CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Orbán Fülöp Irma textilművész kiállítása

Orbán Fülöp Irma Marosvásárhelyről érkezett Sopronba.
A fenyvesektől övezett, Sóvidék, Szováta regényes szépségéről, a természeti táj gazdagságáról Orbán Balázs Székelyföld leírása munkájában oldalakon keresztül elragadtatással értekezik.

A 70-es évektől mesterségesen és a jól ismert módon  ipari nagyvárossá duzzasztott, valamikori csendes, magyar kisváros, Marosvásárhely, alig 60 kilométerre fekszik Szovátától, a helytől, ahol Orbán Fülöp Irma született.
Ezt fontos elmondani, hiszen az indulás környezte, az eszmélés környezete, látványa, és közege kétségtelenül hat a későbbi művészi látásmód kialakítására. Azon a vidéken a népművészet – főleg a falvakban – megőrizte még azt az erejét, amely, a közösségnek, (mint bonyolult esztétikai jelenségben is megjelenő) alkotóerejének, közös élményeken alapuló és élménytadó eredője.

Közben itt, Sopronban nem egy alkalommal a textiles műfaj teljes keresztmetszetében, skálájában és pompájában felvonult már a Festőteremben. A szombathelyi textilbiennálék nyerteseinek tárlataira gondolok. A textilhez tehát, mint megismert művészeti ághoz, ki-ki habitusa, és ízlése szerint, saját tapasztalati szerint viszonyulhatott.

De egyben biztosan mindenki egyetért. Abban, amit az Erdélyi Házbeli tárlat is bizonyít: hogy azon a fejlődési pályán, amelyet a textilművészet évtizedek alatt bejárt, önálló gondolathordozóvá vált, esztétikai továbbgondolásra késztet, bizony autonóm önálló képzőművészeti műfajjá és egyben egyetemessé vált.

Mit hozott Sopronba Orbán Fülöp Irma Marosvásárhelyről?

Egyrészt figurális megfogalmazású textilképeket, festményszerű alkotásokat, vagy pedig elvontabb megfogalmazású, hatásukban és formanyelvükben grafikával rokonítató, annak képi kifejezési eszköztárát mesterien használó kompozíciókat.

Másrészt: Népi ihletésű, és a népművészeti elemek, jelképek, szimbólumok sűrített formanyelvén megfogalmazott képeket, a hagyományok szellemiségének újrafogalmazásait, részleteikben, dekoratív elemeikben külön is a hagyománytisztelet, a tiszta forrás, a gyökerek tiszteletének üzenetét hordozó alkotásokat. A népművészetben rejlő, hatalmas ,anyagi és erkölcsi erőtartalék" (Kodály) egyik eleme Orbán Fülöp Irma művészetének.
Ezt bizonyítják, a harmadsorban a gondolatok, érzelmek, szándékok, és a létkérdések alapvető hordozóiként megjelenített az elvont és a konkrét mezsgyéjén rendkívüli művészi érzékenységgel egyensúlyozó alkotásai. Ezek az absztrakt kompozíciók formanyelvi gazdagságokban a technikabeli megoldások sokszínűségében Orbán Fülöp Irma művészi credo-ának egységes művészi kifejezésmódjává forrnak össze.

A szövedék szabályos rendjét tiszteletben tartani kényszerülő alkotó, a gobelinek klasszikus technikája által adott, alap-vonalvezetéséhez képest gyakoriak a felületet betöltő alakok átlós síkbeli megjelenítései. Ezáltal nemcsak a képszerűség nyer, de dinamikus, elbeszélő jelleget kap a textilkép.

Egyébként a mozgás, a változás, azok energiái, feszültségei, a folyamatok időbeli ábrázolása, azaz maga az idő, mint a az élet része és mérője, és mint filozófiai kategória egyaránt megjelenik; több formájában is.

Egyrészt a művészetet szerető, a mai interaktív, és kíméletlen sebességeket produkáló világban élőknek már az a tudat is szenzációnak számíthat, hogy alig van a gobelinnél lassabban készülő mű. Akár egy évnél hosszabb ideig is készül egy-egy alkotás Az időnek tehát ebben az értelem is vett tárgyiasult valóságaiként is felfoghatók a művek.

De ennél másmilyen minőségű idő is megjelenik a textilképek által.

A műveknek az az ,,ideje", ameddig a szemlélő annak befogadójává válik, mi több esztétikai újraalkotójává. Ez az idő egyénenként és képenként változó, és ennek része az is, hogy egy-egy műhöz többször visszatérünk, hogy annak minél több rétegét felfedezhessük.

S az előbbi két idő közül sejtjük, hogy az elkészültének ideje és annak befogadására szükséges idő közül ez utóbbi van összefüggésben azzal az idővel, vagy időtlenséggel, amelyben akár örök érvényűvé, örökké érvényessé – örökkévalóvá? – válik egy-egy alkotás, ami tulajdonképpen a műalkotás igazi mivoltának ismérve, és amelynek titka ritkán fedtetik fel a kortársak előtt.

De az emberi életben mérhető időt mutatja pl. a Nemzedékek alkotás, vagy az átlós köríves vonalvezetéssel, különböző színtónusokban megfogalmazott, nem csak méretei, és komplex szerkesztettsége, és hangulati elemei miatt monumentális Alkonyat.

Az időmúlás és ,,élet-múlás" visszafordíthatatlan folyamatának, filozófiai megközelítésének egyik legszemléletesebb és legnagyszerűbb ábrázolása a Homokóra textilkép, amelyben a jövő, a jelen s a múlt egyidejűleg ábrázoltatik ki, úgy, hogy a még bármire (akár a jóra) használható lehetőségek, válnak az immár megmásíthatatlan, örökre rögzült múlttá, és tényekké.

A technika jellegéből adódóan a szó legszorosabb értelmében is, (hiszen ad abszurdum egy olajképhez képest), a megtörténtnek a merev és rögzített formái meg nem változtathatók, át nem festhetők, legfeljebb visszafejthetők, elbonthatók, ami a mű tönkretételét is jelentené egyben.

De időbeni változáshoz köthetők a képek belső ritmusai, – hullámzások, körmozgások – amelyek a klasszikus technikának a lényegéből eredő ritmusán túl, azzal rezonálva, vagy akár azt ellenpontozva –dinamikussá, mozgalmassá, vagy éppen epikussá teszik a képeket.

A Páva című monumentális és szimbólumrendszerében is többrétegű falitextil körívre komponált elemei, a ritmus és idő viszonylatában a mértékelés statikusságával üzen, míg több képen a hullámzás határtalansága, akár annak organikus szabályozatlansága teszi a szemlélőt egy-egy folyamat részévé.

 Orbán Fülöp Irma kárpitjai az tapasztalatokat, élményeket ötöző, és azokat újrafogalmazó alkotó szellem termékei. Az Erdélyi Háznak megtiszteltetés, hogy a művész első önálló magyarországi kiállításának helyszíne lehet.

(Orbán Fülöp Irma textilművész kiállítása augusztus első hetéig látogatható az Erdélyi Házban, Sopron, Fövényverem u. 15., munkanapokon 10-15 óra között.)

Tóth Éva



2004. jĂşlius 20., kedd 00:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület