam, a magyar irodalom "szépségei" visszakerüljenek a bodega–könyvárudák polcaira. Hogy fogyjanak nagy számban a magyar líra szépséges kötetei. Nem bánom, virágozzék minden virág: ha van annyi pénz, jelenjenek meg az olvashatatlanságok, giccsek és a legközépszerűbb modern ponyvák – kár tagadni, mindig is volt ennek a "mű–fajtalanságnak" tábora –, de miért szégyen azt bevallani, hogy vannak támogatandó és támogatásra ebben a világban igenis rászoruló klasszikusaink?


Hátha az említett kérdésekben a merkantilizmus oltárán már túl sok fiatal világképét áldoztuk fel. Lassan konkurenciájává válik a jelen irányítatlan szabadossága az átkos negyven szellemi szemellenzőjének. Már–már aggasztó az igénytelenség, az ismerethiány, (ki sem merem mondani) a műveletlenség.
Nyugodtan feltételezhetjük, különösen ebben az időhiányos világban, hogy a kultúrára, mint olyanra, véges az egyéni, befogadó keretünk is. Ez a potenciális, belső tér vagy értékkel töltődik fel, vagy pedig, mint egy vákuum, beszívja az első utcasarok kínált piszkát, azzal telítődik.
Ma a harmadik évezred közelsége a legtöbb megszólaló számára az átállás problémáját jelenti (Y2K probléma, a nagy szilveszter megünneplésére már az év utolsó napjára a legképtelenebb ötletekre is akadt "vevő"). Azt nagyon kevésszer hallottuk és akkor is csak a bizonytalanság felsőfokán, hogy a harmadik évezred potenciálisan egy új kezdet is lehetne, megfelelő felkészüléssel és elhatározással sok, eddig rosszat, másképp csinálhatnánk.
Hadd soroljam a demokratizmus kivételeit az első helyek egyikére, mert a demokratizmus képletes cserépszavazásai már most is sok kárt tettek a lehetőségek magvetésében. Vajon a vetésterület további csökkentése – ismét csak a demokratizmus játékszabályaival (egy kilenceddel kevesebb lehetőség ismét csak a klasszikusoknak a tanórákon, az iskolákban) – milyen irányban hat egy helytelen orientációjú populációban?


- DI -