CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2006. augusztus 10., csütörtök 11:49


Drozsnyik István és Kiss Katalin kiállítása a Körmendi Galériában

Drozsnyik István és Kiss Katalin kiállítása a Körmendi Galériában

A halott Jézus a kereszten: iszonyatos erejű tény. Iszonyatos erejű látszat. Szeretet,Igazság,Isten napfogyatkozása. Mégis úgy kell szemlélnünk, ahogyan van, mivel szemben a paradicsombélivel – e halott fa halott gyümölcse: a mi igazi élő fánk élő gyümölcse - ez a simone weil-i gondolat Drozsnyik István festőművész,szobrász, performer és író munkásságát bemutató könyvben szerepel. Nem véletlenül: a drozsnyiki életmű központi, szervező eleme a keresztre feszítés mozzanata. A művész soproni kiállításán fontos kérdéssel szembesíti a tárlatlátogatót: hogyan viseljük, illetve tudjuk e vállalni keresztjeinket ?

Fa keresztek a falon. Némelyiken látható, némelyiken sejthető, némelyikről ordítóan hiányzik a keresztre feszített Jézus. Van egyszerűségével, csupaszságával megrendítő kereszt, van provokatív kereszt - húsz filléresekkel díszítve - és van giccsel, érzelgősséggel – piros szívecskékkel - körülvett kereszt .A variációk lehetősége végtelen, hiszen mindenkinek megvan a maga keresztje, illetve mindenki a maga – saját képére formált – keresztjét viszi. A néző úgy érzi, még hozzá tudna tenni a variációkhoz , s Drozsnyiknak éppen ez a célja: bevonni a közönséget az alkotás folyamatába.

A drozsnyiki felfogás szerint egy műalkotás soha nem lezárt, befejezett egység, hanem a külvilág, a befogadó érintésére folyton változó, alakuló cselekvés. Ezért meri Drozsnyik a keresztre feszítés témáját játékos, groteszk módon is ábrázolni : a fa keresztek mellé odatenni az első pillantásra gyerekjátékokra emlékeztető, chagalli színkompozíciójú kereszt-variációkat.






A játékosság, és groteszk látásmód jellemzi Kiss Katalin textilművész munkáit is. A művésznő a híres késő középkori Hölgy egyszarvúval című falikárpit sorozatot helyezi át mai kontextusba : meghökkentő látvány az egyszarvú tepsiben, szívószál és üdítőital társaságában, egy, a hatvanas évek hangulatát idéző falvédőn. A maszkok című sorozatban Kiss Katalin arcokat mutat be, amelyekre az idő különböző maszkokat rajzolt – megrendítően valósághű például, a pókhálószerű maszk , mint a befelé forduló, belenyugvó ember portréja.

Drozsnyik István és Kiss Katalin kiállítása folyamatosan kérdéseket szegez a látogatóknak, de a választ a nézőknek kell megtalálniuk.



Homor Judit
Fotó: cyberpress