CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Wasser – Voda – Víz

    Bécs, Pozsony, Budapest, Sopron művészhallgatóinak kiállítása nyílt a Petőfi téri Festőteremben.
    Az ausztriai, szlovákiai és magyarországi alkotók Bad-Fischau Brunnban rendezett közös szimpóziuma alkalmából indították útjára a vándorkiállítást a szervezők, amely Bad-Fischau Brunn, Bécs, Pozsony és Budapest után érkezett Sopronba.

    A tizennyolc művészhallgató alkotásából álló tárlatot Mészáros György művész, a Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Alkalmazott Művészeti Intézetének vezetője nyitotta meg, ,,természetesen" az EU jegyében. A Bad Fischau-i szimpózium célja a közeli, de egymástól határok által elválasztott régiók közötti kapcsolatok felépítése és a párbeszéd kialakítása volt szintén ,,EU"-s megfontolásból (ez előbbi szerepel az alkalomra kiadott katalógusban ), és részben EU-s támogatásból is (de ez utóbbi a kiállítás esztétikai hatását tekintve tényleg mellékes, amúgy annak létrejöttében bizonyára nem az.).
 
    Szolidan elegáns a tárlat, az esztétikai hatásnak abban az értelmében, amelyben még a ,,legvadabb" ötletet megvalósító installációk is valamelyest mégiscsak harmonikusan illeszkednek az összképbe.
    Az alkotásokat áthatja a víz-téma és a víz megnyilvánulási formája által sugallt gondolatiság, lírai áttetszőség, fénytörések, tükröződések, hullámzó mozgás, úszás: végső soron az elem tisztelete. Akryl képek, fotográfiák, szénrajz, papír, print, gipsz, réz és nem utolsó sorban a vizet is használó installációk között egyedi és egyéni univerzumokban képződik le egy-egy közvetlen kijelentés, vagy áttételesebb művészi üzenet.

    Tudva azt, hogy többnyire pályájuk elején lévő alkotók munkáit látjuk, igen biztató a látvány.
    Az a klasszikus eset áll elő, amikor a sokszínű és sokrétű felhozatal által mindenki megtalálja az éppen személyes üzenetet hordozó művet, azért hogy aztán megszólíttatva érezvén magát, a személyes kontaktus megteremtésének illúziójának segítségével nagyvonalúan eltekinthessen az esetlegesen kevésbé hatásos alkotások jelenlététől.

    Esetenként és személyenként a kiállított alkotások magukon hordozzák az alkotó személyiségjegyeit, üzenetét, világlátását, és a munkák zöme ezek befogadására, megértésére, hívja a szemlélőt, a néhány, öncélúan alkotott tárgy kivételével.
    A kiállításrendezés által egy-egy alkotó, vagy gondolat, esetleg technika szerint felállított , vagy ösztönösen eltalált (motívum)rendszerben érezhető erővonalak is képződnek.
    Deli Ágnes – a természeti és a mesterségesen előállított világ közötti feszültséget sugalló – első terembeli installációját így ,,idézi vissza" a második terembeli réztál. Juhász Márton, a maguk nemében míves (papír-fotó-xerox) munkáit – a sorozat utolsó elemeként szerepeltetett – vázlatok erősítik, teszik még természetközelibbé.
    Sipos Mátyásnak a tárlaton belül impozánsnak számító Vízhiány című szénrajza hatásában a legmegfelelőbb környezetben bontakozik ki, amúgy az alapanyagok puritánsága ,,hangulati elemként" adódik hozzá a kép üzenetéhez.
    A többnyire akryl-képek csaknem mind a ,,klasszikus" formákat és megfogalmazásokat tárják a néző elé, több sorozat (triptichon) jelenik meg, amelyekben színek, alakok, esetleg a történetiség maga a részeket szerves és elválaszthatatlan egységbe rendező elem.
    Halmazállapotából következik, hogy a víz különböző formáiban és megfelelően kiragadott, rögzített pillanataiban, véletlenszerű, rögzített csepp-alakzataibn az igényes formaérzékenységet is kielégíti; a Loccsantott kép (print) megmerevedett cseppjeinek látványára szinte számít az ember.
    Lukas Harustiak Vízoszlop-instllációja a soproni tárlaton csak fotón jelenik meg; így kevés, hiába a monumentális méretű fotó, az igazi hatást nem adja mégsem vissza. Még a nagyon kevés (blöff)gyanús esetben is felfedezhető legalább a szemlélővel, befogadóval való összekacsintás humora, és így kevés jóindulattal – annak véve a művet, ami – minden megbocsátható.
    Amúgy Tibor Zielinski Úszó pénze valóságos mérnöki munka (is), míg Miroslav Hric New York-ja ötletes, igényesebb kivitelezésben talán hatása hatványozódna. A víztükör fölötti,  teret átrendező papírsárkány, (Margareta Oliwa) vagy Törőcsik Katalin Vízfelszíne a frappáns ötletek bravúros megoldásának példái, amelyek még oldottabbá teszik az egyébként is pozitív gondolatokat sugalló összképet, amelyet mégis csak az emberi élethez elengedhetetlenül szükséges egyik igencsak gyakori alapelem ihletett, úgy, hogy nem észlelhető és nem érzékelhető, hogy külön-külön melyiket a ,,wasser", melyiket ,,a voda", és melyiket ,,a víz".
    A kiállítás május 9-ig, naponta 10-18 óra között látható a Festőteremben, a Petőfi tér 8. szám alatt.

T.É.



2004. május 07., péntek 00:39


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület