CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Lélektől lélekig

1999. oktĂłber 27., szerda 00:00


"a hit szilárd bizalom abban, amit remélünk"

Az evangélium világa 1999.10.31.

"a hit szilárd bizalom abban, amit remélünk"
Az evangélium világa 1999.10.31.

Graphics: D. Hoffer E.


Mt 23.1-12
Jézus ekkor a néphez és a tanítványokhoz fordult, ezekkel a szavakkal: „Az írástudók és a farizeusok Mózes tanítói székében ülnek. Tegyetek meg és tartsatok meg ezért mindent, amit mondanak nektek, de tetteikben ne kövessétek őket, mert bár tanítják, de tetté nem váltják. Elviselhetetlenül nehéz terheket hordanak össze és raknak az emberek vállára, de maguk ujjal sem hajlandók mozdítani rajta. Minden tettükben az vezeti őket, hogy az emberek előtt feltűnjenek. Szélesre szabják imaszíjukat és megnagyobbítják köntösükön a bojtokat. Szívesen elfoglalják a lakomákon a főhelyeket és a zsinagógában az első székeket, szeretik, ha a tereken köszöntik s rabbinak szólítják őket az emberek. Ti ne hívassátok magatokat rabbinak, mert egy a ti mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok. Atyának se szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a mennyei. Tanítónak se hívassátok magatokat, mert egy a ti tanítótok, Krisztus.

Összefoglalás a "tanóra végén". Elvek és magatartás. Mi marad Istennek, ha "elorozzuk" a jutalmakat a világban, ha az extrovertált, a kifelé forduló, a nyilvánosságnak élő emberek fognak csak rohangálni az utcákon az Isten felé fordult emberek helyett?
A hitetlenség sajátos formája, amikor valakiben a bizalmatlanság az Isten irányában úgy nyilvánul meg, hogy itt, a földön szeretné learatni hoci-nesze alapon a jó magaviselet jutalmát. A magyar mondás igazságát ügyeink intézésében nagyon széles körben tapasztalhatjuk:" aki mindent pénzért csinál, előbb-utóbb pénzért mindent megcsinál." Nagyon egyszerű lenne azonban csak a pénzzel elintézni a világi-mennyei "cserekereskedelmet". Nagyon jól tudjuk, hogy mennyi módja van annak, hogy megkapjuk a "vélt bért", amiért "érdemes volt" jónak lenni.
Sokan szó szerint ragaszkodnak az atya kifejezéshez és tiltják használatát: más szavakat használva szeretnének "evangéliumibbak" lenni. Pedig Jézus itt egyfajta viszonyról, mégpedig bizalmi viszonyról beszél, aminek csak kifejezője a két szó: atya és tanító. A jézusi tanítás a szeretet és a tudás iránti bizalom meghitelezéséről beszél. Az Atya - most már a Szeretet - iránti hit abban nyilvánul meg, hogy tudom, kinek hiszek. Kevés földi apa felel meg ennek a kritériumnak, pedig hogyan igyekszünk! Sokszor példát kapunk gyermekeinken keresztül arra a szeretetlenségünkre, amikor a legjobb akarat mellett adott tanács hiába szól. Nincs meg a bizalom: ha azonnal nincs eredmény, már fordul is el a gyermek más, világi, jobban fizető tanácsadók felé. És mi milyenek vagyunk?
Bizalom a tanító irányában, hogy a jót tanítja, amit érdemes tudni. Erről igazán pedagógusok tudnának mesélni, akik sokszor a világgal szemben merték tanítani, tanítják sokszor ma is az igazságot és a tanítvány hátat fordít.
Milyen a mi imaszíjunk, mi hol ülünk a közösségben, a lakomán, a tereken, mindenütt? Hogyan tanítunk és hogyan viselkedünk? Segítünk másoknak a kereszt cipelésében vagy még rakunk hozzá? Eszerint szólíttathatunk meg Jézus által, lehetünk testvérré, mert hisszük-nem hisszük ez a legnagyobb: feladat és jutalom, ennek megfelelni, szolgálatban és utána a megmérettetésben egyaránt.


- DI -