CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. november 16., csütörtök 00:00


egyidejűleg osztja négyfelé és szorozza a világot

Négyen az AMI-ban.Meg az ötödik

egyidejűleg osztja négyfelé és szorozza a világot
Négyen az AMI-ban.Meg az ötödik

Furcsa és szokatlan helyszínen és időpontban rendhagyó megnyitó - legalább is a kívülálló számára biztosan az. Ez esetben ki a kívülálló? Aki nem főiskolás diák, vagy tanár, vagy akit semmilyen más kötelék nem köt az AMI-hoz. Aki meghívotti státuszban mindenképp kívülről szemlélve az alagsori eseményeket mindenre el- és felkészül.Mint utóbb - jobban mondva már menet közben - kiderül, az óvatosság teljesen fölösleges volt.


Előbányászott, talált és felemelt tárgyak által terek és idők át- és újrafogalmazása.
Egységbe szerkesztett egymással beszélgető jelképszintre emelt tárgyak: szegek, csavarok, drótok, pálcák, kulcsok, fogas, pálcák.

Zordon fémlap-kereszt egyidejűleg osztja négyfelé és szorozza a világot, a kötelekkel összeszorított szegek, egymással párbeszédet folytató tárgyak, derékszöget szétfeszítő rozsdás fémrudak.

Négyek: négy elem, négy jellem, négy alkotó, négy alkotás: Perényi Lóránt, Sipos Mátyás, Szücsy Róbert, Vajta Mónika.
A négyes harmóniakeresés mellett az ötödik jelenléte a legkevésbbé időtálló, ám mégis meghatározó: a megnyitó happening, a kiállítás szerves részeként kavart fel időt, teret és tett mindent a "helyére". Így vált a megnyitó eseménye - az ötödik "alkotó" - Szőcs Géza grafikusművész által - ez esetben - egyszeri és megismételhetetlen alkotássá és segít annak venni a kiállítást, ami (AMI).

Ám lehet, hogy mindez már tényleg csak a kívülálló számára tűnt fel. Mint ahogy, az AMI-t is csak a kívülálló számára kell értelmezni: a Nyugat-Dunántúli Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézete.

szöveg és fotó Tóth Éva