CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Bihon Győző kiállítása a Hajnóczy-házban

Az 1959-ben Nyíregyházán született Bihon Győző rövid "nacionáléja" ellenére változatos pályát futott már be. 1979-83 Tanárképző Főiskola, Mestere: Berecz András. 1985-86 Képzőművészeti Főiskola, Mestere: Klimó Károly. 1987 Tanulmányok Bécsben Adolf Frohner osztályában. 1990-1993 A Fiatal Művészek Stúdiójának tagja. 1990-től a A Magyar Alkotóművészek Országos Szövetségének tagja.


2 évvel ezelőtt már láthattuk munkáit Sopronban a Körmendi-Csák Galériában. Akkor az aktuálpolitikai indulatok fűtötte alkotásokkal megjelenő alkotó meglehetősen kontrollálatlan munkáival találkozhattunk. A jelenlegi kiállítás kb. az elmúlt 5 év munkáiból alakult ki, tematikája a táj(város)festészet és az aktfestészet.
A legkevésbé sem szeretném kategorizálni az alkotónak Sopronban látható életmű-részletét, de az expresszív jelleg sokban dominál a munkák megjelenésekor. Jó érzés látni a kontrollálható megjelenítésben az előtanulmányok meglétét, a legtöbb esetben minden allűr és tévesztés nélkül alkalmazott anatómiai tanulmányokat. Ugyanakkor talán a kiállítás egyik fő jellemzőja az a sokoldalúság, sok-képűség, amely a témák megjelenítésében, az alkalmazott tudatos, néha már következetes technikában fedezhető fel.


A legtöbbször rendkívűl vastagon kezelt anyag, a csaknem domborműszerű megjelenítés tudatos csökkentésére (talán magát a művészt is impresszionálta egy-egy vékonyan festett képének sokkalta kifejezőbb volta) történt próbálkozások mind csak részei annak az általános kísérletezésnek, melynek fő tartalma az örök kérdés: mennyire és hogyan lehet ismét hozzányúlni az örök témákhoz, melyeket bizonyos stílusokban, feldolgozásokban már annyian és olyan nagyok "kimerítettek". Mennyire kell és mennyire szabad teret engedni a klasszikus megjelenítésen belül, akár a modell után való festészet határát súroló aktfestészetben is az improvizációnak és a torzításnak?


Nyilvánvalóan ezek összetétele, biztos kézzel és elmével, sőt kontrollálhatatlan megérzéssek "adagolt" mennyiségei és minősége fogja meghatározni, hogy remekmű, érdekes alkotás, rosszul sikerült utánzat-e a folyamat végeredménye. A festmények megjelenése sokszor egyből eldönti már azt, egyáltalán felmerülnek-e asszociatívan ezek a kérdések a szemlélőben, nem lép-e egyszerűen tovább, mielőtt folyamatában és mélységében kezdené vizsgálni az alkotást, mint egy valamerre tartó alkotói szándék következményét.


Bihon Győző jelen munkái közül több is akad, melyek megállíthatják a kiállítási sétát, hogy visszatérésre, újragondolásra kényszerítsék a szemlélőt, miközben az számos "játék" részese is lesz az emeleti termek falán sorakozó képek között. Játék a távolsággal, az összeálló képpel, mely közelről csaknem értelmezhetetlen, távolról pedig vagy a naturalitás érzését kelti vagy további gondolatokra sarkall. Non sacralis triptichonok együtthangzását lehet tanulmányozni a kivágásra kiválóan alkalmas ajtónyílás segítségével, felfedezve az összeálló konstrukció felépítését, s a többi, a mások által felfedezésre váró alkalmi lehetőségek ott sorakoznak a termekben, mindazokra várva, akiknek most jó szívvel ajánljuk ennek az összetett kiállításnak az anyagát a házba közben (csendben) beérkezett (Polgár és Nagy) szobrokkal, és a ház kiállítása kísérőjének kedves útmutatásaival együtt.

- DI -



2004. május 07., péntek 13:33


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület